Direktlänk till inlägg 30 juli 2009

Av en ren händelse

Av Catten - 30 juli 2009 13:47


trillade jag in på http://www.stiftelser.lst.se .En sida med otaliga stiftelser och fonder. Där finns (i mina ögon) omåttliga tillgångar som bara ligger och väntar på lämpliga sökanden. Att vara en lämplig sökanden är så gott som omöjligt har jag efter en stunds läsning insett. De flesta av fonderna och stiftelserna är inrättade för så pass länge sedan att de är föråldrade och inte tillämpliga på dagen samhälle och dess medborgare.


En del av dem är dessutom så snävt formulerade att till och med jag förundras. Någon har förordat nån gång  anno dazumal att det "årligen ska utbetalas summa 200:-/år till XXX skola, resten av avkastningen skall tillfalla kapitalet(eller nåt sånt fikonspråk)" vilket till dags dato innebär att det finns 13 MILJONER i kapital, men ändå utbetalas bara tvåhundra spänn om åter till skolan. Det är synd, jag kan tänka mig att skolledningen skulle slå multipla frivolter om de fick loss lite mer pengar....


Även för oss "vanliga" människor finns det en del stipendier att söka. Jag tex har ju en funktionsnedsättning och vederbörliga papper på det. Tyvärr är då villkoren rätt snåriga - det räcker inte på något vis att kunna intyga det, jag måste dessutom vara född i X socken av ensamstående mindre bemedlad änka, och numera bosatt i Z härad och icke erkänd ättling till häradsman W, med minst 1 ha odikad sumpmark. Ja, kanske inte riktigt så, men ni fattar grejen? Det är synd det med - det finns verkligen MASSOR av pengar i de där stiftelserna, och alldeles för få både föreningar och enskilda som passa in på sökkriterierna. Men har du ett par veckor över kan du ju sätta dig och kolla igenom dem, säkerligen finns det någon människa i detta avlånga land som är tillräckligt obskyr för att passa in på nåt kriterium nånstans ;-)


Alltså: skulle du nån gång få ihop så mycket kosing att du vill inrätta en stifelse; tänk dig för som fan på hur du formulerar villkoren för framtida utbetalningar - vi lever i ett samhälle i ständig förändring.....

 
 
GladaKatarina

GladaKatarina

30 juli 2009 16:48

Ha, har också kollat på sådana, försökte hitta stipendium till cirkelledare som vill resa i studiesyfte. ;-) Finns säkert något någonstans - om man gitter hitta det!!

Trist med mopeden! :-( Mycket tänkvärt det du skrev om föräldrar och svärföräldrar. Övertro till teknik och allmän dumhet från myndigheter är nog också inblandat. :-(

http://gladakatarina.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Catten

30 juli 2009 21:44

Vi får väl tipsa varandra för den händelse att nån av oss skule hitta rätt i snårskogen ? *L*

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Catten - 12 januari 2021 20:59

vad svårt det är ibland att komma till skott med att skriva, trots att det finns massor som jag behöver skriva av mig? Den 4:e fick jag besked om att jag har ny chef till 100% som ska ge mig uppdrag på 60% och att min fd chef har 40% av min tid. ...

Av Catten - 1 januari 2021 20:18

med komplett fullt upp. Nytt uppdrag samt därmed sammanhängande utbildning på jobbet, flytt till en betydligt bättre lägenhet men även besiktningar och extraaktiviteter, jul- och nyårsfirande med restriktioner, pappa som utsatts för bedrägeriförs...

Av Catten - 23 november 2020 13:52

om man precis kan kalla det för "bostadskarriär" när man flyttar från hyrestvåa till hyrestvåa? Men för mig personligen känns det ändå så, främst för att jag flyttar från tredje våningen med dyr utomhusparkering "i mån av plats" till marklägenhet med...

Av Catten - 19 november 2020 16:13

aldrig gjort anspråk på att vara ofelbar. Tvärtom är jag ofta medveten om att jag "borde" gjort annorlunda, bättre, mer, högre osv nästan av födsel och ohejdad vana. Därför blir jag nog lite extra stött när en person som jag en gång stod mycket n...

Av Catten - 8 november 2020 17:25


så innerligt tråkigt och oerhört opraktiskt att vara i isolering i väntan på provsvar. Mest opraktiskt var onekligen att jag hade typ ingen mat hemma, så igår satt jag och funderade ut att om jag åkte till affären strax innan den stängde vid 22, ...

Presentation


Fortfarande lurvig - och rund igen:)

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20
21
22 23
24
25 26
27
28 29 30 31
<<< Juli 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards