Direktlänk till inlägg 11 april 2017

Att prestera....

Av Catten - 11 april 2017 17:53


Vi är ju alla en del av prestationssamhället, alla har mer eller mindre behov av att visa sin kompetens och också av att få bekräftelse - men något som jag tänker på är att det inte får bli på bekostnad av andra, att en liksom höjer sig själv genom att trycka ned någon annan. Något sådant hände på lunchen idag, vi satt tre personer i hyfsat samma ålder, med hyfsat samma familjesammansättning dvs föräldrar och vuxna barn med familjer och bäst vi satt där och sippade kaffe efter lunchen så säger den ena att "jaha, nu har jag börjat med påskmaten, jag lade in två sorters sill igår". Den andra kontrar med att "ja i vår familj tycker vi ju inte att det är så viktigt med påskmat, huvudsaken är ju att alla får träffas". Den första betalar tillbaks med "ja alla barnen kommer hem i påsk, vi tycker det är viktigt med traditioner och [dottern] ska baka sin fantastiska chokladtårta med tre olka sorters choklad och det är ju inte [välkänt chokladmärke] precis!" *skrattar 


Och så fortsatte de, med att försöka övertrumfa varandra i matlagning, familjekärlek och traditionsbundenhet och mina ögon blev större, större och större samtidigt som min haka föll längre och längre ned mot golvet. Alltså, det är väl gott och fint att folk mår väl och har något att se fram emot, men när ens egen happening måste jämföras med någon annans?

 

Jag älskar mina ungar och vill gärna träffa dem, men bjuder hellre på en pizza eller vad som helst istället för att slava vid spisen som nåt slags "villkor" för att de ska komma. Mina söner är så passens duktiga på att laga mat att det inte behövs några löften om "mammas mat" för att de ska komma hit och jovisst kan traditioner vara viktiga men jag vill hellre ses för att vi ivll träffas än för att det råkar vara påsk/jul/födelsedag/[infoga valfri högtidsdag].

 

Men jag vet inte - det går visst att göra precis vad som helst i livet till en tävling om en vill det. Fast varför skulle en egentligen vilja det, när vi har tillräckligt mycket kamp och strid omkring oss varenda vareviga dag utan att ens anstränga oss?

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Catten - 12 januari 2021 20:59

vad svårt det är ibland att komma till skott med att skriva, trots att det finns massor som jag behöver skriva av mig? Den 4:e fick jag besked om att jag har ny chef till 100% som ska ge mig uppdrag på 60% och att min fd chef har 40% av min tid. ...

Av Catten - 1 januari 2021 20:18

med komplett fullt upp. Nytt uppdrag samt därmed sammanhängande utbildning på jobbet, flytt till en betydligt bättre lägenhet men även besiktningar och extraaktiviteter, jul- och nyårsfirande med restriktioner, pappa som utsatts för bedrägeriförs...

Av Catten - 23 november 2020 13:52

om man precis kan kalla det för "bostadskarriär" när man flyttar från hyrestvåa till hyrestvåa? Men för mig personligen känns det ändå så, främst för att jag flyttar från tredje våningen med dyr utomhusparkering "i mån av plats" till marklägenhet med...

Av Catten - 19 november 2020 16:13

aldrig gjort anspråk på att vara ofelbar. Tvärtom är jag ofta medveten om att jag "borde" gjort annorlunda, bättre, mer, högre osv nästan av födsel och ohejdad vana. Därför blir jag nog lite extra stött när en person som jag en gång stod mycket n...

Av Catten - 8 november 2020 17:25


så innerligt tråkigt och oerhört opraktiskt att vara i isolering i väntan på provsvar. Mest opraktiskt var onekligen att jag hade typ ingen mat hemma, så igår satt jag och funderade ut att om jag åkte till affären strax innan den stängde vid 22, ...

Presentation


Fortfarande lurvig - och rund igen:)

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5 6 7
8
9
10 11 12
13
14
15 16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards