Alla inlägg den 16 november 2009

Av Catten - 16 november 2009 22:19


är den underbara människan jag varit på julmässan tillsammans med - hennes hemsida med adress och vägbeskrivning finns i min länklista och här är hon på bild framför en hel del av sitt sortiment:


  


Suddig mobilbild - men ändå liksom =)


Carina finns på "Skånejul på Hässleholmsgården"  19 - 22 november, på Väla köpcentrum v. 48 och på "Jul på Fredriksdal" i Helsingborg 4 -6 december och därefter har hon julverkstad och pyssel hemma i gårdsbutiken - kolla http://www.gillastighonung.se för tider och vägbeskrivning - det är väl värt ett besök!


Det mesta ur Gillastigs sortiment finns även hos Ulrik, Åsa, Matti och Birgitta på http://styragarden.se/wordpress/ - kika in där för bl.a vägbeskrivning.


Av Catten - 16 november 2009 14:10


Jodå, naturligtvis finns det - men igårkväll när jag kom hem efter tio timmars stående på betonggolv, avbrutet av 20 minuters lunch och två kisspauser undrade nog mina fötter vad de gjort för ont för att bli behandlade på det sättet..... Talapparaten som i vanliga fall är väldigt välsmord kändes en aning knarrig även det efter att ha upprepat i stort sett samma litania oräkneliga gånger, med smärre variation. På lördagen var det snudd på besöksrekord, dryga 6000 personer betalade inträde för att vandra runt och titta - och provsmaka - hassegu vad det provsmakades! Självklart är ju det en stor del av idén med hela mässan och som i sig gör att den är så välbesökt. Jag har själv varit en av dem som vandrat runt och smakat på både ditt och datt oavsett om jag sedan handlat av varan eller inte.


När man står som utställare på det här viset inser man ännu mer att det är så sant som det är sagt: "det finns folk till allt". En av de varor vi saluförde är potatiscrisp av bla Blå Kongo och en potatissort som är alldeles röd, samt en rotsakscrisp på bla palsternacka, rödbeta och persiljerot. Det lockade så klart både små och stora att provsmaka. I provsmakandet skiljer sig folk oerhört mycket åt. Det finns tonåringar som lyssnar intresserat och resonerar om KRAV-märkning och fördelen med att slippa kryddbladningar och glutamater, det finns barn som inte vågar äta blåa chips, det finns medelålders män som ogenerat krafsar runt i påsen för att få med sig en så stor grabbnäve som möjligt, det finns mammor som nogsamt instruerar sina småttingar om att "provsmaka betyder att man tar EN bit".


Det finns välklädda par som gladeligen provsmakar alla sorter; rotsaks- och potatiscrisp, saffransbiscotti, olivolja, basilikapesto, kronärtskockcremé, fikonmarmelad, mandarinmarmelad, äppelmust, hasselnötsbiscotti, kakusfikonmarmelad och soltorkade körsbärstomater och utan ett ord vänder ryggen till och går. Det finns äldre damer som nyfiket smakar på pesto, som de aldrig hört talas om tidigare och äldre herrar med skitiga naglar som drömmande berättar om hur det var när de odlade palsternacka hemma på gården. Det finns engagerade familjer som berättar om vad de köper för alternativmat för att undvika tillsatsämnen i så hög grad som möjligt och både tipsar oss om befintliga skrifter och varor och ska sprida ord om "våra" produkter vidare till likasinnade. En salig blandning alltså.


Sammantaget kan jag väl säga att det negativa med råge uppvägs av det positiva - det här är en av de roligare och mest aktiva helgerna jag har haft på ett bra tag, det är länge sedan jag "knallade" sist, ungefär 17 - 18 år och inte alls med lika brett utbud eller lika stor kundkrets men det sitter i kanske ryggmärgen det där med att påkalla uppmärksamhet, hålla låda och göra vad man kan för att väcka intresset hos folk. En trivsam gemenskap blir det också utställarna emellan, trots att jag bara var med på mässan de två sista dagarna var jag "en i flocken" och det utväxlades både råa skämt och prima varor oss emellan. Något som får mig att göra ytterligare ett avsteg från min "ickereklamsprincip" här på bloggen är brödet från Röstånga Mölla http://www.rostangamolla.se/ Maken till gott bröd vet jag inte om det finns faktiskt, jag köpte på mig sex limpor bröd, jag som inte ens är en smörgåsätare! Favoriten i år är Rosmarinbrödet, tätt följd av Tomat- och vitlösbröd och Olivbröd. Har du vägarna förbi så rekommenderar jag varmt ett besök, och de säljer även sitt bröd till vissa utvalda matbutiker i trakten.


Värt att notera är också att när jag upprepat någonting tillräckligt många gånger blir det inte en sanning - utan nåt helt galet. 4598:de gången jag skulle berätta att "den vackra lila potatisen heter Blå Kongo" blev det fel och jag kallade den för Belgian Blue. Ett nötchips, någon? *sucka*



Presentation


Fortfarande lurvig - och rund igen:)

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5
6
7
8
9 10
11
12 13
14
15
16 17 18 19 20 21
22
23
24
25 26 27
28
29
30
<<< November 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards