Direktlänk till inlägg 5 oktober 2009

Rätt, fel eller mitt emellan?

Av Catten - 5 oktober 2009 17:09


Alliansen med Beatrice Ask har lagt ett förslag på att föräldrar ska bli ersättningsskyldiga när deras barn begår brott. Det är ett intressant förslag tycker jag, ett som helt klart ligger i linje med vad jag tänker om att man måste finnas till för sina barn, sätta gränser och vara närvarande. Anders Borg å sin sida menar att det är ytterligare ett sätt för alliansen att sparka på dem som redan ligger - men hur fördomsfullt är inte det yttrandet då? Det förutsätter ju på något vis att det enbart är barn till ensamstående låginkomsttagarmorsor eller arbetslösa invandrare som är brottsliga? Nu generaliserade jag såklart - men jag tror att ni fattar hur jag menar.


Jag tror nämligen inte alls att det är så enkelt. Jag är övertygad om att det finns barn till höginkomstföräldrar med villor i flermiljonsklassen som får obegränsat med "veckopeng" av ständigt frånvarande föräldrar som också begår brott som skadegörelse i form av tex klotter, snatteri, hot om våld och våld. Fast innerst inne tror jag tyvärr inte att det kommer att lösa så värst mycket.


Främst har du ju frågan om vem som ska räknas som "barn" åldersmässigt. Sen kommer ansvarsbiten in om det inte handlar om gärningar utförda av enskilda individer - vem i gänget hade det största ansvaret, och så till syvende och sidst handlar det ju om det där med resurser. Det finns idag varken tid eller pengar för att utreda betydligt grövre brott så hur ska man lösa det?


Dessutom är jag en anings smula gnutta fundersam över om det där inte är att stämma i ån istället för i bäcken? Jag misstänker nämligen att de flesta som kommer att åka på sådant här betalningsansvar är främst tonårsföräldrar och shoot me if I'm wrong men en unge som kommit upp i den här åldern och begår den sortens handlingar lär inte orka bry sig massor om att morsan får ytterligare en räkning att betala - och som förälder i den ovan nämnda sitsen har du förmodligen gapat och tjatat så pass på din unge allaredan så att hon/han inte längre hör det....


Ja, jag vet inte - det är väl med det här som med så oerhört mycket annat; det är på gott och ont. Frågan är vem det kommer att gynna mest - statskassan eller den enskilde individen/ungdomen?


 
 
sara

sara

5 oktober 2009 17:33

kika gärna in på min blogg och gissa vad som finns i påsen... ;)

http://saralingon.blogg.se

 
nilla

nilla

5 oktober 2009 18:22

Problemet är nog att det inte finns några enkla lösningar. Frågan är om de föräldrar som av olika skäl inte bryr sig tillräckligt om sina barn kommer börja göra det för att de blir betalningsskyldiga?
Jag tror inte det. De behöver stöd på annat sätt att vara de föräldrar deras barn behöver.
Eller, jag kanske ska skriva: Vi, som är föräldrar behöver stöd för att vara de föräldrar våra ungar behöver, för jag tror alla behöver hjälp och stöd då och då. Av samhället, vänner, släkt eller andra.

http://nillalivet.blogspot.com

 
Ingen bild

Farbror Barbro

6 oktober 2009 00:21

Frågan e om det inte blir som med så många andra saker. Dom tillräckligt rika kan köpa sig fria medans dom som har det svårt får det ännu svårare. O då drabbar det ju inte bara redan fattiga föräldrar utan oxå redan fattiga syskon. O dom har väl inget ansvar för vad deras bröder/systrar ställer till med?

Nåt måste göras men jag tror inte på den här metoden. Frågan e bara vad man ska göra i stället. O där har tom jag svårt att yttra mig. Finns nog ingen mirakelmedicin utan man måste jobba för att ändra tankesättet som mer o mer florerar i detta egosamhälle.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Catten - 12 januari 2021 20:59

vad svårt det är ibland att komma till skott med att skriva, trots att det finns massor som jag behöver skriva av mig? Den 4:e fick jag besked om att jag har ny chef till 100% som ska ge mig uppdrag på 60% och att min fd chef har 40% av min tid. ...

Av Catten - 1 januari 2021 20:18

med komplett fullt upp. Nytt uppdrag samt därmed sammanhängande utbildning på jobbet, flytt till en betydligt bättre lägenhet men även besiktningar och extraaktiviteter, jul- och nyårsfirande med restriktioner, pappa som utsatts för bedrägeriförs...

Av Catten - 23 november 2020 13:52

om man precis kan kalla det för "bostadskarriär" när man flyttar från hyrestvåa till hyrestvåa? Men för mig personligen känns det ändå så, främst för att jag flyttar från tredje våningen med dyr utomhusparkering "i mån av plats" till marklägenhet med...

Av Catten - 19 november 2020 16:13

aldrig gjort anspråk på att vara ofelbar. Tvärtom är jag ofta medveten om att jag "borde" gjort annorlunda, bättre, mer, högre osv nästan av födsel och ohejdad vana. Därför blir jag nog lite extra stött när en person som jag en gång stod mycket n...

Av Catten - 8 november 2020 17:25


så innerligt tråkigt och oerhört opraktiskt att vara i isolering i väntan på provsvar. Mest opraktiskt var onekligen att jag hade typ ingen mat hemma, så igår satt jag och funderade ut att om jag åkte till affären strax innan den stängde vid 22, ...

Presentation


Fortfarande lurvig - och rund igen:)

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6
7
8
9
10
11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23
24
25
26 27 28 29 30 31
<<< Oktober 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards