Direktlänk till inlägg 24 augusti 2009

Att bada eller inte bada?

Av Catten - 24 augusti 2009 10:00


Jag har fått veta att jag ska få lära mig att bada.


Inte simma, för det kan jag redan, även om jag likt Kapten Långstrump mest flyter på fläsket utan bada som "bada i badkar". Jag är nämligen inget bra på det. Senast jag gjorde ett tappert försök var hos L. Hon skulle gå och jobba och jag hade hela lägenheten för mig själv så jag satte på god musik, rotade reda på en underhållande bok, tände lite lagom mysbelysning, tappade upp så där hett vatten som jag vill ha och gled likt en blåval ner i böljan och makade nackkudden tillrätta. Sen ville jag kliva upp. Det var varmt, det var obekvämt, boken blev blöt...det var helt enkelt långtråkigt redan efter tre minuter.


När jag nu - i salig avsaknad av ett badkar - tänker tillbaka på varför jag inte gillar det så kan jag mest tänka på hur det var när jag bodde i FallfärdigaRucklet med make och barn. Barn badade ofta, på sommaren mest varje kväll och under lång tid alla tre i en härlig ungröra i det kallnande vattnet. Vattnet var ofta lite halvjunket från början eftersom vi på den tiden hade vedpanna utan ackumulatortankar och det var ibland lite svårt att tajma eldning och mängd varmvatten till rätt badtid. Tid var alltså och också en starkt bidragande orsak till vaför mammaCatten sällan badade. När gör man det med en ungflock som far högt och lågt, utom efter deras läggdags då en mamma ofta var alldeles för trött för att göra något annat än att lägga sig i sängen och självdö?


Dessutom fanns det en annan anledning som jag aldrig avslöjat tidigare - men eftersom en blogg är så hemlig och privat så tänkte jag att det inte gör något om jag skriver det här. Vi bodde som sagt i FallfärdigaRucklet. Där är badrummet på övervåningen. Jag är ingen matematisk expert på något vis men det fanns en ekvation som fick mig att allvarligt fundera:


a + b - c = katastrof!!


a = vikten av badkar med innehållande vattenmängd.


b = Cattens vikt, som på den tiden var ytterligare 20 kilo plus


c = övervåning + ruckel


Ni ser ju själva! Varje gång jag såg mig själv njutandes av ett långt, hett och lyxigt bad, så där filmstjärneglassigt som det tyvärr bara är i tankarna - så såg jag också den naturliga följden: Hur badkar med innehåll störtade genom golvet/taket. Och inte så där estetiskt som i tv-reklamen utan naturligtvis avslutande med att stjälpa ut en likvit flodko på matsalsgolvet. En snyftande, snorig och blåslagen flodko som helt klart inte skulle bjudits på en kopp ångande kaffe utan fått kravla sig upp och ta tag i städning....


Jag har alltså en liten hang- up vad gäller bad i badkar - och nej! även om karet står stadigt på helgjuten betongplatta och jag inte kan gå igenom golvet så är det ändå långtråkigt. Hur otroligt det än låter så föredrar jag ändå bad i havet. Om det är 20 grader eller mer i vattnet. Om det är tillräckligt länge sedan jag såg "Hajen". Om det är kolmörkt ute. Om jag får bada i heltäckande burkha.


Har jag nämnt att jag gillar att duscha?

 
 
Ingen bild

J

24 augusti 2009 11:24

Bad chooice?

 
GladaKatarina

GladaKatarina

24 augusti 2009 11:42

Folk som säger att de läser i badet, de ljuger. Det är omöjligt. *bestämd*

Saknar att jag inte har badkar, men under vissa förutsättningar är det ju inte så lätt att koppla av, vilket ju är meningen. 8-)

Du får alltså gå på kurs. Det är bra, ALLA borde fortbilda sig. :-)

http://gladakatarina.bloggagratis.se

 
Ingen bild

T

24 augusti 2009 16:25

Skulle badsuget ramla över dej nån dag ,så är mitt badkar ditt badkar .gott sket liksom =)

 
Ingen bild

Catten

24 augusti 2009 20:19

Haha, spamkoden var "fukt"!!!

Jupp, J - verrry bad!

Gladan - om DU höll en badkurs skulle jag utan tvekan gå, fast jag vet inte om det går att badbilda sig fort? *S*

Jag förutsätter att fotmassage och ryggskrubb ingår i ditt badkarspaket T? ;-)

 
Ingen bild

T

24 augusti 2009 21:53

Massage och skrubb vinservering och skumpåfyllning ingår självklart ,måste ju få in dej i badträsket =)

 
Ann-Louise

Ann-Louise

24 augusti 2009 22:38

Bada badkar är det äckligaste som finns, döda hudavlagringar och svårt att andas, hua! *Sjunger duschens lov*

http://40taggaren.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Catten

25 augusti 2009 14:00

Now wer'e talking najs shit T....slänger du med en och annan cremefylld chokladpralin så har du mig snart fsat ;-)

Egentligen håller jag med dig A-L - men säg det inte till nån, jag är på väg att closa en bra deal som synes här ovan ;-)....Ett alternativ är ju också att påtala slöseriet med rent vatten när så många människor i världen får dricka lervälling!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Catten - 12 januari 2021 20:59

vad svårt det är ibland att komma till skott med att skriva, trots att det finns massor som jag behöver skriva av mig? Den 4:e fick jag besked om att jag har ny chef till 100% som ska ge mig uppdrag på 60% och att min fd chef har 40% av min tid. ...

Av Catten - 1 januari 2021 20:18

med komplett fullt upp. Nytt uppdrag samt därmed sammanhängande utbildning på jobbet, flytt till en betydligt bättre lägenhet men även besiktningar och extraaktiviteter, jul- och nyårsfirande med restriktioner, pappa som utsatts för bedrägeriförs...

Av Catten - 23 november 2020 13:52

om man precis kan kalla det för "bostadskarriär" när man flyttar från hyrestvåa till hyrestvåa? Men för mig personligen känns det ändå så, främst för att jag flyttar från tredje våningen med dyr utomhusparkering "i mån av plats" till marklägenhet med...

Av Catten - 19 november 2020 16:13

aldrig gjort anspråk på att vara ofelbar. Tvärtom är jag ofta medveten om att jag "borde" gjort annorlunda, bättre, mer, högre osv nästan av födsel och ohejdad vana. Därför blir jag nog lite extra stött när en person som jag en gång stod mycket n...

Av Catten - 8 november 2020 17:25


så innerligt tråkigt och oerhört opraktiskt att vara i isolering i väntan på provsvar. Mest opraktiskt var onekligen att jag hade typ ingen mat hemma, så igår satt jag och funderade ut att om jag åkte till affären strax innan den stängde vid 22, ...

Presentation


Fortfarande lurvig - och rund igen:)

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3 4 5 6 7 8 9
10 11
12
13
14
15
16
17 18 19 20
21
22 23
24 25 26 27 28
29
30
31
<<< Augusti 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards