Direktlänk till inlägg 14 januari 2009

Det händer

Av Catten - 14 januari 2009 15:12


att jag ibland har så mycket att fundilura på att det liksom stockar sig i halsen/fingrarna när det ska ut - så därför blir det inget utande alls.......


Man kan väl som ett milt understatement konstatera att det är mycket nu så därför drar jag ner. Jag kör på absolut allra lägsta växeln, speciellt i kurvorna - och just nu är den här vägen jävligt full med krökar och backar. Jag sköter det som absolut måste skötas men inte så värst mycket mer och förutom det så läser jag, läser och läser.Böcker har för mig alltid varit en källa till fantastisk verklighetsflykt, eller ska jag säga "en flykt från mig själv" för det är nog närmare sanningen.


Två böcker som jag har läst tills ögonen tårades och jag egentligen borde ha släckt lampan för länge sedan är ytligt sett varandras diametrala motsats: "Vi som hade alla rätt" av Kristina Thulin och Jenny Östergren (båda journalister på en stor tv-kanal) om programledaren Cissi, en gift 2-barnsmor som har ett förhållande med en uppsatt politiker och hennes väninna Minna, ensamstående mor som inte riktigt kommit över sitt ex och boken "Flickorna från Riyadh" av Rajaa Alsanea som består av ett antal mail skickade av en ung kvinna i det traditionella Saudiarabien där hon beskriver sitt och sina närmaste väninnors (kärleks)liv.


Det som skiljer böckerna åt är främst det yttre sammanhanget - i den ena är båda huvudpersonerna driftiga yrkeskvinnor som lever livet och gör det som faller dem in, i den andra är alla kvinnor föremål för konstant övervakning, lever dolda bakom slöjor och är styrda av landets och religionens konvention. Tar man sig en funderare kommer man snart på en hel del likheter dock -  jag ska inte gå in på dem närmare , bara konstatera att det finns krav och konventioner överallt, inte enbart bakom de riktigt synliga slöjorna........


Dessutom är jag förbannad - på människor som hux flux kan ta avstånd från andra, med avsikt att "ta parti" för någon annan som inte ens bett om det.*morrar* Det är inte underligt att så många skilsmässor och separationer blir infekterade när människor som egentligen inte behöver mycket mer än bara flyta med gör underliga ställningstaganden grundade på sina egna förutfattade åsikter och förvirrade tankar! Nej, idag gäller det inte mig utan vännen M vars blivande fd svärmor fullständigt puckade ihop sig i julas och det gör mig retroaktivt förbannad.

 
 
kastrullis

kastrullis

16 januari 2009 08:36

Tack för lästipsen! Låter spännande bägge två. Och behöver jag påpeka att jag har exakt samma förhållande till böcker. Just nu har jag dock svårt som fan med fokus så det blir till att hitta andra sätt att fly lite på....

http://kastrullapan

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Catten - 12 januari 2021 20:59

vad svårt det är ibland att komma till skott med att skriva, trots att det finns massor som jag behöver skriva av mig? Den 4:e fick jag besked om att jag har ny chef till 100% som ska ge mig uppdrag på 60% och att min fd chef har 40% av min tid. ...

Av Catten - 1 januari 2021 20:18

med komplett fullt upp. Nytt uppdrag samt därmed sammanhängande utbildning på jobbet, flytt till en betydligt bättre lägenhet men även besiktningar och extraaktiviteter, jul- och nyårsfirande med restriktioner, pappa som utsatts för bedrägeriförs...

Av Catten - 23 november 2020 13:52

om man precis kan kalla det för "bostadskarriär" när man flyttar från hyrestvåa till hyrestvåa? Men för mig personligen känns det ändå så, främst för att jag flyttar från tredje våningen med dyr utomhusparkering "i mån av plats" till marklägenhet med...

Av Catten - 19 november 2020 16:13

aldrig gjort anspråk på att vara ofelbar. Tvärtom är jag ofta medveten om att jag "borde" gjort annorlunda, bättre, mer, högre osv nästan av födsel och ohejdad vana. Därför blir jag nog lite extra stött när en person som jag en gång stod mycket n...

Av Catten - 8 november 2020 17:25


så innerligt tråkigt och oerhört opraktiskt att vara i isolering i väntan på provsvar. Mest opraktiskt var onekligen att jag hade typ ingen mat hemma, så igår satt jag och funderade ut att om jag åkte till affären strax innan den stängde vid 22, ...

Presentation


Fortfarande lurvig - och rund igen:)

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12
13
14
15
16 17
18
19 20
21
22 23
24
25
26 27 28 29 30 31
<<< Januari 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards