Direktlänk till inlägg 26 februari 2009

Pluggfunderingar - igen!

Av Catten - 26 februari 2009 14:48


Idag har jag roat mig med ett litet massutskick (jag vet att de två orden är motpoler, men det är min blogg och jag bestämmer vad jag vill skriva *L*) till en del elever. Som "bonus" skulle de få ett litet presentkort på resor med lokaltrafiken och av en slump kände jag igen ett av namnen från klassen jag fotade - eller snarare INTE fotade, vad gäller den här gossen. Mentorn ifrågasatte hans behov av APU-bricka eftersom hon menade att han nästan aldrig var i skolan och jag kollade hans närvaro. Eller rättare sagt frånvaro - gossen ifråga låg på en frånvaroprocent på 54.


Men han var inte värst - en liten tjej hade 64% frånvaro under terminen och flera andra låg på klart över den nivå som innebär att CSN inte betalar ut något studiebidrag. Man kan ju ha olika sorters frånvaro - giltig och ogiltig och det kan man ju också reflektera kring. En tjej hade 34% frånvaro och den mesta var giltig - dvs sjukdom och ledighet. I hennes fall var över 30% ledighet, hur tänker man då som förälder - terminen är inte långt gången och du har begärt ut så mycket ledighet för din ungdom - och hur tänker mentorn som godkänner ledigheten?


Naturligtvis kan det ju vara ett väldigt speciellt fall, sjukdomar och dödsfall i familjen osv så jag ska inte rakt av säga att det är fel men nog undrar jag. Det där med ledighet är ett känsligt kapitel förstod jag häromdagen när några lärare satt och berättade om sina förestående skidresor och jag ifrågasatte varför de inte passade på att åka när det ändå var sportlov förra veckan och både de och deras barn redan var lediga. Svaret jag fick var höjda ögonbryn och utropet: "Vet du hur mycket dyrare det är att åka vecka 8?!" Jodå, det är jag väl medveten om men so what liksom? Då får du väl helt enkelt spara lite längre tid? Extra ledighet innebär extra frånvaro från undervisningen och det är inte så hemskt många som lägger två strån i kors för att hämta in det de missat...men om lärarna själva inte bryr sig, varför ska jag.......



 
 
Ingen bild

Snyggot Å

28 februari 2009 16:13

Märkligt det där asså.. Men jag har förstått att på många skolor är det bra mycket svårare att få sina ungar lediga på gott och ont kanske vad vet jag som itnehar några ungar hahaha

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Catten - 12 januari 2021 20:59

vad svårt det är ibland att komma till skott med att skriva, trots att det finns massor som jag behöver skriva av mig? Den 4:e fick jag besked om att jag har ny chef till 100% som ska ge mig uppdrag på 60% och att min fd chef har 40% av min tid. ...

Av Catten - 1 januari 2021 20:18

med komplett fullt upp. Nytt uppdrag samt därmed sammanhängande utbildning på jobbet, flytt till en betydligt bättre lägenhet men även besiktningar och extraaktiviteter, jul- och nyårsfirande med restriktioner, pappa som utsatts för bedrägeriförs...

Av Catten - 23 november 2020 13:52

om man precis kan kalla det för "bostadskarriär" när man flyttar från hyrestvåa till hyrestvåa? Men för mig personligen känns det ändå så, främst för att jag flyttar från tredje våningen med dyr utomhusparkering "i mån av plats" till marklägenhet med...

Av Catten - 19 november 2020 16:13

aldrig gjort anspråk på att vara ofelbar. Tvärtom är jag ofta medveten om att jag "borde" gjort annorlunda, bättre, mer, högre osv nästan av födsel och ohejdad vana. Därför blir jag nog lite extra stött när en person som jag en gång stod mycket n...

Av Catten - 8 november 2020 17:25


så innerligt tråkigt och oerhört opraktiskt att vara i isolering i väntan på provsvar. Mest opraktiskt var onekligen att jag hade typ ingen mat hemma, så igår satt jag och funderade ut att om jag åkte till affären strax innan den stängde vid 22, ...

Presentation


Fortfarande lurvig - och rund igen:)

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4 5 6 7 8
9 10 11
12
13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28
<<< Februari 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards