Direktlänk till inlägg 9 december 2009

Åh så hääärligt!

Av Catten - 9 december 2009 22:48


I väntan på att jag ska gnugga klart och få fram utmaningen "10 saker om mig" som jag fick från Yasha fyller jag i ytterligare en lista - ärligt snodd från Kastrullisen:


Skulle du kunna tänka dig att jobba på julafton?
Jag har jobbat många julaftnar,juldagar ochannandagar - ett tag var det snarare regel än undantag för min familj att mamma jobbade alla storhelger så ja, det kan jag tänka mig.


Bakar du något till jul Vad?
Lussekatter, en tradition jag skapat själv. Pepparkakskleten överlåter jag med varm hand och panna till min mor att roa de numera stora ungarna med...


Vilket föredrar du, lussekatter med eller utan russin?

Med, men jag pillar ändå oftast bort dem?


Vill du ha egenproducerat julgodis eller köpt?
Jag gör gärna eget, har några standardsorter som bara MÅSTE vara med!

Knäck eller ischoklad?
Uäck, uäck - jag får kväljningar bara av ordet "ischoklad"!!!

Hur ser din adventsljusstake (den man tänder varje advent/söndag) ut?

Oval tennstake med (oeldbar)mossa, flugsvampar och några domherrar i.


Som fönsterprydnad stjärna eller el-ljusstake?
Ett par stjärnor på fot och nån slags halvtacky slinga i vardagsrummet.


Vill du ha julkort med brevbäraren eller som e-post

MASSOR av snigelpost tack - fast jag råsuger på att skicka själv *skäms*

Vilka färger har ni till jul? Klassiskt röd/grön/vit? Guld/isblå?…eller vad?
Rött funkar überfint - överallt!


När julpyntar du hemma?
Adventspynta och julpynta är INTE samma sak längre. Förr tomtade jag ihjäl hela huset första advent/december vilket som nu kom först, men på äldre dagar har jag lugnat ner mig lite så det blir gardiner och ljuspynt första advent och tomtar några dagar innan jul. Gran på kvällen den 23:e.

Har varje julprydnad sin bestämda plats år ut och år in?
Förr -  i fallfärdiga rucklet  - gick P18 som en liten hund efter mig och såg till att allt var EXAKT som förra året men faktum är att vi inte är så rigida längre, varken han eller jag!

Vad bara MÅSTE hänga/finnas i granen?
Ljusslinga - det andra varierar jag lite efter humör. Väntar fortfarande på att bli så modig att jag vågar hänga upp de oerhört sköra glaskulorna jag ärvt efter mormor....

Har du ett färgtema i granen?
Rött och guld brukar det bli, trots att just rödguld är något av det fulaste jag egentligen vet?


Levande gran eller plastgran?
LEVANDE! Plast är fullständigt otänkbart - det är inte gran liksom!


Hur ser din julfrukost ut?
För två år sedan var det överbliven kebabpizza, förra året en kopp thé - snacka om traditionalist!


Brukar du göra något aktivitet på julafton, t.ex gå en promenad, spela sällskapsspel osv?
Det varierar, gå ut till Byhålans gran och lyssna på det traditionella trumpetspelandet är en höjdare en kall och stjärnklar natt!


Dricker ni köpeglögg eller hemmagjord?
Om vi dricker glögg så blir det köpe.


Vilken glögg brukar du dricka på jul om ni köper den?
Vi är inga glöggälskare så vi har ingen specialsort som återkommer... 


Vad av dessa saker brukar ni ha i glöggen, mandel, hasselnötter eller russin?
Mandel o russin


Finns det någon frukt som är ett MÅSTE till jul?
Apelsiner och clementiner. Ett år åt jag så mycket apelsiner att jag både kissade och svettades apelsindoft. Ett tips som alternativ till Wunderbaumgran i bilen?


Vilken är din favoritjulskiva?
Absolute Christmas är nog den enda jag har och vill lyssna på. Vanligtvis sjunger jag själv så löjligt mycket julsånger innan jul att jag är rätt trött på de traditionella.


Vilken är din favoritjullåt?
Adolfson och Falks "Mer jul" - den är jag i ett nötskal, fast utan ironin!


Vad skulle du inte vilja vara utan på julbordet, vad är ett absolut måste?

Sill och Jansson!


Nämn tre rätter du lagar helt själv till julbordet?

 Får jag välja så överlämnar jag gärna all matlagning till någon annan....


Föredrar du vörtbröd med russin eller utan?
Med, men jag pillar såklart bort dem...


Risgrynsgröt eller Ris ā la malta?
Gröt, med saftsås!


Vill du ha dopp i grytan eller inte på julbordet?
Blött bröd, vaffö ska man äta det?


Dricker du julmust eller mumma till julbordet?
Julmust, eller ännu hellre ett mörkt öl.


Tittar du varje år på Kalles julafton?
Ja, glimtvis eftersom jag brukar fixa med maten då...


Vilken snutt är favoritsnutten ur Kalles julafton?
Ferdinand, min namnsdagspolare *L*


Har du sett Karl-Bertil Jonssons jul?
En gång, det räckte faktiskt!

Har ni tomte hemma?

Inte sedan ungarna var riktigt små, jag är lite rädd för honom ;-)


Köper du julklappar till många?
Nä, inte speciellt - ekonomin begränsar och jag är åldersmässigt förbi den tid då jag kunde knåpa med garn och virknål eller spik och bräda och få till nåt oigenkänneligt som släkt och vänner förtjust slår ihop händerna över =(

Tycker du att julklapparna skall vara inslagna i affären eller vill du göra det själv?
Jag vill nog helst toktejpa själv! *ler elakt*


Färgglatt eller enfärgat julklappspapper?
Både och, gärna tokigt och tramsigt snarare än stajlish!


Roligast att få i sin julklapp?
Egentligen vad som helst - bara det är GENOMTÄNKT och utvalt till mig!


Vad skulle den ultimata julklappen vara till dig i år?
Ett jobb (i år igen)?

 

 
 
kiki

kiki

9 december 2009 23:37

Vi har oftast oxå guld och rött i granen av nån anledning..? Gillar inte heller det särskilt annars haha!

http://varulven.blogg.se

 
Annika

Annika

9 december 2009 23:38

*tittar in*

Säg till om jag är i vägen.... :-)

http://acka.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Catten

10 december 2009 00:39

Visst är det underligt - julen påverkar oss kanske i positiv riktning kiki? =)

Titta på du Annika, du är så välkommen!

 
Ingen bild

T

10 december 2009 06:37

Jag har nåt stort rött i dörrposterna med jämna mellanrum ,det skänker en viss julstämning kan jag tycka .
Man kanske skulle tejpa på lite girlanger med eller nån ljusslinga för o riktigt komma i stämning.
Önskar dej en fin dag snuttis du finns alltid i mina tankar

 
kastrullis

kastrullis

13 december 2009 04:54

Strålande tycker jag! Speciellt med pillandet av russin :-)
Själv klarar jag knappt lukten av jul-jävla-maten nu två veckor in på krogens julbord, UÄCK!!!
Tack för dina kommentarer, jag läser och tar till mig... vet hur du menar...

http://kastrullapan

 
Ingen bild

Catten

13 december 2009 15:15

I ditt fall Hjärtat, blir det snarare orange och silver om du tejpar på Zorro......men det kan funka med en rejäl förlängningssladd kanske? ;-)

Russin är...speciellt! Förstår att det är mindre lockande med julmatsdoft Kastrullisen, speciellt för dig som inte äter det som luktar mest om man säger så...

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Catten - 12 januari 2021 20:59

vad svårt det är ibland att komma till skott med att skriva, trots att det finns massor som jag behöver skriva av mig? Den 4:e fick jag besked om att jag har ny chef till 100% som ska ge mig uppdrag på 60% och att min fd chef har 40% av min tid. ...

Av Catten - 1 januari 2021 20:18

med komplett fullt upp. Nytt uppdrag samt därmed sammanhängande utbildning på jobbet, flytt till en betydligt bättre lägenhet men även besiktningar och extraaktiviteter, jul- och nyårsfirande med restriktioner, pappa som utsatts för bedrägeriförs...

Av Catten - 23 november 2020 13:52

om man precis kan kalla det för "bostadskarriär" när man flyttar från hyrestvåa till hyrestvåa? Men för mig personligen känns det ändå så, främst för att jag flyttar från tredje våningen med dyr utomhusparkering "i mån av plats" till marklägenhet med...

Av Catten - 19 november 2020 16:13

aldrig gjort anspråk på att vara ofelbar. Tvärtom är jag ofta medveten om att jag "borde" gjort annorlunda, bättre, mer, högre osv nästan av födsel och ohejdad vana. Därför blir jag nog lite extra stött när en person som jag en gång stod mycket n...

Av Catten - 8 november 2020 17:25


så innerligt tråkigt och oerhört opraktiskt att vara i isolering i väntan på provsvar. Mest opraktiskt var onekligen att jag hade typ ingen mat hemma, så igår satt jag och funderade ut att om jag åkte till affären strax innan den stängde vid 22, ...

Presentation


Fortfarande lurvig - och rund igen:)

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3
4
5
6
7
8 9 10 11
12
13
14 15 16
17
18
19
20
21
22 23
24
25 26 27
28
29
30
31
<<< December 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards