Alla inlägg under december 2009

Av Catten - 15 december 2009 15:04

Det kan väl knappast stämma bättre än såhär:


     



Frågor på det?



Av Catten - 15 december 2009 07:19


Tack vare Ängelen och Hjärtat har jag något så när fason på min läggdagstid men på grund av den där televisionsapparaten jag baxade in i sovrummet bara måååste jag ju glo en stund innan jag sluter de melerade. Ett av programmen som är åtminstone rimligt uthärdligt att försöka somna till handlar om en rättsläkare och hennes kollegor. De senaste avsnitten har twistat till hela handlingen, huvudpersonen har nämligen fått en hjärntumör.


Inatt framgick att hon - trots chefens oro och omtanke - förmodligen kommer att välja att inte behandla den. En operation skulle kunna ge oerhörda konsekvenser, men även göra henne frisk. Istället för att ta aktiv ställning till behandling föredrar hon att behandla symptomen med starka värktabletter och köra på i gamla spår så gott det går. När avsnittet var slut började jag reflektera över huruvida man verkligen har rätt att göra så?


Man kan ju hävda att det är hennes liv, hon bestämmer. Men hur det än är, även om man inte har föräldrar i livet, make/maka, syskon och barn så är det ju faktiskt ganska många människor som drabbas om man mer eller mindre aktivt väljer att avsluta sitt liv. Det finns vänner, kollegor, träningskompisar, polarna i knypplingsklubben, Svempa nere på pizzerian som alltid vill babbla bort en stund....


No (wo)man an island.


Det påstås ju att en fjärils vingslag kan orsaka storm en kontinent bort och på samma sätt tror jag att det är med något så inkonkret som känslor - det finns alltid någon som påverkas av ditt beslut, oavsett hur nära eller långt bort från dig hon/han befinner sig. På så vis vill jag hävda att man inte själv äger rätten till sitt liv.


Vad tycker du?

Av Catten - 14 december 2009 16:15


om en vecka ska Catten underkasta sig ett smärre operativt ingrepp - alltså fick hon inställa sig på StoraStadens sjukhus idag för att gå till något som för enkelhetens skull heter "Dagkirurgiska enhetens informationsavdelning" för att få EXAKT samma info där av en op-sköterska som står i det redan utskickade informationsbladet. Förmodligen tror de inte att jag är läskunnig, inte heller att jag klarar av att fylla in ett hälsointyg rätt eftersom jag också fick gå igenom det papper jag fyllt i och skickat in - nicka ja och skaka nej på de redan ifyllda och besvarade frågorna. Jag blev vederbörligen upplyst om att ingreppet inte alls var något att oroa sig för, det kommer att gå så bra såååååå. Skönt det, jag räknade liksom med det?


Som avslutning tittade den uppskattningsvis 20 år yngre sköterskan mig djuuuuuupt i ögonen och frågade om det var helt säkert att jag inte hade några fler frågor och att jag var helt säker på att jag förstått vad hon sagt.....Min enda tanke var att om hon verkligen trott att jag var antingen begåvningshandikappad eller omyndigförklarad så borde jag väl haft en vårdare med mig?


Efter informationen skulle jag lämna nåt rör med blod. Hövlig och väl medveten om min kropp och dess reaktioner bad jag kemlabkvinnan att dränera mig på höger sida, eftersom jag vanligtvis blir väldigt öm efter sådana där nålstick och jag är det hellre i höger redan skadade arm än i vänster fullt brukbara. Trots den infon tittade även hon mig djuuupt i ögonen och frågade om jag verkligen var säker på att jag ville det jag nyss sagt att jag ville. Hmmm..må så vara att jag inte är utbildad till sjuksköterska, eller laboratorieassistent men jag har dragits med den här kroppen i snart 43 år nu och VET faktiskt rätt väl hur den fungerar!


Nästa step var vidare till en annan avdelning - enbart för att ta blodtrycket. Sånt sysslade de nämligen inte med på något av ställena jag varit på tidigare....och dit där jag kom ställde de sig oerhört frågande till att jag BARA ville kolla trycket, inte passa på att underkasta mig nån annan spännande undersökning eller så - men ett tryck fick jag till slut. Ett i mitt tycke väldigt högt, betydligt högre än vad jag minns att jag någonsin haft tidigare men när jag påpekade det fick jag till svar att "det är ju självklart - du är ju stressad och nervös". Say what?


Men visst, okej - tycker sjukvården att jag borde vara stressad och nervös av att befinna mig i deras trygga vård så är jag väl det då......

Av Catten - 13 december 2009 21:26


förresten att det har snöat ikväll?


Snön ligger kvar och jag hoppas på mer till helgen - då ska Hjärtat få sitt livs åktur!


Ähem - läs nu inte in mer i det yttrandet än vad där faktiskt står  

Av Catten - 13 december 2009 18:24


Ni vet det där kylskåpet?


Den där vita grejen som har en rätt central plats i våra liv, som ska hålla en hyfsad matförvaringstemperatur sisådär nånstans mellan 4 och 8 grader?


Den grejen har bråkat med mig ett tag nu. Förts var det så kallt att gurkan blev en enda stor ismolekyl och maten i den vidhängande frysen fick sån där läbbig frysbränna och ätvärdet försämrades kraftigt, trots att jag vridit ner termostaten till nästan noll och ingenting. I tisdags när jag kom hem från min veckolånga utflykt tråkade jag in en del av det jag hade med hem. Bland annat tre vädligt fina och förhoppningsvis goda ostar.


På onsdagsförmiddagen  skulle jag ta mig lite frukost och då luktade det som om någon dött i min kyl. Den hade nämligen tappat kylan alldeles och ostarna var väl så nära ätmogna som möjligt. Jag satte upp termostaten och höll tummarna. Det varade ett par dagar. Sen fick jag sätta upp termostaten igen till max. I fredagskväll hjälpte inte ens det och nu står all min kylmat på balkongen, ingen mer har inhandlats inför Ängelens inträffande och det gnager min småländska själ eftersom jag har en 10% rabattkupong från den lokala butiken som går ut om 1½ timme.


Och inatt ska det frysa..........min ost kommer att smaka såååååå gott!

   

Av Catten - 13 december 2009 14:51


kommer att gå till historien! Min vana trogen tog jag ut gnället i förväg och det var lika dumt som alla andra gånger. Vi hade nämligen en riktigt trevlig dag och för första gången i kvinnominne tyckte jag till och med att det var ROLIGT att baka "pippekake" som morsan säger...


P18 och lillefar fastnade inbegripna i ett samtal om jobb, skruvgängor, att svetsa med MIG, TIG eller pinnsvets (eller nåt sånt) och datade sig på order av mormodren, Ängelen kavlade lite halvhjärtat men kom sig mot slutet och när degen var på upphällningen så sade båda de ljuva ätteläggarna "redan?". Ett lussekattsbak föreslogs men se där sa den ömma modern ett bestämt nej.


Faktum var att jag - just som marsipanen föreslog - var väl medveten om att i mitt skafferi stod en påbörjad men icke urdrucken flaska glögg,  ett sinande russinpaket och att jag skulle ha MASSOR med pepparkakor med mig hem.....min soffa är liten, men icke att förakta och det kändes som ett finemang upplägg att äntra den med en god bok som jag lånat av Hjärtat, sippa sig lite glögg och knapra sig lite (mycket) pepparkakor.


Att min dator var full av skräp valde jag högaktningsfullt att bortse ifrån och här kommer ytterligare något värt att notera: datorn var inte påslagen på över ett dygn! Naturligtvis var jag abstinent när jag vaknade och med god hjälp - eller ärligt talat: tack vare Hjärtat är nu alla maskar raderade, trojanerna har fått ta sin häst och ge sig av, phiskarna har fått tjall på linorna och min dator är återigen bara min - ända till imorgon när Ängelen kommer hem. Då ska hon få VÄLDIGT stränga förhållningsorder om vilka siter man får och inte får besöka!

För naturligtvis är det hon och inte jag som varit inne på fel sidor *viftar förnumstigt med pekfingret*


Nu ska jag "bara" komma tillrätta med det där jämrans sendraget jag fått i nacken, idag känner jag mig vig som en villatomt och kan inte riktigt fatta att en öm nacke kan ge utslag långt ner i knäna?

Av Catten - 11 december 2009 20:37


Om man någonsin skulle kunna säga att jag är på topp så är det i allafall inte nu.....Jag funderar allvarligt på att säga upp mig som chef för logistiken i denna sönderfallande familj.


I morgon stundar det årliga och traditionella pepparkaksbaket hos moråfar. På förfrågan från morsan via mig uppgav sig alla tre ungar vara intresserade av att upprätthålla traditionen och för tre veckor sedan bokades datumet till imorgon.


I onsdags sa P18 att han inte tänkte vara med eftersom det är fest på kvällen. I går kväll ringde P20 och lämnade återbud, både han och Lexi har fått magsjukan och idag annonserade Ängelen via sms att hon var tvungen att vara hästvakt och inte kan vara med......


Så nu har det pusslats lite. Avfärd är planerad till tidigt - men inte så tidigt att P18 inte orkar upp efter julbord med jobbet i kväll, hästvaktandet är vederbörligen och rättvist lagt på fadren och hemresa planerad så att båda tonåringarna kan bevista samma Lussefest. Magsjukan kunde dock inte ens jag göra någonting åt tyvärr. Och det är inte utan att jag är smått förvirrad - vi har ENATS om ett lämpligt datum, jag är den enda som håller fast vid planerna och ändå är det jag som ska se till att det blir genomförbart för de andra?



Av Catten - 11 december 2009 14:14


Helt plöstligt sådär bara dök det upp en massa virusvarningar på min dator. Fine, då kör vi lungt och sansat (för att vara jag) en virusscanning! Men så enkelt skulle det såklart inte vara - under tiden jag scannade så poppade det upp ALERT efter ALERT och varnade för maskar, trojaner och virusar - det installerades genvägar till mysko siter på mitt skrivbord som jag deletate, datorn stängde ner sig själv och startade om med samma mysko genvägar på plats igen?


Nån gång strax innan midnatt lyckdes jag genomföra en komplett scanning som visade på och raderade fyra varningar. Trots detta och en hel del andra åtgärder fortsätter det komma en massa SECURITY ALERTs uppoppandes och det gör mig så irriterad. Min mormor som späckade sitt språk med en massa underliga tänkvärdheter hade förmodligen sagt att det "gjorde henne med prickiga negerbarn". Sånt fick man säga på den tiden om sånt som var både krångligt, förbryllande och irriterande!


Ovanpå det ytterst irriterande men dock i-landsproblemet vaknade jag efter en natts toksovning med ett otroligt ömt och mosat öra, samt ett sendrag i nacken. Jag har en kompis som lite skojsamt alltid säger "har du sovit på armen inatt" om man klagar på sånt, och det hade jag gärna gjort - då hade det åtminstone givit nåt att ha det där jäkla sendraget men som det är nu är det ju fullständigt meningslöst liksom...

Presentation


Fortfarande lurvig - och rund igen:)

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3
4
5
6
7
8 9 10 11
12
13
14 15 16
17
18
19
20
21
22 23
24
25 26 27
28
29
30
31
<<< December 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards