Direktlänk till inlägg 21 september 2009

Om att revidera sin inställning

Av Catten - 21 september 2009 11:06


Jag har större delen av mitt liv varit en löjligt principfast människa, och skapat mig massor att förutfattade meningar. Det kunde räcka med att en för mig ny människa öppnade munnen och kväkte ett yttepyttigt litet sekundsnabbt någonting som jag i min överhöghet inte uppskattade, så var hon/han stämplad. Det kunde räcka att en person såg ut på fel sätt, så var den för all framtid exkluderad ur min närhet. När alla andra gick och såg "Rambo" och "E.T" vägrade jag styvnackat, våldsglorifiering och bidrag till multinationella översittarmiljonärer ställde jag MINSANN inte upp på!!


Som tur väl är så har jag mjuknat, mjuknat avsevärt sedan dess. Våld är fortfarande inte underhållning, men visst slikner det ner en och annan Hollywoodsk storfilm, jag dömer inga hundar (eller katter) efter varken håren eller bristen på hår och människor som säger sådant som inte överensstämmer med min uppfattning kan ju faktiskt ge mig nya infallsvinklar....


Vissa förutfattade åsikter har jag haft svårare att göra mig av med men si! de är aldrig försent! I lördags bevistade nämligen M och jag en pubafton här i Byhåla. Jag har iofs aldrig sagt att jag aldrig skulle gå på en sådan, men jag har inför min inre blick sett gruesamma scener därifrån. Vi slapp alla sådana scener - pinsammast var nog faktiskt jag som försökte betala för ölen med ett kort som inte accepterades av maskinen och tillslut fick lov att skriva upp mig med namn i en liten bok, och nöja mig med en stackars öl under hela kvällen :( Möjligtvis var jag också pinsammast på dansgolvet, jag lider ju inte av någon överdriven grace när jag rör mig men det bekymrar mig sällan - jag gillar att dansa alldeles för mycket för att skämmas. Vi till och med buggade, M och jag - tack för det! =)


Lite sekundsnabba skämmigheter dök också upp: när jag ohämmat pratar med folk och säger skämt som de inte uppfattar som skämt. När P20:s kompis dyker upp i dörröppningen, får ögonkontakt med mig och hans ögon blir tefatsstora och han vänder i dörren. När jag sitter och vrålspanar på en man som jag tycker skulle vara ett ypperligt försök för M och hans kompis får syn på mig och gör mannen uppmärksam på mitt stirrande och de båda brister ut i skratt. Hmmpf.....är de inte till för att tittas på liksom, de små godingarna?


En annan sak jag har en (förutfattad) bestämd inställning till är att det är viktigt att rösta - i alla val. Vi har en demokratisk rättighet och den ska vi utnyttja, om inte annat  så till att rösta blankt och därmed visa vårt missnöje! Mmm....i går var det kyrkoval och jag drog in i det längsta på att gå iväg, av olika anledningar. Så står plötsligt Änglen i dörren, trött, hungrig och sjuk (som ALLA gånger hon kommer efter sin pappaperiod *muttrar*) och i enormt behov av mammeri. Ovanpå det ringer P18 och är i ytterligare beråd över fd flickvännen som jag vid det här laget är beredd att om inte lyncha så i allafall hugga ett rejält tag i nackskinnet på och skaka lite vett i. Och hoppla så var klockan över 20, vallokalen stängd och röstningen till ända.


Min inställning är fortfarande den att det är viktigt att finnas till för sina barn.......

 
 
Ingen bild

J

21 september 2009 12:01

Mammagenen slår högre än alla val.
Helt rätt att rättigheten finns,om man får valkort..

 
Ann-Louise

Ann-Louise

21 september 2009 14:28

Kyrkovalet ja...är jag den enda i landet som är lite (smyg) stolt för att jag inte röstade? Jag får inte, så frågan är av mer teoretisk art...men jag känner en väldig irritation över politik och religion sammansmetat. Då kommer en del förståsigpåare och knäpper mig på näsan och säger att kyrkan inte (bara) är religion. Då knäpper jag tillbaka (med dubbel kraft) och säger, att det var det dummaste jag hört;)

http://40taggaren.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Catten

21 september 2009 17:07

@ J: Kom det aldrig något? Dåligt!!

@ A-L: Har man gjort det aktiva valet att gå ur så är det ju självklart att man inte ska rösta - då väljer man ju medvetet att ställa sig utanför, och jag håller med dig om att det är underligt att trots att kyrkan är skild från staten så är det de politiska partierna som ställer upp i kyrkovalet på de allra flesta orter. Det finns ALLTID en "baktanke" och alla på valbar plats har inte just kyrkan och församlingen och dess framtida bästa för ögonen....

 
Yasha

Yasha

21 september 2009 20:26

Jag får inte heller rösta i kyrkovalet, men det är för att jag är invandrad och inte automagiskt blev medlem och som vuxen insåg jag att det inte var min grej iaf. *L*

Barnen, de älskade, går före ALLT!!! 'tigrinna i ådrorna*

http://yasha.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Yasha

21 september 2009 20:27

Och förresten så är det inget fel i att vara principfast, snabbdömande eller hårdnackat envis, bara man vet när det är dags att göra avkall eller ge en andra chans. *muttrar lite igenkännande*

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Catten - 12 januari 2021 20:59

vad svårt det är ibland att komma till skott med att skriva, trots att det finns massor som jag behöver skriva av mig? Den 4:e fick jag besked om att jag har ny chef till 100% som ska ge mig uppdrag på 60% och att min fd chef har 40% av min tid. ...

Av Catten - 1 januari 2021 20:18

med komplett fullt upp. Nytt uppdrag samt därmed sammanhängande utbildning på jobbet, flytt till en betydligt bättre lägenhet men även besiktningar och extraaktiviteter, jul- och nyårsfirande med restriktioner, pappa som utsatts för bedrägeriförs...

Av Catten - 23 november 2020 13:52

om man precis kan kalla det för "bostadskarriär" när man flyttar från hyrestvåa till hyrestvåa? Men för mig personligen känns det ändå så, främst för att jag flyttar från tredje våningen med dyr utomhusparkering "i mån av plats" till marklägenhet med...

Av Catten - 19 november 2020 16:13

aldrig gjort anspråk på att vara ofelbar. Tvärtom är jag ofta medveten om att jag "borde" gjort annorlunda, bättre, mer, högre osv nästan av födsel och ohejdad vana. Därför blir jag nog lite extra stött när en person som jag en gång stod mycket n...

Av Catten - 8 november 2020 17:25


så innerligt tråkigt och oerhört opraktiskt att vara i isolering i väntan på provsvar. Mest opraktiskt var onekligen att jag hade typ ingen mat hemma, så igår satt jag och funderade ut att om jag åkte till affären strax innan den stängde vid 22, ...

Presentation


Fortfarande lurvig - och rund igen:)

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1
2
3 4
5
6
7 8 9 10
11
12
13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25
26
27
28
29
30
<<< September 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards