Alla inlägg den 15 januari 2010

Av Catten - 15 januari 2010 13:36


Snart kommer Hjärtat hit!  


*räknar ner timmarna*

Av Catten - 15 januari 2010 11:44


har jag väl knappt haft några i mitt liv - förutom på det ljuva 70-talet då jag som mellanstadiebarn gillade ABBA:s musik och likt så många andra småflickor mimade framför spegeln. Men ordet "idol" betyder så mycket mer för mig än att man gillar den musik eller de böcker personen ifråga gör - en riktig idol har en fulllödig personlighet, åsikter och stil man uppskattar.


Så igår fick jag mig en idol. Jag har alltid tyckt om hans böcker, men programmet "Anikte mot ansikte: Henning Mankell" gav en större insikt i vem har är som person och hur han tänker. Han delar sin tid mellan Sverige och Mocambique och har många tankar och åsikter om den afrikanska kontinenten, utvecklingsländer, biståndsarbete och annat. Till exempel berättade han vad det skulle kosta att ge ALLA barn på i Afrika en grundlägande skolutbildning, dvs lära sig läsa, skriva och räkna. En rent hisnande summa - motsvarande den vi här i Sverige köper hund- och kattmat för på ett år!!


Tyvärr verkar inte programmet visas på SVTplay, annars hade jag lagt en länk för det var klart sevärt. En länk till Mankells hemsida ska ni dock få, där finns en hel del att läsa om man orkar engagera sig utanför landets gränser: http://www.henningmankell.se/

Av Catten - 15 januari 2010 09:46


tittade väderpresentatören djupt in i kameran och sa med bekymrad röst:


"Ja, här i Stockholm har vi ju brottats med ett problem några dagar - moln eller inte moln, kallt eller inte kallt."


Stackars Stockholmare - åsså gnäller folk på Haiti och kallar sitt jordbävningsläge för en katastrof....

Presentation


Fortfarande lurvig - och rund igen:)

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1
2
3
4 5 6 7
8
9
10
11 12 13 14 15
16
17
18 19 20 21 22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards