Alla inlägg under oktober 2012

Av Catten - 31 oktober 2012 20:46


att ett gammalt otrevligt minne dök upp idag. Ett minne från när jag var 22 år och nybliven mamma, ett minne som jag ältar ibland och har svårt att släppa. Så jag tänkte att om jag skriver ned det här, kanske jag kan lägga det här och sedan gå vidare?


När min äldste son var 4 månader och ett fruktansvärt jobbigt - men oerhört älskat - litet kolikbarn tillbringade jag och hans pappa en vecka i mina dåvarande svärföräldrars sommarstuga tillsammans med dem. I början av den veckan blev jag sjuk, jag fick oerhört ont i högra sidan av ryggen. Mer och mer ont, och feberfrossa och illamående ovanpå det. Kräkas kunde jag inte och smärtan gick inte att häva med Alvedon så jag fick be dåvarande svärmor att ta hand om sonen så att min dåvarande man kunde skjutsa mig till akuten. På akuten sa de "sträckning i ryggen" och skickade hem mig med order om att vila, och komma tillbaka om jag absolut MÅSTE.


Vi åkte tillbaka till stugan och jag fortsatte att må dåligt. Nästa dag var det i det närmaste outhärdligt så jag beslöt mig för att jag MÅSTE åka till akuten igen. Dock ansåg svärmor att hon bidragit tillräckligt och vägrade vara barnvakt, så mannen fick stanna i stugan med sonen och jag gav mig iväg själv i bilen för att köra de fem milen till akuten.


Naturligtvis gick det inte, jag fick stanna var femte minut och kräkas galla och efter att ha gjort det ett antal gånger insåg jag att jag aldrig skulle komma fram, så jag vände bilen och körde tillbaka. Väl tillbaka i stugan var min feberfrossa så total att jag stapplade in i sovrummet och kollapsade under fem täcken och mådde dåligt. Ännu mer dåligt mådde jag när min dåvarande svärmor - tillika sjuksköterska med flera års tjänstgöring på akutmottagning - kom in till mig och krasst konstaterade att jag var inbillningssjuk, att jag inte skulle ligga och lata mig och vältra över ansvaret för sonen på hans pappa. Nu hade jag ju tvunget skaffat barn så då fick jag minsann ta hand om det barnet också!


Så det fick jag göra. Bära runt på en kolikkinkande fyramånadersbaby samtidigt som jag frossade och hulkade gallspyor. Det MÅSTE gå, alltså gjorde jag det...mannen/pappan lyssnade på vad hans sjuksköterskemamma sa och höll sig undan så att jag "fick ta mitt ansvar som mamma".


I samma veva fyllde min hypokondriska mamma 60 år, så jag ringde henne och berättade att jag var sjuk och att vi därför tvekade att komma på firandet. Struntprat sa min pappa så vi åkte.....och den bilresan var och är det absolut värsta jag upplevt i hela mitt liv. Jag fick ännu mer ont och satt bak i bilen bredvid min baby och skrek rakt ut av smärta. Han skrek av rädsla för att jag skrek och jag fick ångest för att jag skrämde honom men kunde inte vara tyst, så ont hade jag.


Till slut kom vi frma till mina föräldrars hus, pappa kom ut och mötte oss - han kastade ett enda öga på mitt söndergrånta ansikte och sa "Sätt dig i bilen, vi åker till akuten". Så det gjorde vi, på mammas födelsedag, mot sjuksköterskesvärmors inrådan. I en timme bearbetade min pappa personalen på akuten för att de överhuvudtaget skulle ta sig tid att titta på mig, att jag varit där utan åtgärd tidigare i veckan ansåg de vara åtgärd nog i sig. till slut gav de med sig, förmodligen för att slippa hans tjat och efter många om och men kom man slutligen fram till att jag hade njursten.


Akut sattes - under lokalbedövning - ett dränage rakt igenom huden, musklerna och fettvävanden, smock in i njuren. Inget snitt utan en plastslang med en slags skruv i änden som skruvades in i mig - och även om jag inte kände något, och absolut inte tittade på monitorn så hörde jag hur det knarrade...Jag stannade på sjukhuset i nästan två veckor, innan de ansåg att alla stenar var ute, och att jag var vid normal vigör vad gällde vätska och matintag.


Så vad sa min dåvarande svärmor när jag kom hem från sjukhuset efter den här pärsen?


Ingenting.


Så läne hon levde sa hon ALDRIG något om det här. Inga kommentarer, inga förklaringar och framför allt: ingen ursäkt.


För mig var det en av de mest traumatiska upplevelser jag någonsin haft. Inte bara det att jag var TOTALT övertygad agg jag skulle dö under den där bilresan, så ont som jag hade, trots att det uppenbarligen inte var något fel på mig - utan även beroende på att en människa jag trodde mig stå hyfsat nära så fullständigt misstänkliggjorde mig. Ett sådant svek har jag aldrig upplevt, varken förr eller senare. Nu kommer det naturligtvis att finnas läsare som tycker att det här är en petitess. Som själva har varit med om andra, svårare trauman och svek. Det betvivlar jag inte alls, men den här upplevelsen är min och man kan inte jämföra känslor. Men nu, nu är det ju alltså min förhoppning att jag ska kunna lämna det här, lite "låsa och kasta bort nyckeln" kanske?

Av Catten - 29 oktober 2012 20:36


är ett intressant påfund. På min arbetsplats innebär det förmodligen andra saker än på andra arbetsplatser. En kollega på annan ort har tex helledigt under lovet. En kollega på min arbetsplats har ledigt torsdag och fredag och jag har inte ledigt alls.


Under de dagar vi arbetar ska vi utföra lite olika saker. Idag hade vi "eget arbete med inriktning på formativ bedömning och pedagogiska värden". Vi gör inga formativa bedömningar på våra elever, varken med eller utan pedagogiska värderingar. Istället jobbade vi ikapp med en hel del andra saker som vi verkligen behövde komma ikapp med. Det var fel, det borde vi tydligen inte ha gjort. Vad vi skulle ha gjort istället framggick dock icke.


Imorgon ska vi ägna oss åt konflikthantering. den ska fortgå i sex timmar och är obligatorisk, den ska appliceras på respektive elevgrupp och återkopplas till. På kvällen ska vi dock ha höstfest för kollegiet så vi som tillhör festkommittén är entledigade från den då alltså rent symboliskt obligatoriska utbildningen....och i vårt arbetslag innebär det två personer av fyra.


På onsdag börjar vi med personalmöte klockan 8. Det kan ju bli intressant dagen efter en p-fest! På det mötet ska vi - om jag förstått det hela rätt - omigen informeras om hur vår förvaltning ligger till ekonomiskt och i förlängningen om det innebär att skolan ska skrotas eller inte. På eftermiddagen har vi återigen "eget arbete". Gissa så där på ett ungefär hur många som kommer att sitta kvar på skolan och jobba med det?


Torsdag tänker jag faktiskt kompa ut vid middag, världens bästa A fyller år och jag tänker fira det! Fredag har jag tagit semeter och om gud, vädret och kollektivtrafiken är med mig tänker jag försöka förflytta mig till Snyggot Å - jag har banne mig inte besökt henne på ett år! Har jag sedan en himla tur så kan jag lura ut Älskot i undervegetationen för att hämta mig/ha en trevlig fredagskväll hos Å och M men den planeringen är ännu framför oss.


Först ska jag ta mig igen om en (o)obligatorisk konflikhanteringskurs som jag inte behöver delta i eftersom jag ska stå för underhållningen på höstfesten. Ur askan i elden?









Av Catten - 1 oktober 2012 21:07


är väl kanske inte sådär hundraroliga.


Men då är det bra att ha positiva saker att plocka fram och tänka på. Som idag tillexempel, när jag fick "the cold treatment" av en kollega för att jag kom med ett faktiskt alldeles riktigt påpekande. Fast jag vet att hen är en oerhört känslig själ och tolkar påpekanden som tillrättavisningar/skäll så är det oerhört svårt att tassa på tå för det. Och jag är ju i normalfallet verkligen ingen tåtassare, utan kanske lite FÖR rakt på sak ibland.


Anyhoo, när hen resten av dagen tittade rakt igenom och/eller förbi mig tänkte jag på förra veckan. På engelskalektionen jag hade med "mina grabbar". De var SÅÅÅÅÅ duktiga och jag formligen vräkte beröm över dem, helt befogat. När jag slutligen stillat min svada lägger den ene av dem huvudet på sned och säger "Men vettu, vi är så bra för att vi har en så charmig lärare!" Kan en annat än smälta av sådana komplimanger?


Åsså tänkte jag en hel del på helgen. Vissa bitar ska vi helt klart censurera men en av de andra bitarna som också var bra - trots att de inte blev alls som planerat - var tokshoppingen. Japp, ni läste rätt. Jag drabbades av någon slgs bacill tror jag? Vi åkte till Staden vid Havet i akt och syfte att jag skulle köpa ett, kanske två, par nya byxor och eventuellt en ny hatt. Jag kom istället hem med DVD-filmer, tröjor, en FINKLÄNNING (!), en ny vinterjacka trots att den jag köpte förra året fortfarande är alldeles jättesnygg, en tvättkorg och lite annat smått och gott. Inte ett enda par byxor.


Byxor är förresten ett kapitel för sig. Numera kan jag ju äntligen ha normala storlekar och det gläder mig oerhört. Om det inte vore för det att årets mode är väääääldig mycket stuprör. Så mycket att det inte längre är min stora mage/rumpa som krånglar till det när jag prvar byxor, utan mina feta gymnastvader. En stillsam ekvation (nu ljög jag lite, det räckte med en okulär besiktning) gav vid handen att för att jag skulle kunna ha byxor som passar både upptill och nedtill skulle jag behöva klippa ihop två olika par, med minst en storlek emellan. När byxorna sedan kostar 600 spänn så inser jag att den ekvationen/okulära besiktningen inte alls går ihop. Alltså blir det byxlöst i vinter igen. Alltså...helt byxlöst blir det väl inte men som vanligt mer kjol än byxa iallafall...


Så tänkte jag idag - hur tänkte du?

Presentation


Fortfarande lurvig - och rund igen:)

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards