Alla inlägg under december 2009

Av Catten - 10 december 2009 17:32


bör man göra titt som oftast. Idag var jag på en julfest och sjöng - idel PRO:are i en lokal som höll minst 30 grader. Alla var lagom trötta i värmen och dästa efter julamaten och där kom vi - körledare I, jag och lilla L för att underhålla dem en stund. Det gick faktiskt riktigt bra, vi tog i för kung och fosterland så att det vi sjöng skulle gå fram trots avsaknad av hörslinga.


Det var kanske lika så gott att ingen fanns, annars hade vi kanske fått fler kommentarer i stil med den som avslutade ordförandens tack till oss, och som tillika var ett bevis på att synen avtar med åldern: "Tack till dig I, och dina två..........väninnor - de två har verkligen framtiden för sig!"


Schysst sagt i och för sig, men det stämmer förmodligen betydligt bättre in på tvärflöjtspelande lilla L än på mig - jag är liksom 30 år åldre än henne......

Av Catten - 10 december 2009 13:56


blogga om nyheter och sånt, men nog kan jag ställa mig lite funderande till att en ung icke-mediakänd småbarnsmamma kan jagas och kanske även åtalas för att hon fått ut 2000:- mer i A-kassa än vad hon borde eftersom hon fyllt i sina blanketter felaktigt och enligt uppgift oavsiktligt  - medan Joakim Posener kan ha en skatteskuld på 19.6 miljoner, ha flytt utomlands och hålla sig undan rättvisan i 12 år...och nu belönas med att frias från misstankar?


Jag VET att livet inte är rättvist, tycker väl inte alltid att allt ska vara på samma villkor och ogillar å det bestämdaste likriktning - men likhet inför lagen borde väl ändå gälla?

Av Catten - 10 december 2009 13:29


Å Hjärtat han bygger takstolar:

    


Kul ord det där - en stol för tomten att sitta en stund i på taket innan han kravlar sig ner genom skorstenen kanske? För mig ser det ut som ett gigantiskt 3D- pussel, men med alldeles för komplicerade givare - "krumelurerna" i ett vanligt pussel är ju betydligt mer finurligt avpassade för varandra - en rak sida passar ju liksom mot vilken annan rak sida som helst? Tur att det inte är jag som ska läsa ritningar liksom.....

Av Catten - 10 december 2009 00:16


Massor av vackert fanns det ju att titta på - fastän bilderna är tagna med en risig mobilkamera och av inte speciellt hög kvalité hoppas jag kunna dela med mig lite av upplevelsen:



En av tankarna på Fredriksdal är att bevara de gamla teknikerna att bearbeta marken och även att bevara de gamla svenska raserna. Här ovan står två ståtliga Blekingeankor.


   


Et mindre vackert motiv....Ego i så tidsenliga kläder som möjligt, vadmalskjol och förkläde samt stor värmande sjal. Gränsen drog jag vid huckle på huvudet - men som C så generöst sa: "Nånstans i världen använde de säkert basker även på den tiden" =) 


Inne i herrgården hade flera olika inredningsmagasin fått duka upp sina alldeles egna varianter av julbord. Här önskar jag verkligen att jag haft en bättre kamera så att ni hade fått se översiktligare bilder, men istället fick det bli små detaljbilder:


 

   


Ute i Engelska parken hade man format stilistiska julkusar av halmbalar, täckt marken och sittplatsen med granris och hade en eldstad i mitten, redo för äppelgrillning:



Det där blev jag faktiskt riktigt förälskad i, jag skulle utan svårighet kunna tänka mig att sitta där i mörkret, hopkurad under en filt tillsammans med människor jag tycker om och bara "hygga maj" som de säger söderöver!!  

Av Catten - 9 december 2009 22:48


I väntan på att jag ska gnugga klart och få fram utmaningen "10 saker om mig" som jag fick från Yasha fyller jag i ytterligare en lista - ärligt snodd från Kastrullisen:


Skulle du kunna tänka dig att jobba på julafton?
Jag har jobbat många julaftnar,juldagar ochannandagar - ett tag var det snarare regel än undantag för min familj att mamma jobbade alla storhelger så ja, det kan jag tänka mig.


Bakar du något till jul Vad?
Lussekatter, en tradition jag skapat själv. Pepparkakskleten överlåter jag med varm hand och panna till min mor att roa de numera stora ungarna med...


Vilket föredrar du, lussekatter med eller utan russin?

Med, men jag pillar ändå oftast bort dem?


Vill du ha egenproducerat julgodis eller köpt?
Jag gör gärna eget, har några standardsorter som bara MÅSTE vara med!

Knäck eller ischoklad?
Uäck, uäck - jag får kväljningar bara av ordet "ischoklad"!!!

Hur ser din adventsljusstake (den man tänder varje advent/söndag) ut?

Oval tennstake med (oeldbar)mossa, flugsvampar och några domherrar i.


Som fönsterprydnad stjärna eller el-ljusstake?
Ett par stjärnor på fot och nån slags halvtacky slinga i vardagsrummet.


Vill du ha julkort med brevbäraren eller som e-post

MASSOR av snigelpost tack - fast jag råsuger på att skicka själv *skäms*

Vilka färger har ni till jul? Klassiskt röd/grön/vit? Guld/isblå?…eller vad?
Rött funkar überfint - överallt!


När julpyntar du hemma?
Adventspynta och julpynta är INTE samma sak längre. Förr tomtade jag ihjäl hela huset första advent/december vilket som nu kom först, men på äldre dagar har jag lugnat ner mig lite så det blir gardiner och ljuspynt första advent och tomtar några dagar innan jul. Gran på kvällen den 23:e.

Har varje julprydnad sin bestämda plats år ut och år in?
Förr -  i fallfärdiga rucklet  - gick P18 som en liten hund efter mig och såg till att allt var EXAKT som förra året men faktum är att vi inte är så rigida längre, varken han eller jag!

Vad bara MÅSTE hänga/finnas i granen?
Ljusslinga - det andra varierar jag lite efter humör. Väntar fortfarande på att bli så modig att jag vågar hänga upp de oerhört sköra glaskulorna jag ärvt efter mormor....

Har du ett färgtema i granen?
Rött och guld brukar det bli, trots att just rödguld är något av det fulaste jag egentligen vet?


Levande gran eller plastgran?
LEVANDE! Plast är fullständigt otänkbart - det är inte gran liksom!


Hur ser din julfrukost ut?
För två år sedan var det överbliven kebabpizza, förra året en kopp thé - snacka om traditionalist!


Brukar du göra något aktivitet på julafton, t.ex gå en promenad, spela sällskapsspel osv?
Det varierar, gå ut till Byhålans gran och lyssna på det traditionella trumpetspelandet är en höjdare en kall och stjärnklar natt!


Dricker ni köpeglögg eller hemmagjord?
Om vi dricker glögg så blir det köpe.


Vilken glögg brukar du dricka på jul om ni köper den?
Vi är inga glöggälskare så vi har ingen specialsort som återkommer... 


Vad av dessa saker brukar ni ha i glöggen, mandel, hasselnötter eller russin?
Mandel o russin


Finns det någon frukt som är ett MÅSTE till jul?
Apelsiner och clementiner. Ett år åt jag så mycket apelsiner att jag både kissade och svettades apelsindoft. Ett tips som alternativ till Wunderbaumgran i bilen?


Vilken är din favoritjulskiva?
Absolute Christmas är nog den enda jag har och vill lyssna på. Vanligtvis sjunger jag själv så löjligt mycket julsånger innan jul att jag är rätt trött på de traditionella.


Vilken är din favoritjullåt?
Adolfson och Falks "Mer jul" - den är jag i ett nötskal, fast utan ironin!


Vad skulle du inte vilja vara utan på julbordet, vad är ett absolut måste?

Sill och Jansson!


Nämn tre rätter du lagar helt själv till julbordet?

 Får jag välja så överlämnar jag gärna all matlagning till någon annan....


Föredrar du vörtbröd med russin eller utan?
Med, men jag pillar såklart bort dem...


Risgrynsgröt eller Ris ā la malta?
Gröt, med saftsås!


Vill du ha dopp i grytan eller inte på julbordet?
Blött bröd, vaffö ska man äta det?


Dricker du julmust eller mumma till julbordet?
Julmust, eller ännu hellre ett mörkt öl.


Tittar du varje år på Kalles julafton?
Ja, glimtvis eftersom jag brukar fixa med maten då...


Vilken snutt är favoritsnutten ur Kalles julafton?
Ferdinand, min namnsdagspolare *L*


Har du sett Karl-Bertil Jonssons jul?
En gång, det räckte faktiskt!

Har ni tomte hemma?

Inte sedan ungarna var riktigt små, jag är lite rädd för honom ;-)


Köper du julklappar till många?
Nä, inte speciellt - ekonomin begränsar och jag är åldersmässigt förbi den tid då jag kunde knåpa med garn och virknål eller spik och bräda och få till nåt oigenkänneligt som släkt och vänner förtjust slår ihop händerna över =(

Tycker du att julklapparna skall vara inslagna i affären eller vill du göra det själv?
Jag vill nog helst toktejpa själv! *ler elakt*


Färgglatt eller enfärgat julklappspapper?
Både och, gärna tokigt och tramsigt snarare än stajlish!


Roligast att få i sin julklapp?
Egentligen vad som helst - bara det är GENOMTÄNKT och utvalt till mig!


Vad skulle den ultimata julklappen vara till dig i år?
Ett jobb (i år igen)?

 

Av Catten - 9 december 2009 18:32


desto godare jul?


Nä, jag vet inte det riktigt. Förra året fick mina ätteläggar vackert klara sig utan klappar från mig på grund av den ständigt sviktande ekonomin. I år blir det två små klappar var, förhoppningsvis har jag lyckats pricka in nåt som var och en vill ha...För det är nämligen det som är grejen med att ge en gåva anser jag; att hitta just DET som passar just den personen, oavsett om det är jul, födelsedag eller "bara" mitt i tristaste oktoberregnet.


SnyggotÅ och jag åkte inte iväg på valpsightseeing idag, vi tog en minirunda på ett av StoraStadens shoppingcenter istället och en efterföljande fika/frukost då jag fick en livfull beskrivning av åtminstone en del av Afrikaresan. Jag föreställer mig att ett sådant äventyr är något som kommer att dyka upp under samtalen under en lång tid framöver, det händer så mycket på kort tid att det är svårt att få med allt när man ska berätta det så där rakt upp och ner.....


Det var också genom snyggot Å och hennes M jag kom på klappen till P18, tack vare att vi möttes där vi möttes - kryptiskt, jag vet! *L* Himla glad å sonens vägnar är jag också, han gör sin sista praktikperiod nu innan studenten i sommar och det glunkas om en anställning.....klart redan är att han ska jobba på jullovet och kanske på sport- och påsklovet också. De bjöd honom med på pubrunda häromveckan och på fredag ska han följa med på företagets julkul: gokartköring med efterföljande julbordsätning på Stadtshotellet. En ny kompis har han också fått genom jobbet och de har börjat träna innebandy ihop. =)


P20 har flyttat ihop med flickvännen - men bara på prov. De är husvakter medan hennes mormor och morfar är utomlands i två månader och det kan säkert vara både en nyttig erfarenhet och ett bra test om vardagen är så där himla mysig när man måste sköta ALLT själva utan (andra) vuxna i närheten att luta på om/när nåt krånglar....för det gör det!


På tal om att krångla så tyckte jag att det luktade skumt här när jag kom hem. När jag öppnade kylskåpet fick jag förklaringen; de ostar jag köpte på Fredriksdal hade jag såklart placerat i kylen...som lämpligt nog LAGT AV!? Eller kanske börjat funka normalt igen, den (och vidhängande frys) har nämligen ett tag varit alldeles för kall, mina grönsaker har frusit och maten i frysen har fått sån där äcklig frysbränna trots att tempmätaren stått på så lågt som möjligt. Tyvärr har min repulsion gentemot den arbetsskygge så kallade kvartersvärden avhållit mig från att kalla på hjälp men nu kanske kylen på något magiskt sätt har återhämtat sig och börjat leva ett normalt liv? *hoppashoppashoppas*



Av Catten - 9 december 2009 00:41


Nu är jag så trött, så om jag hade orkat hade jag gråtit.


Sedan jag kom hem har jag packat upp mina påsar, lagt in tre sorters ost i kylskåpet, planterat hyacinterna jag fick av morsan, satt min nyinköpta bok i hyllan, städat undan efter Ängelen och henns kompisars FF-helg här, konstaterat att toapappret är slut (katastrof!), msnat med P18, nyllebokat mig en sväng, läst ikapp på de mest angelägna bloggarna, gömt ungarnas och Hjärtats  julklappar på ett oerhört osofisktikerat ställe, konstaterat att kylskåpet är lika tomt som jag lämnade det, raderat 76 sms från min mobil, tittat förundrat på diskstapeln i hon som jag lämnade helt tömd, lagt ut tanttidningarna jag fick av morsan för toaläsning, tittat i skafferiet och insett att där inte finns något att äta som inte kräver tillagningstid, hittat en hyrfilm som förmodligen borde varit återlämnad i söndags, hängt in mina julklappar till mig själv i klädkammaren, vattnat törstskrikande krukväxter, vikt ihop en soff-filt, distränattipratat med Hjärtat, satt tvfjärrsbatterier på laddning, fått ett sms från Ängelen och insett att nu är jag en slagen hjältinna.


Vad gör jag då?


Går jag och lägger mig, som vilken normal människa som helst hade gjort? Nej, istället sätter jag mig och bloggar om hur trött jag är. Logiskt va?


Fast jag har en ursäkt: jag har inte packat upp min kudde ännu!

Av Catten - 8 december 2009 21:56


är för övrigt:




GELEHALLON!!!!!




Gärna sagt med äkta skånsk intonation.....  


 

 

 

 

 

 

 

Presentation


Fortfarande lurvig - och rund igen:)

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3
4
5
6
7
8 9 10 11
12
13
14 15 16
17
18
19
20
21
22 23
24
25 26 27
28
29
30
31
<<< December 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards