Direktlänk till inlägg 12 maj 2013

Idag väljer jag

Av Catten - 12 maj 2013 14:00


en dag i "lathetens" tecken. Har läst igenom nästan hela bloggupplagn hos en för mig ny förmåga, en person med massor av intressanta tankar, upplevelser och erfarnheter - sådana är alltid kul att hitta! Åsså sitter jag på Facebook såklart. Om/när jag sitter vid datorn så finns så gott som alltid en öppnad flik med FB så att jag kan kika till lite då och då, oavsett vad jag annars gör....och där, i en kommentar till en av mina vänners statusar läste jag nåt som fick mig att fundera. Jag har (ännu) inte kommenterat för jag vill ju inte starta en diskussion  på vännens vägg men ändå...


Så här såg det ut:


Vännen: "Trevligt med fika på XXXXXXXXXXXXXXX"

Kommentator: "Visst är det trevligt o rofyllt på XXXXXXXXXX?"

Vännen: "Ja, just nu är det. Fast lugn får vi så det räcker av på landet. "

Kommentator: "M.a.o en skillnad mellan oss som måste hitta lugnet i storstadens oaser och dem som har råd att bo på landet"


Och det var den sista kommentaren där som gjorde mig lite...förbryllad. "Har råd att bo på landet"?


Tror personen ifråga att alla som bor "på landet" att de/vi bor i herrgårdar med tillhörande engleska parker? Helt ärligt, inte ens om jag lägger på alla kostnader jag har för "mitt" hus, dvs hyra, sophämtning, uppvärmning och hushållsel (varav de två sistnämnda ofta också ska betalas exklusivt från hyran i en lägenhet) och kostnaden för periodkort på kollektivtrafiken kommer jag uppp i den månadskostnad som till och med det mest förfallna och mest beryktade bostadsområdet i min StoraStad ståtar med.


Så hur kan det vara vi "rikare" som bor på landet - det stämmer definitivt inte i mitt fall? Jag bor här - delvis- för att jag, som ensamförsörjare inte hade råd att hyra några av de där lägenheterna som jag erbjöds. Lägenheter i varierande skick och läge, men alla med en sak gemensam: med en månadskostnad som vida översteg vad jag hade möjlighet att betala. Och jodå, helt bortsett från diksussionen ovan så vet jag att det finns något som heter "bostadsbidrag". Men om en sökt, och fått det under tre år och under alla dessa tre år (tydligen) fått för mycket pengar och senare tvingats återbetala (i klumpsumma) så passar en sig för att söka det fler gånger.


Rik? Inte jag inte....

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Catten - 12 januari 2021 20:59

vad svårt det är ibland att komma till skott med att skriva, trots att det finns massor som jag behöver skriva av mig? Den 4:e fick jag besked om att jag har ny chef till 100% som ska ge mig uppdrag på 60% och att min fd chef har 40% av min tid. ...

Av Catten - 1 januari 2021 20:18

med komplett fullt upp. Nytt uppdrag samt därmed sammanhängande utbildning på jobbet, flytt till en betydligt bättre lägenhet men även besiktningar och extraaktiviteter, jul- och nyårsfirande med restriktioner, pappa som utsatts för bedrägeriförs...

Av Catten - 23 november 2020 13:52

om man precis kan kalla det för "bostadskarriär" när man flyttar från hyrestvåa till hyrestvåa? Men för mig personligen känns det ändå så, främst för att jag flyttar från tredje våningen med dyr utomhusparkering "i mån av plats" till marklägenhet med...

Av Catten - 19 november 2020 16:13

aldrig gjort anspråk på att vara ofelbar. Tvärtom är jag ofta medveten om att jag "borde" gjort annorlunda, bättre, mer, högre osv nästan av födsel och ohejdad vana. Därför blir jag nog lite extra stött när en person som jag en gång stod mycket n...

Av Catten - 8 november 2020 17:25


så innerligt tråkigt och oerhört opraktiskt att vara i isolering i väntan på provsvar. Mest opraktiskt var onekligen att jag hade typ ingen mat hemma, så igår satt jag och funderade ut att om jag åkte till affären strax innan den stängde vid 22, ...

Presentation


Fortfarande lurvig - och rund igen:)

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2
3
4
5
6
7
8
9
10 11 12
13 14 15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards