Direktlänk till inlägg 16 december 2009

Små barn - små bekymmer

Av Catten - 16 december 2009 07:11


stora barn - stora bekymmer?


Vid 22-tiden igår ringde P18: "Mammadumåstekommadetharhäntnåthemskt!" Mamman tar ett djupt andetag, biter sig i kinden, uppammar allt sitt lugn och frågar neutralt: "Jasså, vad är det som har hänt" fastän en miljon hemskheter rusar genom huvudet. "Jag fick spinn på bilen och har kört in i ett stahahahahaket!" Ooookej - kanske inte så hemskt som jag befarat, och när jag fått bekräftat att ingen var skadad kändes det inte alls hemskt.


Sonen var uppskakad, nervös och ledsen - han hade kört på den snorhala vägen och plötsligt släppte allt och han kanade rakt in i ett smidesstaket. Så långt - så väl. När jag kom till platsen stod han och kompisen  och pratade med den lugna jättegravida unga frun i huset. Inne däremot, stirrade en ung make omkring - han hade redan ringt försäkringsbolag, jagade upp sig gemon att prata om sitt "ovärderliga" staket från 1932, hur svårt det skulle bli att ersätta, vilka enorma yrkesfärdigheter det skulle krävas för att återställa det, berättade att dottern sov, att de hade fullt upp med fester innan jul osv osv.


Okej, jag förstår att han blev uppjagad av att det ringer två okända ungdomar på dörren så sent på kvällen, att det inte är kul att få sitt staket påkört, att det kommer att bli en del jobb med försäkringsbolag mm. Men som vuxen kanske han borde ha lugnat ner sig några hekto? Mina kommentarer om att jag var stolt över att pojkarna stod för vad de gjort och hur lättad jag var över det faktum att ingen kommit till skada viftade han bort med att börja prata om "buskörning".


Jag är väl medveten om att mina barn inte är några änglar - därav det något ironiska smeknamnet på dottern min - men är det någon av dem som INTE skulle ägna sig åt att kulköra i halkan i tättbebyggt område så är det P 18, så väl känner jag honom! Smått humoristiskt var också att han omedelbums ville fylla i skaderapport. När varken sonen eller jag hade någon sådan i våra bilar blev han mäkta upprörd och påpekade att det MÅSTE man ha (vilket han iofs har rätt i) men när så den betydligt lugnare lilla frun gick ut för att hämta den de hade i sin bil visade det sig att de inte heller hade någon.....


Nu var det ju inte läge att ta några diskussioner alls så dags på kvällen så jag försökte ett flertal gånger bryta pratet om det "ovärderliga" staketet genom att påpeka att det inte tjänade något till att spekulera i hur och om det gick att göra något åt utan att det får blir försäkringsbolagets problem - att vi skulle gå åt varsitt håll, pusta ut och försöka sova så tar vi nya tag igen imorgon. Men mannen var som en en skiva satt på repeat och det var inte många trevliga saker som kom ur hans mun. Att olyckor faktiskt händer - speciellt i första snön och kanske speciellt för vinterförarrookiesar som P18 verkade han inte ha mycket förståelse för.


Missförstå mig rätt nu - jag inser såklart att det som hände inte var speciellt kul, deras egendom blev förstörd. Men det kunde ha varit så väldigt mycket värre, så jag har svårt att se varför man behöver jaga upp sig ytterligare - men det är väl jag som är udda, med min letargiska läggning *S*

 
 
dixia

dixia

16 december 2009 07:54

:) - det finns alltid de som snöar in sig på såna saker och som tjatar hjäl sig pga något de absolut absolut inte kan göra något åt, inte just då iaf.

Hoppas att de löser sig, och man får väl inse att med stigande ålder tenderar man att se väsentligheterna och ta det mest akuta - som går att åtgärda just för stunden - och att lämna det andra till det tillfälle den saken går att åtgärda.

Skönt att ingen blev skadad, även om P18 nog tar det ännu lugnare nästa gång han skall ut köra i snöväder.

http://dixia.bloggplatsen.se

 
kastrullis

kastrullis

16 december 2009 09:32

Vilken tur att det inte var värre, tänker jag och funderar i "dina" banor, kring skillnaden mellan att ersätta ett förvisso ovärderligt MATERIELLT JÄVLA JÄRNSTAKET och ett helt ovärderligt oersättligt människoliv!!! Karln skulle behöva lite Karlsson på taket-kunskap i att skilja på petitesser, bagateller och det som är viktigt på riktigt... Det finns ett ord men det vill jag inte använda här och nu men det börjar på k och slutar på -arsel!!!

http://kastrullapan

 
Farbror Brbro

Farbror Brbro

16 december 2009 10:26

Ett vanligt papper som man ritar upp bilens placering o hur det gick till, undertecknat av föraren/förarna e allt som behövs. Har aldrig o kommer aldrig ha speciella blanketter liggandes i bilen för det är bara onödigt.


Tacka vet jag morbror som krockade med en snubbe vid jul för en hög år sen. Båda tyckte dom var medskyldiga så dom steg ur bilarna tog i hand o sa god jul, hoppade in i bilarna o åkte vidare. Båda stog för sina skador själva. Varför hetsa upp sig lixom?


Såg en snubbe för några år sen som hetsade upp sig för en liten krock på en bensinmack. Andra föraren ville lösa det i godo men upprörda mannen krävde polisinsats för en blinkerslampa på hans bil hade ju gått sönder hugaligen. Det intressanta var att det var solklart att det var upprörda mannen som var den som hade orsakat olyckan...

http://www.laserbeam.se/blogg

 
Farbror Barbro

Farbror Barbro

16 december 2009 10:30

Men vaf... Har jag gått o blivit ryss? Farbror brbro?

Kom på en sak. Hur såg gatan ut som olyckan skedde på? Om det var en trottoar som husägaren ansvarar för så kan man ju anklaga honom för bristande halkbekämpning om han klagar på buskörning... ;-)

http://www.laserbeam.se/blogg

 
Ingen bild

Catten

16 december 2009 13:36

Förmodligen var staketägaren uppstissad dixia - men tog ut det på lite fel sätt.....

Ur mammasynvinkel håller jag helt med dig kastrullis - jag hade gärna satt mig på killen så han lugnat ner sig lite, men han hade väl sina anledningar att bete sig som han gjorde. Jag ville dessutom hålla ihop mig inför P18 + kompis och inte gå i polemik om oväsentligheter!

Привет på dig Farbror ;-) Skönt att höra att det faktiskt finns folk som kan ta det lite lungt trots att olyckan är framme - för det var ju en OLYCKA - hade P18 kunnat välja hade han ju aldrig avsiktligt kört på det där j*la staketet liksom...Att sen börja berätta om att "när grannen fick sin mur påkörd förra året kom han som körde på den och murade upp den igen" känns som ett fruktansvärt onödigt påpekande, men staketmannen var väl inte helt balanserad?

Han berättade ju också att han var nyss hemkommen från en julfest och som Hjärtat sa: Då var det nog hans fel, hade han inte stått och andats ut spritångor på sin tomt hade inte P18 kört på staketet *L* Tack och lov körde han ju inte uppe på trottoaren, så dålig halkbekämpning kan vi inte kontra med! =(

 
kastrullis

kastrullis

16 december 2009 14:38

jag börjar nästan tycka att det var liiiiiite synd att staketägaren inte råkade stå emellan staketet och p18:s bil... men så får man nog inte tycka...

http://kastrullapan

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Catten - 12 januari 2021 20:59

vad svårt det är ibland att komma till skott med att skriva, trots att det finns massor som jag behöver skriva av mig? Den 4:e fick jag besked om att jag har ny chef till 100% som ska ge mig uppdrag på 60% och att min fd chef har 40% av min tid. ...

Av Catten - 1 januari 2021 20:18

med komplett fullt upp. Nytt uppdrag samt därmed sammanhängande utbildning på jobbet, flytt till en betydligt bättre lägenhet men även besiktningar och extraaktiviteter, jul- och nyårsfirande med restriktioner, pappa som utsatts för bedrägeriförs...

Av Catten - 23 november 2020 13:52

om man precis kan kalla det för "bostadskarriär" när man flyttar från hyrestvåa till hyrestvåa? Men för mig personligen känns det ändå så, främst för att jag flyttar från tredje våningen med dyr utomhusparkering "i mån av plats" till marklägenhet med...

Av Catten - 19 november 2020 16:13

aldrig gjort anspråk på att vara ofelbar. Tvärtom är jag ofta medveten om att jag "borde" gjort annorlunda, bättre, mer, högre osv nästan av födsel och ohejdad vana. Därför blir jag nog lite extra stött när en person som jag en gång stod mycket n...

Av Catten - 8 november 2020 17:25


så innerligt tråkigt och oerhört opraktiskt att vara i isolering i väntan på provsvar. Mest opraktiskt var onekligen att jag hade typ ingen mat hemma, så igår satt jag och funderade ut att om jag åkte till affären strax innan den stängde vid 22, ...

Presentation


Fortfarande lurvig - och rund igen:)

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3
4
5
6
7
8 9 10 11
12
13
14 15 16
17
18
19
20
21
22 23
24
25 26 27
28
29
30
31
<<< December 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards