Direktlänk till inlägg 13 januari 2010

Men Knutte då!

Av Catten - 13 januari 2010 16:58


det är väl ingen som har lyckats missa att det är Tjugondedag Knut idag - den dagen då man enligt alla konstens regler ska kasta ut julen?


Fast regler förresten - finns det regler för sådant? Jag tror nog att vi går mot ett samhälle med färre och färre vedertagna, ej lagstiftade regler - aka traditioner. Idag dök G upp med en fikapåse i näven och bjöds på kaffe och vi kom in på det där med vad man "bör och inte bör" - hon berättade om värsta vulkanutbrottet man hade haft i familjen på julafton då mellandottern C fick telefon vid 19-tiden och ville ge sig ut för att festa med kompisar. Närvarande äldre släkting fick frispel, tog tillbaka redan utdelade julklappar och åkte därifrån i vredesmod. Bullerbyjulen blev en Norénjul...


Men vår generations traditioner behöver väl inte nödvändigtvis vara våra (vuxna) barns traditioner - även om jag till viss del kan förstå upprördheten i och med att familjens julafton var långt ifrån färdigfirad innan den unga damen ville ge sig av.


Hur hamnade jag här nu då - idag är jag visst genska spretig? Jag ville egentligen bara meddela att nu är Cattkorgen återställd i "förejul" skick och det känns bra - även om jag måste erkänna att jag saknar min jättetacky ljusslinga i vardagsrumsfönstret!

 
 
Yasha

Yasha

13 januari 2010 20:46

Hos oss har traditionerna blivit ganska uppluckrade och med gamla, trötta tanter i familjen blir själva julaftonsfirandet ganska kort. *L* Nog var det lite snopet när skrutt stack iväg till flickvän på julaftonskvällen och jag satt alldeles ensam. Å andra sidan var det rätt tyst och skönt efter allt stök och jag visste ju att skrutt var glad. Det är viktigast.

http://yasha.bloggagratis.se

 
GladaKatarina

GladaKatarina

13 januari 2010 21:57

Ja, just det: skall vi bestämma över våra ungas framtida traditioner? Verkligen inte! Vi lever inte i någon sabla hederskultur! >;-) Dessutom är det bättre att umgås med dem man vill för ATT man vill - inte för att man måste.

http://gladakatarina.bloggplatsen.se

 
Catten

Catten

14 januari 2010 10:20

Exakt Yasha - här avtroppades det ju också till flickvänner och andra vänner och stackars sjuka mamman satt ensam kvar ;-), men jag, liksom du, är glad när mina ungar är glada!!

Så sant Katarina - det är aldrig bra att tro att mitt sätt är det enda rätta, man får jämka lite helt enkelt!

http://catten.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Catten - 12 januari 2021 20:59

vad svårt det är ibland att komma till skott med att skriva, trots att det finns massor som jag behöver skriva av mig? Den 4:e fick jag besked om att jag har ny chef till 100% som ska ge mig uppdrag på 60% och att min fd chef har 40% av min tid. ...

Av Catten - 1 januari 2021 20:18

med komplett fullt upp. Nytt uppdrag samt därmed sammanhängande utbildning på jobbet, flytt till en betydligt bättre lägenhet men även besiktningar och extraaktiviteter, jul- och nyårsfirande med restriktioner, pappa som utsatts för bedrägeriförs...

Av Catten - 23 november 2020 13:52

om man precis kan kalla det för "bostadskarriär" när man flyttar från hyrestvåa till hyrestvåa? Men för mig personligen känns det ändå så, främst för att jag flyttar från tredje våningen med dyr utomhusparkering "i mån av plats" till marklägenhet med...

Av Catten - 19 november 2020 16:13

aldrig gjort anspråk på att vara ofelbar. Tvärtom är jag ofta medveten om att jag "borde" gjort annorlunda, bättre, mer, högre osv nästan av födsel och ohejdad vana. Därför blir jag nog lite extra stött när en person som jag en gång stod mycket n...

Av Catten - 8 november 2020 17:25


så innerligt tråkigt och oerhört opraktiskt att vara i isolering i väntan på provsvar. Mest opraktiskt var onekligen att jag hade typ ingen mat hemma, så igår satt jag och funderade ut att om jag åkte till affären strax innan den stängde vid 22, ...

Presentation


Fortfarande lurvig - och rund igen:)

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1
2
3
4 5 6 7
8
9
10
11 12 13 14 15
16
17
18 19 20 21 22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards