Direktlänk till inlägg 9 maj 2010

Jag förstår inte riktigt?

Av Catten - 9 maj 2010 19:30


I klassen finns det några ungar som jag känner sedan tidigare - beroende på att de gått på samma högstadieskola som Ängelen, någon tom i samma klass. En av dem är här i från Byhåla, de andra från en eller annan intill-liggande mindre by (ja, det finns mindre).


Någon av dem har flyttat ihop med sin pokjvän - här i byhåla - och alla de ovan nämnda samlas vid det lokala vattenhålet på helgerna. Problemet är att de är inte gamla nog att få komma in, utan hänger alltså utanför, minst lika rejält tankade som de som är på andra sidan väggen.


Flera gånger under veckan  kommer frågan upp: "Vad ska du göra i helgen?". Ja, mig frågar de förstås inte, jag är ju en dinosaurie och totalt förstenad men dem sinsemellan går snacket med ojämna mellanrum. Klart är att alla ska åka till /stanna hemma i Byhåla. Klart är att alla tycker att Byhåla suger fett. Klart är att alla ska supa sig så fulla som plånboken tillåter - och den tillåter tydligen en hel del eftersom jag har förstått att smuggelspriten nu för tiden är rent skrämmande billig.


Underligt nog verkar det som om ingen VILL vara i Byhåla och supa sig vettlös - ändå gör de det?


Okej, det ska erkännas - ingen av de här ungarna är den vassaste kniven i lådan, det finns ju både rutiga och randiga skäl till att de går IV- programmet om man säger så....men ändå. Vart har initiativförmågan tagit vägen? Kollega H hade en diskussion om det där med att dagens ungdom är bortskämd med några av dem och fick så klart våldsamt mothugg. Att de inte gör nåt annat än super skallen i bitar i en byhåla är inte DERAS fel, det är samhällets, föräldrarnas, staten, SJ, Länstrafiken osv osv.


För om det hade funnits fritidsgårdar eller klubbar för yngre, om de hade fått åka gratis på tåg och bussar, om de hade haft rikare föräldrar så hade de. Ja, vad hade de då? Jag kontrade med att de faktiskt får åka på sina busskort på helgerna, det finns ett ungdomscafé i StoraStaden, uppmanade dem att engagera sig i olika ungdomsverksamheter - men tro mig eller ej - det var nåt fel på allt det jag föreslog....


Man ska inte jämföra, men när jag var tonåring fanns det ingen fritidsgård i min by, det var inte billigare enligt konsumentprisindex att åka tåg eller buss, det fanns ingen ungdomsklubb, mina föräldrar hade minimalt med pengar och tilldelningen till mig blev därefter - men jag minns aldrig att jag hade tråkigt eller var sysslolös? Jag aktiverade mig i det som fanns till hands i byn, man fick helt enkelt hålla till godo med det och gilla läget - det kanske är det som är skillnaden mellan min och deras generation?


I morgon kommer jag förmodligen att få höra nya berättelser om fyllehallisar, vem som spydde var och vem som hånglat med fel tjej/kille och det är så jävla trist. Trist för att de har bara en ungdomstid och de fyller den med för mycket av en enda vara och trist för att de än en gång valt minsta motståndets väg...


Själv har jag haft en toppenhelg med mitt Hjärta, vi har inte tokaktiverat oss - eftersom vi båda var ganska slagna hjältar efter veckan som gått. Framför allt har vi kramats en hel del - det ger ork till kommande vecka =)

 
 
Ingen bild

Yasha

9 maj 2010 22:56

För att vara kvar i mitt enkelspår, så tycker jag du har gjort rätt som tankat kramar i helgen. Det låter som att du behöver energin som reserv. *kram från mig också*

 
Selma

Selma

10 maj 2010 06:52

Trist är det men nog hängdes det vid kiosken redan på min tid. Ja, inte jag då, jag var aldrig så kul men nog hängdes det.

http://frunatmaken.wordpress.com

 
Ingen bild

Catten

11 maj 2010 20:29

Tack Yashabejb - alla kramar mottages tacksamt =)

Visst gjordes det så Selma - men som jag minns det för att man VILLE det, inte för att man dissade alla andra alternativ?

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Catten - 12 januari 2021 20:59

vad svårt det är ibland att komma till skott med att skriva, trots att det finns massor som jag behöver skriva av mig? Den 4:e fick jag besked om att jag har ny chef till 100% som ska ge mig uppdrag på 60% och att min fd chef har 40% av min tid. ...

Av Catten - 1 januari 2021 20:18

med komplett fullt upp. Nytt uppdrag samt därmed sammanhängande utbildning på jobbet, flytt till en betydligt bättre lägenhet men även besiktningar och extraaktiviteter, jul- och nyårsfirande med restriktioner, pappa som utsatts för bedrägeriförs...

Av Catten - 23 november 2020 13:52

om man precis kan kalla det för "bostadskarriär" när man flyttar från hyrestvåa till hyrestvåa? Men för mig personligen känns det ändå så, främst för att jag flyttar från tredje våningen med dyr utomhusparkering "i mån av plats" till marklägenhet med...

Av Catten - 19 november 2020 16:13

aldrig gjort anspråk på att vara ofelbar. Tvärtom är jag ofta medveten om att jag "borde" gjort annorlunda, bättre, mer, högre osv nästan av födsel och ohejdad vana. Därför blir jag nog lite extra stött när en person som jag en gång stod mycket n...

Av Catten - 8 november 2020 17:25


så innerligt tråkigt och oerhört opraktiskt att vara i isolering i väntan på provsvar. Mest opraktiskt var onekligen att jag hade typ ingen mat hemma, så igår satt jag och funderade ut att om jag åkte till affären strax innan den stängde vid 22, ...

Presentation


Fortfarande lurvig - och rund igen:)

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4 5 6
7
8
9
10 11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards