Alla inlägg den 12 maj 2013

Av Catten - 12 maj 2013 20:21


det var ganska länge sedan jag gav er en lista? Här kommer en, ärligt stulen som alla andra har kallat:


Kropp och knopp


Längd: 167.5  "normallånga" centimeter

Vikt: Är det viktigt? Det är så mycket hets kring vikt och utseende att jag helst inte berättar.

Hårfärg: Mörkt brun, och äntligen börjar jag få ett och annat grått hårstrå!

Ögonfärg: Melerade tror jag...mest grå och blå.

Fräknar: Nej tyvärr, hade gärna haft flammande rött hår och massor av fräknar!

Bästa kroppsdel: Mina axlar tycker jag är rätt vackra. Ska vi se till funktion istället för utseende har jag sådana som är bättre *ler fräckt*

Sämsta kroppsdel: De som börjar svika mig av olika skäl. Ögon, öron, pannlob :(

Ärr: Ohja, ett gäng. Operationsärr x flera bland annat. Massor av små ärr på händerna där min StoraSyster nöp mig när jag var "olydig" som barn.

Tatueringar: Nej, "inte ännu" har jag sagt i flera år, och det lär väl inte bli några heller...

Piercingar: Ja, öronen. Hade i näsan men den hade en ful ovana att halka ut titt som tätt.

Sjukdomar: Har jag haft ett antal, men ingen medfödd eller obotlig - bortsett från min sjuka humor.

Brutna ben: Ja, vrist och skenben från ett hårt fall på stenläggning efter att ha blivit knuffad nedför en trappa.

Fobier: Flera, bla en mot branta, see-throughtrappor (se ovan). Spindlar. Ibland trånga utrymmen. Höjder. Motorsågar - alla maskindrivna sågar efter att min pappa sågat av sig tummen då jag var 12.

Tvångstankar: Viftar sommartid gärna bort osynliga insekter (spindlar). Rädsla för att helt oförmodat falla och slå ut mina framtänder.

Rädsla: Att inte räcka till - oklart till vad eller vem.

Kroppsligt partytrick: Nej, min kropp är inte så jäkla rolig...

Bästa känsla:Att vara tillfreds....

Bästa fysiska känsla:Bra sex, god sömn och långa heta duschar - i den ordningen.


Och eftersom en lista sällan komemr ensam, så får ni en till här:


Om du vann en miljon, men inte fick spendera de på dig själv, vem/vad skulle du ge de till? Barna, såklart!


Vad var ditt favoritdjur när du var 5 år gammal?? När jag var fem år var jag livrädd för katter, så naturligtvis skaffade min omtänksamma mamma en katt så att jag skulle "vänja mig". Vet att jag satt på köksbordet större delen av min vakna tid (som om katten inte kunde nå mig där - HA!) så katter var det förmodligen INTE!


Vilka är dina favoritnamn? Favoritnamn...känns som en fråga till någon som ännu inte fått barn och namngivit dem men det har ju jag....


Favoritegenskaper hos män respektive kvinnor? Hos MÄNNISKOR menar du? Självkänsla och självförtroende, självgående utan att vara egotrippade.


Vilken historisk person ogillar du mest? Ogillar....det bör ju definitivt vara Hitler och hans anhang av gelikar.


Vilket är den favoritsvordom?  Jag är inte så jäkla innovativ alltså..jag säger ofta "bajs".


Vilket yrke skulle du verkligen vilja ha respektive inte vilja ha? Vilja ha...det finns många, som barnpsykolog, handelsträdgårdsinnehavare, cirkusartist men sen kommer jag på att "mjeh, det är nog inte så himla kul jämt det heller". Men jag VET att jag aldrigaldrigaldrig vill jobba som telefonförsäljare.


Vilken historisk person intresserar dig mest? Mäggu! Välja EN!?


Bästa alkoholhaltiga drycken? Jag är riktigt, riktigt dålig på alkohol, men ett mörkt öl är ju inte så dumt. Mat och dryck i ett liksom :)


Vilken är den godaste kokade maten? Åh jag har ätit så mycket gott! Men StoraSysters fisksoppa med färska musslor är en höjdare.


Vilket är den bästa dagen i ditt liv? Alltså...många dagar är riktigt bra, jag är nog ofta nöjd. Att sålla ut _den bästa_ är faktiskt skitsvårt!


Hur mycket önskar du att du bodde i en annan stad?  Ibland ganska mycket. Älskot långt borta (även om han VERKLIGEN inte bor i en stad) och allt det där men för det mesta vill jag verkligen bo här där jag bor. Ibland vill jag bo i en stad (min StoraStad) för det är både nära till allt som jag inte vill flytta ifrån och ändå en StorStad med det utbud av allt som finns i städer och inte i LillaByn.

Av Catten - 12 maj 2013 17:39


aldrig att jag skulle recept-blogga, jag är ju ingen stor matlagare eller bakare men iblan (alldeles för ofta) vill en ju ha nåt att gnaga på - och här är tre recept på ganska gnag-vänliga saker:


Rostade kikärtor


1 burk kikrtor

Vitlökspulver

Flingsalt

Paprikapulver

Olivolja


Sätt ugnen på 220 grader.

Skölj kikärtorna och låt dem rinna av ordentligt.

Sprid ut dem i ugnspanna på bakplåtspapper.

Ringla/spreja olivolja på, krydda med vitlökspulver.

Rosta i ugnen ca 15 minuter, ta ut och krydda med salt pch paprikapulver.

Rör om och låt sedan svalna på hushållspapper.


Glutenfria frökex


1 dl solrosfrön

1 dl hela linfrön

½ dl hela sesamfrön

3/4 dl pumpafrön

2 dl vatten

½ tsk flingsalt


Blanda alla ingredienser, låt stå och "gotta ihop" sig i ett par timmar. Platta sen ut tunt på bakplåtspapper och grädda i 125 grader i 2 timmar. Bryt sedan i bitar och ställ tillbaka plåten i den avstängda ugnen. Låt luckan vara öppen och torka kexen i eftervärmen över natten.


Risenta-ripoff


1 dl sesamfrö
1 msk kokos

2 msk solrosfrö

1/2 dl ljus sirap eller honung

Rör ihop allt. Bred ut tunt in en teflonform, typ för sockerkaka. Grädda i mitten av ugnen på 200 grader i  ca 15 minuter. Kolla då och då mot slutet så att det inte bränns, men fröna skall bli riktigt gyllene. När kakan svalnar stelnar den. Den blir krispig och lite seg.


Sådär ja, lite socker och lite fett - det behövs så att vi inte faller i fettfobifällan!


Av Catten - 12 maj 2013 14:22


att om inte om hade varit så hade jag kunnat fira 21-årig bröllopsdag för några dagar sedan.


Tack gode Gud för om!


Ska försöka rota reda på papprena från Tingsrätten och se vilket datum jag ska börja fira att skilsmässan ÄNTLIGEN gick igenom :)


Kom också på att idag fyller "mitt nya liv" två år. Två omtumlande, upplevelsefyllda år och två år som jag inte kan förstå hur fort de har gått... Grattis till mig, om och om igen liksom   

Av Catten - 12 maj 2013 14:00


en dag i "lathetens" tecken. Har läst igenom nästan hela bloggupplagn hos en för mig ny förmåga, en person med massor av intressanta tankar, upplevelser och erfarnheter - sådana är alltid kul att hitta! Åsså sitter jag på Facebook såklart. Om/när jag sitter vid datorn så finns så gott som alltid en öppnad flik med FB så att jag kan kika till lite då och då, oavsett vad jag annars gör....och där, i en kommentar till en av mina vänners statusar läste jag nåt som fick mig att fundera. Jag har (ännu) inte kommenterat för jag vill ju inte starta en diskussion  på vännens vägg men ändå...


Så här såg det ut:


Vännen: "Trevligt med fika på XXXXXXXXXXXXXXX"

Kommentator: "Visst är det trevligt o rofyllt på XXXXXXXXXX?"

Vännen: "Ja, just nu är det. Fast lugn får vi så det räcker av på landet. "

Kommentator: "M.a.o en skillnad mellan oss som måste hitta lugnet i storstadens oaser och dem som har råd att bo på landet"


Och det var den sista kommentaren där som gjorde mig lite...förbryllad. "Har råd att bo på landet"?


Tror personen ifråga att alla som bor "på landet" att de/vi bor i herrgårdar med tillhörande engleska parker? Helt ärligt, inte ens om jag lägger på alla kostnader jag har för "mitt" hus, dvs hyra, sophämtning, uppvärmning och hushållsel (varav de två sistnämnda ofta också ska betalas exklusivt från hyran i en lägenhet) och kostnaden för periodkort på kollektivtrafiken kommer jag uppp i den månadskostnad som till och med det mest förfallna och mest beryktade bostadsområdet i min StoraStad ståtar med.


Så hur kan det vara vi "rikare" som bor på landet - det stämmer definitivt inte i mitt fall? Jag bor här - delvis- för att jag, som ensamförsörjare inte hade råd att hyra några av de där lägenheterna som jag erbjöds. Lägenheter i varierande skick och läge, men alla med en sak gemensam: med en månadskostnad som vida översteg vad jag hade möjlighet att betala. Och jodå, helt bortsett från diksussionen ovan så vet jag att det finns något som heter "bostadsbidrag". Men om en sökt, och fått det under tre år och under alla dessa tre år (tydligen) fått för mycket pengar och senare tvingats återbetala (i klumpsumma) så passar en sig för att söka det fler gånger.


Rik? Inte jag inte....

Presentation


Fortfarande lurvig - och rund igen:)

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2
3
4
5
6
7
8
9
10 11 12
13 14 15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards