Direktlänk till inlägg 8 mars 2009

Visst fanken!

Av Catten - 8 mars 2009 14:01


Kom just på att det är Internationella Kvinnodagen idag.


Jag kanske borde ta tillfället i akt och göra nåt kvinnligt som.......som......som......slå i en spik nånstans? Fylla på bromsolja på Escrutten? Skotta lite snö? Sy klart min kjol? Diska den efterhängsna jäkla disken? Rapa och kila mig i skrevet framför tv-sporten? Byta ventilgummin på cykeln? Skura badrummet? Göra manikyr?


Vad är manligt och vad är kvinnligt i dessa dagar egentligen? Behöver vi en kvinnodag för att vara stolta över vårt kön? Är vi stolta över oss själva när vi fyller oss med Botox och silicon, plockar, noppar, vaxar, smörjer in och kletar på? Det senare gäller ju för den delen både män och kvinnor och den eviga frågan är ju: för vem gör vi det? " För min egen skull" blir ju oftast svaret - men i förlängningen undrar jag...."min egen skull" innebär nog väldigt ofta för att få bekräftelse. Inget fel i det i och för sig - bekräftade vill vi ju alla bli, på ett eller annat sätt.


Frågan är ju bara vilka vägar vi väljer för att få den där bekräftelsen och hur vi mår på den vägen? Tänkte på det igår när Ängelen fastnat framför nån billig Hollywoodproduktion med en avdankad skådis som kändisdoktor. Det enda jag såg var yta. Glassig och vältrimmad sådan i och för sig, men ändå. Förnedringstvn når nya höjder och jag funderade kring ett replikskifte jag hörde angående "Så ska det låta" när två kvinnor i min ålder uttalade sig nedsättande om Frida Muranius klädsel och bestämt hävdade att hon "borde klätt upp sig, åtminstone tagit på en behå!". I nästa mening prisade de den "charmigt slarvige" Martin Stenmarck........


Det är uppenbarligen skillnad på folk och folk, och kvinnors värsta kritiker är de som istället borde vara inkännande medsystrar. Internationella Kvinnodagen - my foot liksom!

 
 
Ingen bild

J

8 mars 2009 17:48

Mycket bra skrivet och reflekterat!=)

 
Ingen bild

KAPTEN

8 mars 2009 18:47

Internationella kvinnodagen ... jag skulle vilja se lite mer fest och parader och så vidare. Ungefär som pridefestivalen. Glammigt och med massor av stolta kvinnor.
internationella k-dagen är ju bara till för att göra kvinnor till offer..

Om inte kvinnor själva kan vara stolta så kan man knappast räkna med att IK blir något "halvdant".

Och glass (omröstning) äter glass mest på vintern ...behöver tröstäta då. Men jag gör den inte av snö *ASG*

hoppas din vecka blir bra!

 
kastrullis

kastrullis

8 mars 2009 23:20

och jag blir alltid lika trött när tjejer alltidd presenteras med epitet som anger hur många barn de har, att de är söta, charmiga, hårt arbetande, blä blä saker som inte påpekas med män. och jag tror att denna kvinnodag bara bidrar till att synliggöra de manliga normbärarna, så feminist jag är!

http://kastrullapan

 
Ingen bild

Snyggot Å

10 mars 2009 08:48

Att tracka ner på Frida eller andra kvinnor (läs som du och jag) som är stålta för att vara den dom är och stå för det är ren och skär avundsjuka i min aögon och så jävla typsikt mååååånga kvinnor tyvärr!

Kaptenen som skrivit här ovan skulle jag kunna gen en "köss" mitt på truten... Fram för stora glassiga parader för oss stålta kvinnor!!!! ;)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Catten - 12 januari 2021 20:59

vad svårt det är ibland att komma till skott med att skriva, trots att det finns massor som jag behöver skriva av mig? Den 4:e fick jag besked om att jag har ny chef till 100% som ska ge mig uppdrag på 60% och att min fd chef har 40% av min tid. ...

Av Catten - 1 januari 2021 20:18

med komplett fullt upp. Nytt uppdrag samt därmed sammanhängande utbildning på jobbet, flytt till en betydligt bättre lägenhet men även besiktningar och extraaktiviteter, jul- och nyårsfirande med restriktioner, pappa som utsatts för bedrägeriförs...

Av Catten - 23 november 2020 13:52

om man precis kan kalla det för "bostadskarriär" när man flyttar från hyrestvåa till hyrestvåa? Men för mig personligen känns det ändå så, främst för att jag flyttar från tredje våningen med dyr utomhusparkering "i mån av plats" till marklägenhet med...

Av Catten - 19 november 2020 16:13

aldrig gjort anspråk på att vara ofelbar. Tvärtom är jag ofta medveten om att jag "borde" gjort annorlunda, bättre, mer, högre osv nästan av födsel och ohejdad vana. Därför blir jag nog lite extra stött när en person som jag en gång stod mycket n...

Av Catten - 8 november 2020 17:25


så innerligt tråkigt och oerhört opraktiskt att vara i isolering i väntan på provsvar. Mest opraktiskt var onekligen att jag hade typ ingen mat hemma, så igår satt jag och funderade ut att om jag åkte till affären strax innan den stängde vid 22, ...

Presentation


Fortfarande lurvig - och rund igen:)

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13
14
15
16 17 18 19 20 21 22
23
24 25 26
27
28 29
30 31
<<< Mars 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards