Direktlänk till inlägg 12 oktober 2009

En liten fråga till!

Av Catten - 12 oktober 2009 15:41


I den där intetsägande posthögen fanns visst en sak till.


Ett litet infohäfte från Landstinget som upplyser mig om att jag nu (snart, nångång, kanske) kan få vaccinera mig mot baconsnuvan A(H1N1) alldeles gratis. Häftet upplyser mig om att jag (tack och lov) inte befinner mig i riskgrupp och vart jag kan gå för att få mina två sprutor med minst tre veckors mellanrum för att uppnå fullgott smittskydd. Tack för det, verkligen! Det är suveränt bra att möjligheten finns och därtill alldeles gratis för de som vill och behöver vaccinera sig.


Vad som däremot inte framgår av häftet och som jag verkligen inte förstår är: bör jag vaccinera mig? Jag vet att jag är en aning naiv och troskyldig i vissa fall men om jag inte är i riskgrupp, och om det är så som jag blev upplyst om på sjukvårdsrådgivningen när jag ringde för att förhöra mig om huruvida Ängelens nedsatta immunförsvar kunde innebära ökad risk för henne: att de som inte är i riskgrupp blir inte sjukare av baconsnuvan än av vilken jäkla flunsa som helst - bör jag då verkligen vaccinera mig?


Jag ska snoka vidare i detta - något jag är intresserad av är tex biverkningar av vaccinet, även långsiktiga sådana, och det lär ju inte finnas några studier på det med tanke på att både snuvan och vaccinet är så nytt?


Bortsett från det kokar jag grönsakssoppa och försöker bota mina kalla tassar med det och genom att ha kommit på att jag själv har ansvar för att centralreglera värmen i min bostad så att jag snorar lite just nu beror förmodligen mer på kylan än på nån influensa. =)

 
 
Ingen bild

Farbror Barbro

12 oktober 2009 20:46

Klart du ska vaccinera dig! Handlar ju om samhällsinsats där. För annars blir ju alla sjuka o då stannar sverige. O din arbetsgivare lär ju inte gilla att 50 % e borta. Typ.

Själv skippar jag sprutan då jag e övertygad om att jag skulle bli sjuk då. Har ju inte haft flunsa senaste 30 åren så tar jag sprutorna lär jag bli dödssjuk. *Övertygad*

 
Ingen bild

Catten

12 oktober 2009 21:47

Smart tänkt där Farbror - bortsett från två saker:
Om alla andra vaccinerar sig har jag ju ingen att smitta ner? Dessutom har jag ingen arbetsgivare som kan skylla på mig - pilutta liksom! =)

 
mira

mira

13 oktober 2009 13:14

jag oroar mig över långsiktig biverkningar som de inte hunnit studera än... o skulle ju vara tvungen o bestämma mig idag om jag vill ha via jobbet. :-/

http://metrobloggen.se/missne

 
mira

mira

13 oktober 2009 14:37

det här tycker jag var intressanta inlägg i debatten:
http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/artikel_3427795.svd
http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/artikel_3213187.svd

http://metrobloggen.se/missne

 
Ingen bild

Catten

14 oktober 2009 14:42

Tack för länkarna mira! Jag läste dessutom idag att man i både Tyskland och Canada bestämt avstår från massvaccinationer just pga de än så länge okända men misstänkta bieffekterna...Hoppas du känner att du tog rätt beslut för dig!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Catten - 12 januari 2021 20:59

vad svårt det är ibland att komma till skott med att skriva, trots att det finns massor som jag behöver skriva av mig? Den 4:e fick jag besked om att jag har ny chef till 100% som ska ge mig uppdrag på 60% och att min fd chef har 40% av min tid. ...

Av Catten - 1 januari 2021 20:18

med komplett fullt upp. Nytt uppdrag samt därmed sammanhängande utbildning på jobbet, flytt till en betydligt bättre lägenhet men även besiktningar och extraaktiviteter, jul- och nyårsfirande med restriktioner, pappa som utsatts för bedrägeriförs...

Av Catten - 23 november 2020 13:52

om man precis kan kalla det för "bostadskarriär" när man flyttar från hyrestvåa till hyrestvåa? Men för mig personligen känns det ändå så, främst för att jag flyttar från tredje våningen med dyr utomhusparkering "i mån av plats" till marklägenhet med...

Av Catten - 19 november 2020 16:13

aldrig gjort anspråk på att vara ofelbar. Tvärtom är jag ofta medveten om att jag "borde" gjort annorlunda, bättre, mer, högre osv nästan av födsel och ohejdad vana. Därför blir jag nog lite extra stött när en person som jag en gång stod mycket n...

Av Catten - 8 november 2020 17:25


så innerligt tråkigt och oerhört opraktiskt att vara i isolering i väntan på provsvar. Mest opraktiskt var onekligen att jag hade typ ingen mat hemma, så igår satt jag och funderade ut att om jag åkte till affären strax innan den stängde vid 22, ...

Presentation


Fortfarande lurvig - och rund igen:)

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6
7
8
9
10
11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23
24
25
26 27 28 29 30 31
<<< Oktober 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards