Alla inlägg den 12 januari 2009

Av Catten - 12 januari 2009 09:09


överallt, men inte de papper jag behöver! Tänkte vara lite organiserad och förbereda de papper jag trodde mig behöva på onsdag, men insåg när jag hittade första bunten att jag behöver dem IDAG! *frossbrytningar*


Efter flytten/skilsmässan som verkligen krävde sin modige vad gäller pappersarbete lärde jag mig i ännu högre utsträckning att spara, spara och åter spara allt vad "viktiga papper" heter, var en riktigt duktig flicka och satte dem i mappar, pärmar, lade i speciella lådor, samlade likt en husmus staplar med papper på olika ställen i Cattkorgen. Idag - och under tidspress - skulle jag försöka göra det där baklänges, dvs leta fram en hel del av de där papprena som jag akutare än vad jag kom i håg behövde.


Det var inte lätt! Jag har uppenbarligen inte haft någon större struktur när jag väldigt duktigt samlat på mig - inte organiserat efter innehåll, inte efter datum, inte efter något för mig känt system överhuvudtaget! Alltså ligger det nu diverse papper av olika viktighetsgrad spridda över större delen av hemmet. Jag har lokaliserat allt det jag behöver och nu återstår bara en insats av rent herkuliska mått - nämligen att inte bara stoppa ner alla papper i närmaste låda igen utan att lyfta mig själv i håret och försöka strukturera upp samlingarna......


Papper enligt lösbladssystemet blir mitt fördärv - det är likadant i körerna, istället för att ha en pärm med noter för varje kör (de är tre till antalet) så har jag en pärm med alla noter. Det verkade logiskt när vi närmade oss jul, flera av sångerna sjöngs ju i alla körer, varför ha tre uppsättningar av varje not liksom? Det var dock inte praktiskt - jag fann mig alltsom oftast frenetiskt bläddrande i mina noter, ofta hann de andra sjunga halva sången innan jag ens fått fram min not - men jag blev iallafall upphov till viss glädje med tanke på hur mycket det fnisssades åt min förvirring.


Så där har det alltid varit - jag tillhör ju den generation som drabbades av skolsystemets införskaffande av elektriska kopieringsmaskiner....så länge lärarna var tvugna att manuellt veva fram spritdoftande kopior med suddig blå färg var det sparsamt med lösblad, men i och med kopieringsmaskinernas intåg i personalrummet ökade successivt stencilbeståndet i bänk eller skåp tills ordinära läroböcker i stort sett hade försvunnit och gissa vem som redan då så gott som alltid hade fel, eller ingen stencil med sig till berörd lektion?


Ska det nu tvunget handas ut lösblad, så behöver det också tillhandahållas  en mapp, en pärm, en hålslag samt en häftapparat, gärna ett par rullar tejp, ett sånt där registersystem, ett gäng färgade papper och allt annat som kan underlätta lösbladsystemets hanterande. Att jag sedan lägger allt osorterat i en låda och stänger den fram till timmen innan jag behöver sakerna - ja, det får jag försöka hitta nån annan lösning på! Men inte just nu.......;-)



Presentation


Fortfarande lurvig - och rund igen:)

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12
13
14
15
16 17
18
19 20
21
22 23
24
25
26 27 28 29 30 31
<<< Januari 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards