Direktlänk till inlägg 10 maj 2009

Om:

Av Catten - 10 maj 2009 14:10


vikten av att kunna be om - och ta emot hjälp.


Jag ser det hos mig själv, och jag ser det hos er andra - vilka "duktiga flickor" vi är......vi kan, och vi vill, vi gör och vi sliter. För vem och vad är det vi vill bevisa? Det är oerhört viktigt för självkänslan att inte känna sig hjälplös och utlämnad till andras nåd - men när det gäller saker som vi de facto VET att vi kan och erbjuds hjälp och avlastning med - varför kan vi inte ta emot den?


Jag hade en lång utläggning för väninnan E häromveckan när hennes särbo erbjudit sig att lägga på hennes sommardäck och hon ganska kort tackade nej (som vilken treåring som helst) med motiveringen: "Jag kan själv". Jodå - han vet det och det var inte för att han ville inkompetensförklara henne som han erbjöd sig. Det var - från hans sida sett - en kärleksgärning. Hon har massor på jobbet nu innan terminsavslutet, hon har ett hus att renovera, hon har två små barn med allt vad det innebär av hushållsarbete och logistik och han ville avlasta henne på ett av de få sätt han kan.


Att slita, släpa och skita ner sig med hennes däckbyte är ett sätt för honom att visa att han tycker om henne, och jag hävdade envist att hon borde låta honom hållas, att det på ett sätt skulle vara en gengåva till honom att ta emot det han kan erbjuda och inte förringa den gesten. Jag malde på och på för att försöka få henne att förstå hur jag tänkte men så blev jag tyst. Tänkte på hur bra det hade varit om jag själv hade kunnat ta emot hjälp som erbjudits mig över tid och insåg att det förmodligen inte är ett enda dugg lättare för E än vad det någonsin varit för mig.......

 
 
kastrullis

kastrullis

10 maj 2009 15:27

Hmm funderar på ett eget inlägg i sakfrågan, detta kanske är den egentliga kvinnofällan, att vi i missriktad feminism/jämställdhetsiver alltid ska behöva bevisa oss som så jävla duktiga och så mycket "bra kvinna reder sig själv"

http://kastrullapan

 
sanne

sanne

10 maj 2009 17:55

Så´n är min svärmor. Snart kommer hon hem från kortidsboendet där hon har bott i en vecka efter två veckor på sjukhuset.
Tillsyn (en tid efter hon flyttar hem) Kanske
Hemtjänst?? NÄ
Trygghetslarm? NÄ
Ledsagare? NÄ
*suckar* (vet ändå vem som kommer att få utföra ovanstående punkter...)

http://zephyren.wordpress.com

 
Ingen bild

J

10 maj 2009 19:28

Kan själv är något som gäller de flesta av oss.Vet själv hur det är,känns omanligt i högsta grad emellanåt.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Catten - 12 januari 2021 20:59

vad svårt det är ibland att komma till skott med att skriva, trots att det finns massor som jag behöver skriva av mig? Den 4:e fick jag besked om att jag har ny chef till 100% som ska ge mig uppdrag på 60% och att min fd chef har 40% av min tid. ...

Av Catten - 1 januari 2021 20:18

med komplett fullt upp. Nytt uppdrag samt därmed sammanhängande utbildning på jobbet, flytt till en betydligt bättre lägenhet men även besiktningar och extraaktiviteter, jul- och nyårsfirande med restriktioner, pappa som utsatts för bedrägeriförs...

Av Catten - 23 november 2020 13:52

om man precis kan kalla det för "bostadskarriär" när man flyttar från hyrestvåa till hyrestvåa? Men för mig personligen känns det ändå så, främst för att jag flyttar från tredje våningen med dyr utomhusparkering "i mån av plats" till marklägenhet med...

Av Catten - 19 november 2020 16:13

aldrig gjort anspråk på att vara ofelbar. Tvärtom är jag ofta medveten om att jag "borde" gjort annorlunda, bättre, mer, högre osv nästan av födsel och ohejdad vana. Därför blir jag nog lite extra stött när en person som jag en gång stod mycket n...

Av Catten - 8 november 2020 17:25


så innerligt tråkigt och oerhört opraktiskt att vara i isolering i väntan på provsvar. Mest opraktiskt var onekligen att jag hade typ ingen mat hemma, så igår satt jag och funderade ut att om jag åkte till affären strax innan den stängde vid 22, ...

Presentation


Fortfarande lurvig - och rund igen:)

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2 3
4
5 6 7
8
9
10
11 12 13 14 15 16 17
18
19 20 21
22
23 24
25 26 27
28
29 30 31
<<< Maj 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards