Alla inlägg under mars 2016

Av Catten - 29 mars 2016 18:37


Jag är ju en ganska obekväm liten person, och jag antar att det var det kollegorna hade i åtanke när de beslöt att återinsätta mig som arbetsplatsombud - att få någon som vågar framföra åsikter och stå för dem.


Men jag vet inte, när vi arbetstagare kan lägga mer tid på att hålla koll på, ifrågasätta, och klaga på varandra än på att gå samman och föra fram våra tankar till arbetsgivaren...är det inte fel någonstans då? Jag brukar säga att individuell lönesättning är det bästa som har hänt arbetsköparna, och på min arbetsplats har vi dessutom fyra olika anställningsformer inom ramen för en tillsvidareanställning. Dessa olika villkor, både löne-, arbetstids- och villkorsmässigt skapar en hel massa onödiga konflikter på jobbet - och så länge var och en håller hårt på sitt eget och inte vill riskera något så kommer vi ingenstans i några som helst diskussioner. 


Att våra MBL på arbetsplatsen dessutom mer har formen av "ledningen informerar" än diskussioner och förhandlingar, ja det visar ju på hur flata vi har blivit. Agendan för varje möte brukar dessutom komma ut tidigast dagen innan, så att hinna sätta sig in i ärendena är närmast ogörligt, och därmed har jag sällan något att säga om dem - och att be att få bordlägga för att undersöka närmare kommer sällan på fråga eftersom alla ärenden alltid är i tidsnöd...vilket i sig innebär att rätten till MBL har blivit en tumme, som han sa Mäster Skräddare.


En ombudslunch har jag hunnit med i dag också. Den var väl inte så oerhört givande men jag tror och hoppas att de ska bli det i takt med att vår hyfsat nyblivna ordförande blir varm(are) i kläderna. På gott och ont på en liten ort så känner folk varnadra, och det blir alldeles för mycket skvaller - i och för sig ombuds/fack/arbetsrelaterat, men ändå. Tyvärr upplever jag att facket av idag blivit uttunnat, flatare, mer uddlöst än vad det varit förr om åren. Jag undrar så vad det beror på - vad tror du? Förresten - du är väl med i facket?

Av Catten - 27 mars 2016 19:24


kan en vara det samtidigt?


Som barn var jag nästintill sjukligt blyg och självmedveten - jag gömde mig gärna bakom mammas ben när tantsläktingarna ville prata, knipa i kinderna och påtala eventuella likheter - antingen med mamma eller med pappa, främst beroende på vilken sida av släkten tanterna själva befann sig...sen släppte det successivt under skoltiden men jag minns fortfarande när det _verkligen_ släppte. Eller ja, jag minns inte när, men jag minns tillfället - jag stod på postkontoret i min lilla hemby och våade för första gången i mitt liv själv ta initiativ till att säga något mer än ett tyst "tack" till kassörskan. Sedan den dagen har det liksom flödat, flödat över ibland. Jag har pratat i alla sammanhang, i alla miljöer, med allt och alla, kända och okända, fått beröm och skäll för mitt myckna pratande och nu har det tagit slut.


Inte riktigt dock, det är ju inte så att jag blivit stum precis men något har hänt. Måste jag så måste jag, jag gör de med bravur på jobbet och i sammanhang då det krävs av mig men jag kan gå ut ur rum, gå omvägar, titta åt annat håll och låtsas inte se för att slippa prata med folk. Idag i ett socialt sammanhang fanns där två personer som kommit enbart för min skull och det låg som en tyngd på mig att jag måste ägna mig åt dem - men jag gör det, och jag gör det utan att låta dem märka att det väcker olust hos mig men jag mår inte väl av det.


Men det märkligaste av allt är ändå att trots att jag inte vill, och inte mår väl så sitter jag ofta, alltför ofta och längtar efter att få vara social. Jag tittar över till grannen och ser hur många som går in genom den trivsamt upplysta entrén och känner mig utanför - men vet att jag hade aldrig orkat delta. Jag hörde väninnan berätta om kvällens "lilla middagsbjudning" och blev ledsen att jag inte var inviterad - men när hon ringde en stund senare och bannade sig själv för att hon inte omedelbart tänkt på mig så tackade jag nej. Inte av tjurighet, inte alls, utan av ren och skär trötthet - bjudningen skulle innehålla både nya människor och små barn och jag är väl medveten om att jag inte orkar....


Det är en oerhört underlig dubbel och kluven känsla, att vilja men inte vilja.


Och det får mig att fundera på om det verkligen ÄR så som jag tänker, att jag blivit mer introvert med åldern eller om det handlar om andra saker, om det där "allmänna måendet" igen och hur jag isåfall kommer tillrätta med det? Lite skämtsamt säger jag att "det blir bra efter den 2:e maj", dvs när jag flyttar - men naturligtvis är jag medveten om att inget blir "bra" som genom ett trollslag. Anyhoo så skulle det onekligen vara skönt att känna sig pigg igen, nån gång?





Av Catten - 25 mars 2016 12:39


Fyra dagars underbar ledighet har jag tänkt hela veckan....och idag är det nån slags hybriiserad LångVåffelfredag och lång känns den.


Att inte ha en stor och släktkär familj har jag skrivit om tidigare, likaså om att ha vänner utspridda över hela landet och att inte ha vare sig ekonomi eller ork att resa - så det är väl lika bra att hoppa över, för samma gnäll år efter år är ju knappast konstruktivt   Men oavsett så känns det, i år igen.


Fast i eftermiddag, efter det lika årilgt återkommande sjungeriet i kyrkan, ska jag åka till Ängelen och hennes sambo. Planen var att beställa en långfredagspizza och bara chilla, men nu har det istället eskalerat eftersom sagda Ängel nyss ringde och sagt att hennes svärföräldrar velat bjuda hem dem, och att hon då sagt att "isåfall ingår min mamma".... Såatteh, first encounter med the inlaws väntar alltså i denna afton    Enligt Ängelen är de "helt harmlösa", och det låter ju.......tja, jag vet inte. Å andra sidan så är ju jag själv allt annat än harmlös så det kan kanske bli spännande? Först och främst är det ju det där med att de "tänkt bjuda på grillat". Okej, jag fixar mat själv - och avstår sedan gärna alla vidare matdiskussioner, tack. Fast om jag ska sitta här och bygga upp ett scenario så...nej, Bort det!


Men imorgon då......på självaste påskafton? Ja då inträffar ett ännu intressantare upplägg, nämligen det att jag ska åka hem till mina föräldrar och äta påskmat. Det kan ju bli trevligt, och det kan också bli oerhört awkward. För han som äger den andra halvan av mitt hus kommer också och mina föräldrar är inte ett dugg medvetna om hur lite kontakt han och jag faktiskt har. Men jag antar att vi kommer att ha en hel del att prata om även om vi inte berör vårt (tynande) förhållande, eftersom han och hans mamma är iväg idag och beskådar arvsuppdelningen efter hans bror. De bägge barnamödrarna skulle träffas i boendet och "dela upp" det lilla som finns. Å ena sidan är jag glad att jag slipper se det, å andra sidan tänker jag, cynisk som jag är, att det nog kunde vara en underhållande cirkus. 


Och sen...sen är det två hela helgdagar kvar. Som jag inte har den blekaste aning om vad jag ska göra på. Tänker att det hade varit givande att umgås med människor jag tycker om och vill träffa, men jag är inte bortbjuden någonstans och jag har ju sjukt svårt för att bjuda bort mig själv så jag förmodar att jag lär sitta här och Facebooka, YouTubea, läsa lite och kanske tvätta nån maskin tvätt. Flera av kollegorna har tagit ledigt minst ett par dagar i veckan som kommer, men jag sa helt ärligt att jag inte visste vad det skulle vara bra för för min del, jag kan lika gärna jobba som att sitta hema och glo. Förstår att det finns de som tycker att jag är negativ men...tja, det är helt enkelt så jag känner det och när folk frågar så får de såklart ett svar.


Men ja, nu är det påsk och även om långfredagen inte är den roligaste dagen i påskhelgen så säger jag det ändå:

GLAD PÅSK!  

Av Catten - 21 mars 2016 21:54


Just nu är jag nog bara trött, trött så in i märgen.


Sa till en kollega att jag "räknar ned" till ett visst datum och hen frågade om jag verkligen trodde att allt blev bra som genom ett trollslag då - men naturligtvis är jag inte så naiv. Det kommer att fortsätta att finnas massor av saker att fundera på, personer att ta hänsyn till, händelser och saker som komplicerar mitt liv - men jag kommer åtminstone att ha en egen landningsbana, en egen plattform som utgör MIN bas, MIN trygghet. Hoppas jag.


Men för tillfället är jag som sagt bara trött. Det är ytterligare ett stressymptom, att jag inte sover, och att jag inte kan tänka strukturerat. Mina tankar går i loopar, i berg- och dalbanor. Försökte komma fram till en logisk tankebana angående vår sysselsättning tillsammans med den kollegan som jag täckte upp för förra veckan, men hen nojjar så mycket över sitt mående oc jag är så stressad på insidan att jag inte kan forma och behålla en tanke någon längre stund så det blev till slut bara ett enda stort "jaha". Vi enades om att köra på en struktur och så utvärdera den framöver, men vad strukturen egentligen ska innehåll och när "framöver" är, det vet ingen av oss.


Men får jag bara sova lite mer än mellan midnatt och halv fyra så tror och hoppas jag att det ska kunna bli lite mer struktur. Jag tror banne mig att jag ska försöka alla redan - godnatt!

Av Catten - 18 mars 2016 17:36



Hela den här veckan har min kollega C varit sjuk, vilket har inneburit att jag har fått överta hens arbetsuppgifter....eller snarare lägga dem ovanpå mina egna. Rolig, trevligt men stressande och tungt. 


I onsdags lämnade jag dessutom min inackorderingskällare med min alltmer avogt inställda hyresvärd, för att husvakta åt min vän B som ska köra Rosa Buss i 1½ månad = får äntligen rå mig själv, behöver inte fundera över någon annans göranden och låtanden och hips vips tror jag att vi är framme i maj faktiskt!


Also har en del andra orosmoment undanröjts och moln har skingrats. Men, i takt med att många spänningar alltså släppt i veckan tillåter sig alltså min kropp att packa ihop och jag har, lagom till helgen, drabbats av en dundrande bihåleinflammation. Kände mig iofs lite ynklig i går kväll men det trodde jag handlade mer om omständigheterna än något annat - och i morse när jag steg upp och gjorde mig redo för jobb gick jag, som alltid, på autopilot och känner/tänker/tycker ingenting.


På plats på jobbet insåg jag dock att jag hade feber, förmodligen ganska rejält med feber också - en tretti förti grader som min kollega sa    Men mtp att fem kollegor har ledig dag på fredagar och två andra var hemma sjukskrivna tiggde jag till mig ett par Alvedon och kastade mig (ha!!!) in i verksamheten. På 10 minuter var jag genomsvett och iskall om vartannat, skakade som ett asplöv och var allmänt snurrig. Vid klockan 11 insåg jag att det inte var möjligt att fortsätta, inte med ett huvud som höll på att explodera, ögon som nästan poppade ut ur sina hålor och tänder i överkäken som värkte i kör - samt en näsa vars gulgröna innehåll tillsammans med övriga symptom klart signalerade bihåleinflammation. 


Jag utgick, med kollegiets välsignelse och resan hem var i sig en upplevelse i feberyra....eller tja, riktigt så illa var det väl inte, men helt fokuserad på min bilkörning kan jag tyvärr inte påstå att jag var. Väl på plats i lånehuset somnade jag iallfall ganska omgående och tupplurade i inte mindre än tre timmar.....  det blev jag kanske inte bättre av, men å andra sidan inte ett enda dugg sämre heller. Såväl ögon som tänder sitter nämligen kvar i huvudet, och huvudet sitter också kvar! Finaste A har smsat och frågat om det är något jag behöver ha handlat och jag har hintat att "behöver" kanske inte är rätt ord att använda om ostbågar menne.........


Så, det lär bli en stillsam helg - dumt nog, jag som hade planerat en hel massa, loppisbesök, sänghämtning och "Bondens påsk" på Huseby Bruk  


men vi får väl se hur det går med allt det där - febrig gör jag inte många knop, och inte många metrar heller....det kanske faktiskt ör läge att ta en vilohelg, hela helgen, både fysiskt och psykiskt?

Av Catten - 14 mars 2016 17:38


....det här med dödsfall och begravning skulle nog vara typ tusen gånger lättare, och enklare, om inte folk vore sådana giriga jävla rövar.


Att sitta i samtal med begravningsentrepenörerna, hemma i deras eget ägandes "finrum" i villan - komplett med fotografier från familjens alla bröllop och barndop - och med hund och barnbarn som pockar på uppmärksamhet....och med en av entrepenörerna föredragande EXAKT varenda siffra som han jämför mellan sin egen och en konkurrerande firma....det kändes inte helt okej.


Att sedan ha ett av den avlidnes ex i telefon ett antal gånger på en helg, diskuterande pengar till barnen, värdet på kvarlåtenskapen, vem av arvingarna som ska ha vad osv osv kändes inte heller så himla upplyftande. Dessutom ringde hyresvärden ett antal gånger och var även han noga med att påtala att han lånat ut pengar. Inte för att jag ska klaga i den bemärkelsen, jag behövde tack och lov inte prata med någon av dem men att ens ringa, att ens tänka tanken bara dagar efter det att någon som en påstår sig tycka om, ja rent av älska har gått bort oerhört hastigt och fullständigt oväntat - det är för mig fullständigt absurt!


Men det är nog så sant som det är sagt - pengar tar fram det sämsta i människan. Intressant nog är det ingen av dem som erbjudit sig att lyfta ett finger för att hjälpa till med all struktur och allt jobb kring dödsfallet och begravningen, nej det är ju bara bra om "nån annan" sköter.  Samtidigt som det är oerhört glädjande att se hur många som uppenbarligen uppskattade min bortgågne "svåger" så är det minst lika sorgligt att uppleva hur få som faktiskt erbjuder stöd och hjälp till den/de som både sörjer och ska göra allt arbetet för att "reda upp" ett avslutat liv.


Men det är väl också ett talesätt som är sant: "snacka går ju"   

Av Catten - 9 mars 2016 20:08


som det hyfsat nya ordspråket säger:


"Life sucks - and then you die"


Det har varit dödsfall bland män i yngre medelåldern i min sk partners bekantskapskrets de senaste månaderna. Två av dem var självförvållade, och ärligt talat tog jag genast detsamma för givet för ett tredje  b/c reasons. I skrivande stund vet jag inte fullt ut vad som hänt, och det kanske verkar cyniskt att blogga om en sådan sak, men för mig innebär det faktum att jag skriver om det att det blir hanterbart, mer verkligt. Jag får processa det, bearbeta och fundera. Bli lite uppgiven, relatera - ja, känna alla de där känslorna som en känner vid oväntade dödsfall.


Ännu mer cyniskt kan jag säga att det är på ett rätt distansierat känslomässigt vis jag berörs, det är inte personer som jag har (haft) någon speciell relation med men icke deso mindre berör det mig. I högre utsträckning berör det mig att har för tillfället inte har någon som helst förmåga att stötta den person som i större utsträckning än mig är känslomässigt berörd av det som hänt. Jag kan liksom inte finns där, inte stötta, trösta, hjälpa. Jag har inte den förmågan nu, inte den känslan är jag rädd för....


Och det underliga är, att jag på ett lika distansierat sätt kan se - liksom utifrån - att jag "borde" agera på ett visst sätt, och att jag på något semi-professionellt plan kan uppleva att det är underligt, och jag blir medveten om att jag....kanske åtminstone "borde" ha dåligt samvete för mitt bristande stöd. Men samtidigt som jag känner så, så känner jag också att jag gör det igen: prioriterar mig, och vad som funkar bäst för mig.


Krasst?


Ja, förmodligen - och då får det vara så.

Av Catten - 5 mars 2016 19:41


Kalla mig gärna konservativ surkärring, idag känner jag mig verkligen som en sådan.


För några månader sedan blev jag inbjuden till ett evenemang, en så kallad "baby shower". Det är inte ett evenemang, eller en tradition som jag uppskattar men b/c reasons - jag är den blivande farmodern) kände jag mig nödd och tvungen att gå.


Det blev ungefär exakt så illa som jag var rädd för. Vi var bjudna till kl 14.00 och jag anlände 14.02 till ett hus pyntat och dukat i blått, blått och blått, eftersom de tagti reda på att det blir en pojke. Då hade redan ett antal personer kommit och jag gick runt (som jag är uppfostrad till) och handhälsade och presenterade mig som "Catten, mamma till XX". De 10% som alls svarade mumlade på sin höjd ett "hej", ingen responderade med sitt namn...oavsett ålder.


Den blivande mamman, tillika min svärdotter, stod i köket och pratade med sin mamma och - vad jag senare förstod - sina tre systrar och vi övriga  - som inte kände varandra - satt eller stod i sällskapsrummet, och alla utom jag pillade med sina mobiler. När vi suttit i relativ tystnad  i ca 40 minuter sa väninnan som arrangerar det hela att "nej, nu fikar vi, NN jobbar ju till 15. 00 så vi kan inte vänta på hen". Så bjöds vi till ett fördigdukat fikabord där sju sorters (köpe)kakor stått framme sedan vi kom. Alla med choklad i, vilken tur att jag gillar det... *ler torrt, lika torrt som kakorna*


Jag var en av dem som satte mig först, och ingen vågade/ville sätta sig på någon av platserna intill mig - trots att de två personer som satt sig vid bordets kortända påtalade att de "kände sig utanför" och jag erbjöd dem att flytta närmare mig....så började vi fika, i lika grav-lik tystnad som tidigare, vare sig värdinnan eller arrangören gjorde några större ansatser till att försöka starta konversationer och mamman och systrarna pratade enbart sinsemellan vid sin ände av bordet....


Så min sociala kompetens fick kicka in, trots att jag verkligen inte ville och snart hade vi faktiskt ett hyfsat trevligt samtal om ditt och datt - lagom för främlingar i påtvingad närhet. Tyvärr, tyvärr haglade tjockisskämten och snacket om att "äta nyttigt" medan vi fikade, tårtan var i form av ett par bröst (?!) och det påpekades att "pojkar är pojkar" och "pojkar är som sina pappor". Under presentöppningen framgick återigen att det är en pojke som väntas, och då måste allting vara blått. Min gåva i form av sagoböcker (tyyyyypiskt Catten att ge böcker) kom i ett svart-vitt omslagspapper (tyyyyyypisk Catten att välja bort blått) lades snabbt åt sidan till förmån för nappar med texten "pappas pojke", en nappflaska med blå hatt, en sparkdräkt i form av en frack komplett med fluga, en annan sparkdräkt med påtryckta hängslen , ytterligare en sparkkdräkt med superhjältar och uttryck som "kablam", "pow" och "tjoff" tryckt på, ett pyttelitet par blåa inneskor, en talltik och sked med blå dekor, en blå mjukiskanin och till slut en fluffig vackert röd uteoverall, som åtföljdes av orden "förhoppningsvis vet han ändå om att han är en pojke"   


För övrigt förevisades barnrummet, med blåmålade väggar, svartmålad spjälsäng, grön och blå matta, beige fåtölj och gåstol i form av en racerbil. Barnvagnen, en kombivagn, är såklart mörkblå....


Och ja, ni som förstår - ni förstår. Ni som inte förstår...ta en funderare på vad det innebär att redan som nyfödd ha en roll som en förväntas växa in i. 

Presentation


Fortfarande lurvig - och rund igen:)

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3 4 5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards