Alla inlägg den 20 december 2009

Av Catten - 20 december 2009 19:20


En himlans bra helg har det varit, Hjärtat har varit här och det är ju aaaaaalltid guld. Bortsett från att hans tåg var försenat och det blev buss istället och en smärre förvirring eftersom min mobil valde det ypperliga tillfället att sluta fungera. Eller ja, slutade helt gjorde den ju inte men ljudet försvann i den och då försvinner den åtminstone för mig primära användningen.


Himla tur var det att vi tog en ordentlig tonårssovmorgon igår för när vi väl stigit upp var det rätt mycket full fart, sightseeing i E:s hus to-be, massa kel med Pumakatten, granhuggning som inkluderade den elegantaste slow-motionvurpa i snön som jag någonsin gjort och så hem igen för att preparera för julgodisproduktion.


Först trillade P 18 in - han sa att han "flydde från kaos" hemma hos fadren där NyaKvinnan drog in med sina orkanbarn, och med sedvanlig fördröjning kom även E, hennes barn och särbon T som även levererade den tidigare huggna julgranen. Sju personer om varandra i mitt lilla kök förenklade inte godiskokandet, men vi lyckades iallafall tillverka Mozartkulor, Snickers, fudge, fikonbollar och RockyRoad. Fikonbollarna stod Hjärtat och P18 för, under tveksamma yttranden. Fikonen skulle kokas i nån slags likör vars doft P18 alls inte estimerade - jag lär inte behöva oroa mig för att han skåpsuper sig full på "finsprit" och när Hjärtat vispat ihop ägg- och sockersmeten och vänt ner de finhackade fikonen däri påstod han att det såg ut "som man mår dagen efter"  Kan kanske vara för att herrarna glömde ha i kakaon?


En matpaus hann vi med - gröt för en del av oss och hemlagad ärtsoppa för de mer kräsna ;-) Jag insåg snabbt att jag inte behöver oroa mig för att det ska bli en massa julskinka över i år - P18 åt ungefär en tredjedel av den igår, fördelat på tre mackor! När E + familj troppade av framemot 21.30 var jag ungefär lika trött som lille M, 5 år - men till skillnad från honom lyckades jag behärska mig och inte bli grinig - fast jag somnade rätt gott i soffan, lutad mot Hjärtat medan en rätt ointressant film rullade på tv:n.


Under dagen idag har vi minsann inte gjort många knop, pulkaåkningen får vi spara till en helg när det inte är riktigt så bitande kallt! Men åka pulka SKA vi - där ger jag mig bara inte. Tänk er själva så härligt; rassla runt i snön och bli frostbiten i näsan och tårna, sen slå sig ner vid en knastrande brasa för att dricka varm choklad och rent symboliskt knapergrilla korv som man sedan dränker i senap och ketchup för att få i sig - eller *hoppsan* råkar tappa i elden. För brinner gör det såklart fortfarande, jag har nog aldrig i hela mitt liv väntat på att elden ska bli grillvänligt kol innan jag utegrillat en korv.....


En av de få saker vi faktiskt orkade göra var att ställa in julgranen. Den som såg så liten ut i skogen visade sig vara ett veritabelt MONSTER när den kom in i mitt lilla vardagsrum. En ommöblering visade sig vara av nöden, och si, så blev där en gran - tyvärr med väldigt sporadiskt lysande lampor. Jag gillar inte seriekopplade ljusslingor där man kan prova sig tokig på vilken av 10 icke lysande lampor det är som är trasig =(.


Men NU kan det verkligen få bli julafton - exakt vilken dag som helst!



Presentation


Fortfarande lurvig - och rund igen:)

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3
4
5
6
7
8 9 10 11
12
13
14 15 16
17
18
19
20
21
22 23
24
25 26 27
28
29
30
31
<<< December 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards