Alla inlägg under maj 2009

Av Catten - 31 maj 2009 17:58


Jag ska erkänna att jag också vimsade in i butiken för att hitta något att presenta min moder med. Fantasilös och fattig (och en aning anti) som jag är då blev det en knippe blommor och några skraplotter. Men hon vann i alla fall - inga stora summor, men pengarna tilbaka på båda lotterna! Jag skulle kanske passat på att köpa en högvinst åt mig själv också?*L*


Dagen har jag alltså spenderat under "korkeken" (blodlönnen) i mina föräldrars trädgård. Mitt barndomshem vet jag inte riktigt om jag kan kalla det, jag bodde där från 11 till 16 års ålder men det är ju hemma ändå på något sätt....Där har vi suttit idag och fillelurat - och ätit såklart, mat är ju kärlek som ni säkert vet ;-) I skuggan, trots det underbara vädret - eller kanske tack vare?


Jag som tidigare var en näst intill fanatisk soldyrkare tycker nuförtiden att det mest är ett svettigt påhäng och jag ser i andanom hur små ludna melanomer kappas om att invadera min kropp. Nä, jag kommer nog att förbli fisförnämt blek och fortsätta att se ut som en likvit flodko i den händelse att badtemperaturen stiger över de 23 grader jag kräver för att nederstiga i blötan.


Som vanligt fick jag med mig lite smått och gott hem; idag ett gäng revor av humle som jag omedelbums planterade i krukan under spaljén på bastubalkongen - allt för att få till ett solskydd så att det ska kunna gå att sitta därute om sommaren blir så ljuvlig som jag hoppas. Ett par små ynkliga men livskraftiga svarta (!) solrosor hängde också med hit, lillefars egen odling. De ska nog få bo i köksfönstret till de växt till sig lite tror jag....och när kära l vart hit häromdagen fick jag tre små vackra murgrönor som jag ska försöka placera nånstans där de inte torkar ut även om jag (naturligtvis) glömmer bort att vattna någon dag.


Rönnarna på gården har äntligen slutat att förpesta luften med sin blomning och med ledning av antalet blomknippor som väntar på att få bli bär kan jag redan nu säga att om Bondepraktikan har rätt så får vi en rysansvärt kall vinter....Nu ska jag gå ut och städa bort allt frömjöl och njuta av kvällsolen. Ljuvlig söndagskväll på er, försök att tänka bort att det är måndag imorgon! =)

Av Catten - 30 maj 2009 23:09


Åhhh vad gratis är gott =) det är så här jag egentligen skulle vlija kunna ha det lite oftare, att tassa iväg på en liten utflykt, umgås med gott folk och bara njuta av livet!


M och jag inledde eftermiddagen med att gå en http://www.vaxjo.se/VaxjoTemplates/Public/Pages/Page.aspx?id=20774, det var inte riktigt en sådan som jag hade tänkt mig men väldigt intressant ändå. Vi förevisades byggnadshistoriskt intressanta hus och många fina konstverk. Riktigt gamla hus finns det inte så många kvar i Växjö - staden har ju eldhärjats ett antal gånger, den senaste 1843 men visst fanns det att titta på ändå!


Efter den drygt 1½ timme långa promenaden tog vi filt och matsäck med oss till Linnéparken och ackompanjerade av http://www.vaxjoskolornasmusikkar.g.se/ inmundigade vi sallad, stenhårt men nyinköpt bröd, vattenmelon, rädisor, vitt vin och alldeles för goda kakor. Tyvärr ville inte solen riktigt som vi, troligtvis såg vi urfåniga ut när vi flyttade vår filt ungefär var tionde minut men det var alldeles för mycket träd i parken idag! =) Gottigt var det ändå - att bara vara som sagt.....


En sväng hem till C hann vi också med, nyinflyttad som han är - och nyfiken som jag är ville jag naturligtvis se vart och ur han bor. Lite avis blev jag, fin lägenhet med centralt och bra läge och mer än hyfsad hyra. Balkongen måste jag dock få inlägga veto emot - varför ens bry sig om att göra en balkong om det inte får rum mer än en stol på den? Efter inspektionen och kaffe till Catten (tack,tack) promenixade vi ner mot http://www.rockkarusellen.se/smaland/spelstallen/musikhuset-bergendalska-garden där http://www.myspace.com/experiencemissli

skulle spela. På "B-G:s" som det kallades då var jag på mitt allra första disko när jag var 10 ungefär. Nostalgivarning alltså.....nu förtiden är det Ängelens replokal och helt omändrat sedan jag dansade tryckare i källaren med det låga taket där rökmaskinen fick en att känna sig som om man var på Dartmoores hed*L*. Kvällens spelning var dock utomhus och jo....det svängde precis som det skulle! Jag kan dock knappt säga att jag direkt "sett" henne - hon är ingen fysiskt stor person - men rösten fyller desto mer!


Egentligen skulle vi ha stannat kvar för en sing- a - long utomhusföreställning av http://www.imdb.com/title/tt0795421/ men dels var det för kallt, och dels var vi för trötta.....men jag är nöjd, nöjd, nöjd med min helg!


Imorgon är det Mors Dag - förmodligen sjunker trevlighetsnivån på helgen iom besöket hos moråfar - men det kan jag ta när jag tankat andra gottigheter! =)


Avslutningsvis något av det vackraste jag personligen tycker att Miss Li har gjort:





Av Catten - 29 maj 2009 23:44


Ja, hur ska jag kunna beskriva min kväll utan att bli beskylld för att "ragga läsare genom att länka" och för att "inte tillföra någonting"? *ler ironiskt* Inte vet jag, så jag struntar väl i det och länkar hur mycket jag vill!


Total omkastning av helgen blev det i allafall - helgen som bjuder på http://www.vaxjo.se/VaxjoTemplates/Public/Pages/Page.aspx?id=20911 ! Ett "städat kulturkaos" har det visst kallats.....snabba omkastningar och beslut ledde till att E och jag hastade iväg för att höra http://www.myspace.com/rebeckatornqvist , men eftersom vi var svultna som (grönsaksätande) vargar trillade vi först in på http://www.kafedeluxe.se och avnjöt en faaaantastisk vegetarisk (och numera även legendarisk) tapasbuffé accompanjerad av varsitt "spanskt glas" ? med http://www.staropramen.com/ för att sedan med svullna bukar promenera bort genom staden mot den ljuvliga Linnéparken för att mätta även andra törstande sinnen.


Vad jag kan säga om Rebecka? Bara en enda sak: underbart! Hennes musik är plåster för själen, en duva mot den blå himlen, en värmande sjal, det spirande hoppet.....opretentiöst och vackert! Styrkta av vacker musik vandrade vi en sväng i den förnämliga http://www.vaxjo.se/VaxjoTemplates/Public/Pages/Page.aspx?id=28002 och bort mot den minst lika förnämliga http://sv.wikipedia.org/wiki/V%C3%A4xj%C3%B6_domkyrka för att titta på http://www.gycklarna.com/ som underhöll med en upplysande eldshow =)


Vi avslutade kvällen, nöjda med att ha kommit iväg på en "minismemester" på en mack (och här är det slut på länkar*L*) med att inhandla varsin koffeinspäckad dryck, varm till mig, kall till E och dra oss hemåt mot soffa och sömn.....och imorgon är en annan dag - då ska M och jag i enlighet med de omkastade planerna åka på ännu mer kulturkaos. Tänk vilken tur jag har - jag får både ha kakan och äta den tack vare två så flexibla vänner =)




Av Catten - 29 maj 2009 15:47


ord - och för tillfället så lite ork att säga dem.


Glad, arg, tillfreds, bitter,nöjd,  besviken, upprörd - allt i en salig blaning. Kan ni förstå att orken tryter? Åsså blåser det ju - jag får hål i huvudet när det blåser så där - stänga av, någon? Tack!

Av Catten - 27 maj 2009 18:03

Vid kontakt idag med allas vår älskade FK: "Vi beklagar att vi inte hinner handlägga ditt ärende i tid för utbetalning denna månad".


Jaha, är det vad jag ska säga istället för att betala mina räkningar?

Av Catten - 26 maj 2009 19:05


inte för att jag vet om ni bryr er (sade hon trotsigt *L*) men min stoooora hemlis var faktiskt att jag har varit på anställningsintervju idag.


Jag har sökt jobb som elevassistent på en pytteliten privat skola åt en högstadiegrabb med multipla diagnoser, bla ADHD. Intressant, givande och förmodligen jobbigt utav bara fanken. Nåt att bita i, for sure - och nåt jag verkligen blev intresserad av. Vi är sex pers (av över 200 sökande) som kallats till en första intervju och tja, inte för att jag är jättevan men det kändes helt okej. Jag var - som jag uppmanats till - bara mig själv och det  avskräckte iallafall inte så pass att någon behövde lämna rummet.


Åsså kommer nu igen det där som jag är så sämst på: väntans tider. Fast jag har i allafall någonstans att hålla till medan jag väntar - fick min tid på "den grundläggande datautbildningen för funktionshindrade" förlängd till sista juni. Sen tycker jag nog gott att jag kan få ta semester! =)

Av Catten - 26 maj 2009 14:17


Den här gången gäller det inte min egen, idag är jag rätt nöjd *L*


Nä, jag pratade med en väninna häromdagen och vi kom till att prata om hennes syster. Systern har "allt": roligt och välbetalt jobb, fin lägenhet, omtänksam make, friska duktiga ungar, kan unna sig i stort sett allt hon vill och gör det också. Min väninna är lite avundsjuk på det.


Jag förstår henne, men sa ändå lite tröstande: "Men tänk på allt som du har, som inte hon har" och tänkte på den underbara trädgården, sommarstugan, den kreativa hobbyn. Hennes svar förvånade mig, för hon sa: "Men sånt vill ju hon inte ha!"


Mhmmm...nähä...så det vi själva har och gläds åt - det är inget värt om ingen avundas oss det?

Av Catten - 25 maj 2009 18:40


I blogg efter blogg som jag trillat in i på sista tiden har jag läst uttrycket "det finns inga lyckliga bloggare" eller "den som är lycklig behöver inte blogga" eller nåt liknande. Jag vet inte var, hur eller hos vem citatet uppstod, men det sprider sig tydligen som en löpeld och sätter ytterligare en stämpel i pannan på oss, vi stackare som uppfostrats med Jante på ena axeln och Luther på den andra. Nu får vi minsann klara besked om ytterligare en sak, vi med skrivklåda: vi är olyckliga.


Jag bestrider inte uttalandet, vem som än myntade det - men då vill jag först definiera: vad är lycka? Vem bestämmer, vem graderar? Lycka för mig är ett otal olika saker: mina älskade ungar, en solig dag, en picnic i parken, samvaro med nära och kära, en bra låt på radion vid exakt rätt tilfälle, stilla regn på en solvarm trottoar,blommande syréner, ett sms med en rolig historia, napp när jag fiskar och mycket, mycket annat....


Hur beständig är då denna "lycka"? Det säger ju sig självt att ovanstående inte inträffar oavbrutet (förutom kärleken till ungarna) men är jag därmed olycklig? Hur skulle livet vara om jag gick omkring i ett ständigt lyckorus - skulle jag då ens uppfatta det som lycka när det de facto skulle vara "normaltillståndet"? Visst tenderar många, många bloggar att handla om det mindre trivsamma i livet, men det är nog lite som min bloggvän Yasha skrev som svar på någon av mina kommentarer hos henne: man tenderar att skriva av sig det jobbiga, snarare än kanske dela med sig av det härliga, roliga, underbara?


Är vi bloggare därmed konstant olyckliga? Nej, det tvivlar jag på - generellt sett alltså. Inte olyckligare än de som inte funnit den ventil det innebär att kunna "skriva av sig". Sen är det ju som alltid upp till läsaren att avväga om/vad hon/han vill läsa. Det finns bloggar jag aldrig besökt efter första gången, bloggar som spyr mängder av bitter galla högt och lågt. Det ger mig noll och intet att läsa dem så då låter jag bli - tack för valfriheten! På samma sätt föreställer jag mig att majorieten av oss fungerar, vi väljer själva vad vi vill läsa. Det kan vara så att man vill vältra sig i tantsnuskromaner, i sudokun, i jakttidningar - eller i andras bloggar om sitt olyckliga känsloliv. Men att därav dra slutsatsen att bara olyckliga människor bloggar....det känns mer än lite långsökt?

Presentation


Fortfarande lurvig - och rund igen:)

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2 3
4
5 6 7
8
9
10
11 12 13 14 15 16 17
18
19 20 21
22
23 24
25 26 27
28
29 30 31
<<< Maj 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Gästbok


Skapa flashcards