Direktlänk till inlägg 25 december 2008

Julefrid!?

Av Catten - 25 december 2008 13:53


Inatt fick jag veta att jag är en dålig vän.


Den som uttryckte det är en person jag känt i 18 år. Samma person som besvarar mina förfrågningar om att träffas med ett kort "jag hinner inte" eller inte svarar alls. Samma person som inte hade tid att säga god jul igår när jag ringde utan lät hälsa genom dottern som svarade att hon hade huset fullt med släktingar. Samma person som bara inviterar mig när maken är hemifrån och jag inte kan störa i deras 23- åriga gemenskap. Samma person som när vi väl pratas vid i stort sett enbart berättar om familjens semesterresor, sitt företag och övrigt som uppenbarligen betraktas som "framgångar" Samma person som sedan april sagt att "det är bättre att vi träffas när du blir arbetslös igen", dvs när jag kan anpassa mina tider efter hennes.....


Den personen kallade mig för "en dålig vän" eftersom jag kramade andra, men inte henne, eftersom jag pratade med andra men "bara" hälsade på henne, eftersom det inte intresserade mig att veta vilka kapitalvaror man öst över varandra i familjen under julafton och avslutade med att påtala att det tydligen bara var viktigt för mig att umgås med dem jag kunde få något av.....Intressant på min ära. Tanken har slagit mig också, och jag har kommenterat det själv tidigare i bloggen och faktiskt tyckt att jag är en gnidig person.


Efter viss självrannsakan har jag kommit fram till att det stämmer - jag umgås helst med dem jag kan få något av! Helt rätt, och definitivt inget jag skäms för, jag tror att vi alla fungerar så - för "något" innebär för mig långtifrån materiella ting. Att jag får värme, närhet och engagemang av E, likaväl som en god middag och faktiskt en cd-skiva i julklapp, att jag får goda samtal och glada skratt av A, likaväl som en julskinka och en mjölkvisp i julklapp - det är ju knappast prylen i sig som gör att jag föredrar att umgås med människor som jag kommunicerar med och har ett utbyte av - än de som vill använda sig av mig som nån slags jämförelsematerial och därmed få visa hur mycket bättre de har det?


Thus endeth en 18-årig "vänskap". Jag kommer förmodligen att sakna vissa delar av den men den här julen har öppnat mina ögon för en hel del saker.....

 
 
Birdie

Birdie

25 december 2008 16:57

Jisses.
Jag väljer också bort energitjuvar och såna som aldrig någonsin ger nåt tillbaks.
Du lär hitta nya, bättre, vänner - om du inte redan har det.

Önskar dig en UNDERBAR fortsatt (förhoppningsvis) god jul, gumsan! Kraaaam!

http://www.birdies-place-in-space.blogspot.com

 
Ingen bild

boo

25 december 2008 19:39

sånna suggor klarar du dig utan stumpan..
själv har jag deletat alla mina såna, å det är jag gladast över. kan ibland känna en saknad som genast går över när jag tänker på hur de verkligen är å var..

 
kastrullis

kastrullis

26 december 2008 00:44

vänskap är sjukligt svårt.... är lite besviken på en nära vän, men vet inte om jag har rätt därtill, men likväl finns känslan där :-( Och vad gäller att ge prylar så finns det även den kategorin som inte riktigt kan visa sin kärlek, eller sina känslor och således försöker kompensera....//U

http://kastrullapan

 
Ingen bild

KaptenKrok

26 december 2008 19:27

Min första tanke när jag lästa var "jävla energitjyv".. och det spåret är ju Birdie oxå inne på..
18-årig "vännskap" är en ganska lång tid...har det alltid varit så?? (amatörpyssologen veckar pannan)
Men du Catten ska leva ditt liv...
Var rädd om dig!

 
Birdie

Birdie

26 december 2008 20:42

Hohoho... välkommen till mitt nya jag: http://missarden.wordpress.com/

Puss!!!

http://www.missarden.wordpress.com

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Catten - 12 januari 2021 20:59

vad svårt det är ibland att komma till skott med att skriva, trots att det finns massor som jag behöver skriva av mig? Den 4:e fick jag besked om att jag har ny chef till 100% som ska ge mig uppdrag på 60% och att min fd chef har 40% av min tid. ...

Av Catten - 1 januari 2021 20:18

med komplett fullt upp. Nytt uppdrag samt därmed sammanhängande utbildning på jobbet, flytt till en betydligt bättre lägenhet men även besiktningar och extraaktiviteter, jul- och nyårsfirande med restriktioner, pappa som utsatts för bedrägeriförs...

Av Catten - 23 november 2020 13:52

om man precis kan kalla det för "bostadskarriär" när man flyttar från hyrestvåa till hyrestvåa? Men för mig personligen känns det ändå så, främst för att jag flyttar från tredje våningen med dyr utomhusparkering "i mån av plats" till marklägenhet med...

Av Catten - 19 november 2020 16:13

aldrig gjort anspråk på att vara ofelbar. Tvärtom är jag ofta medveten om att jag "borde" gjort annorlunda, bättre, mer, högre osv nästan av födsel och ohejdad vana. Därför blir jag nog lite extra stött när en person som jag en gång stod mycket n...

Av Catten - 8 november 2020 17:25


så innerligt tråkigt och oerhört opraktiskt att vara i isolering i väntan på provsvar. Mest opraktiskt var onekligen att jag hade typ ingen mat hemma, så igår satt jag och funderade ut att om jag åkte till affären strax innan den stängde vid 22, ...

Presentation


Fortfarande lurvig - och rund igen:)

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4
5
6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16
17
18 19
20
21
22
23 24 25 26 27
28
29 30
31
<<< December 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards