Alla inlägg den 5 november 2009

Av Catten - 5 november 2009 11:54


Så berättade lillefar en underlig historia igår:


Morsan är ju i klar riskgrupp, hon har sammanlagt 1/3 lungkapacitet, KOL och astma. För tillfället är hon sjuk i nån luftvägshistoria och går på penicillin och får alltså inte vaccineras. Lillefar är kärnfrisk och alltså inte i närheten av att vara riskgrupp - men har ju alltså en hustru som ligger i riskzon. Klok som han är inser han att eftersom hon är förhindrad att vaccineras för tillfället så är det inte alls omöjligt för honom att smitta henne. Hon tänker hålla isg hemma tills hon får sprutan, men han måste ju gå ut för att sköta de nödvändiga ärendena.


Alltså går han till den lokala vårdcentralen för att kolla om han kan få vaccineras. Inne på VCT är det tomt, förutom en sköterska och två personer från RödaKorset som är där för att "organisera köbildning". Den ena av dem kommer fram till lillefar och frågar honom vilken riskgrupp han tillhör. Han svarar "Ingen" och tänker fortsätta förklara varför han är där men blir ganska bryskt avbruten med att "då har han inte där att göra". Lugn som han är frågar han då istället när han får komma. Han får besked om att det MINSANN gått ut information om det - men det har det definititvt inte.


I häftet som skickades ut från Landstinget står när personer i riskgrupp kan komma för vaccination - men ingenting om oss/de/vi andra. Till saken hör ju också att antalet väntanden var noll, zilch, none, nichts, nada men ändå förvägrades lillefar att både förklara varför han var där, och att vaccineras. Dagen efter berättar den andra damen från RödaKorset att i stort sett allt vaccin som blandades till dagen innan fick hällas ut, för det kom så få och ville ta sprutan? Dessutom får mina föräldrar veta att deras väninna I var på VCT med sin särbo, och eftersom han tillhör riskgrupp vaccinerades han, hon fick också vaccin med förklaringen att "de ju umgås så mycket att det var lika bra att vaccinera henne med"? Deras granne käkar en blodförtunnande medecin och det kan kaaaaaanske påverka och eftersom hans fru körde honom så vaccinerade de henne också "när hon ändå var med"?


Hmmm...nån som fattar logiken i vem som får vaccineras och vem som inte får det?





Av Catten - 5 november 2009 11:43


Igår åkte jag till den lilla byn nästintill havet. I Escrutten. På sommardäck.


Vad händer då undrar ni - ja vad händer då? Jo, då bestämmer sig naturligtvis den första snön för att falla! Rakt på vägen som jag tänkte köra på. Snön var väl inte det jobbiga utan snarare det faktum att det blåste så pass så att vi vinglade både fram och baka. Nåväl, vid mellanlandningen hemma ho moråfar står lillefar såklart beredd med de vinterdäck jag inte ens visste om att jag hade och efter jag trakterats med middag så anträdde jag min resa igen. Just in time för skymning och den vanligaste tiden för viltets förflyttningar.


Men jag ska inte gnälla.


Jag fixade underskriften av vaccinationsintyget där jag kryssade i ett "ja" efter att ha frågat Ängelen vad som händer om jag kryssar nej och undertecknar - sen kryssar hennes far i ja och undertecknar? Svaret blev "Jaja, jag tar den är sprutan så det slipper bli bråk". Det kändes inte optimalt, men eftersom jag jälv var tveksam redan innan så kände jag att jag inte har hundraprocentiga argument (och inte heller ork) för att ta den debatten med honom.


Jag fixade att lyssna på min mor som typ 30 år försent tänkte sig att ha ett litet förtroligt "mor-och-dottersamtal" utan att varken snäsa av eller skratta ut henne.


Jag fixade både körning i snöblåst och i skymning utan olyckor - så nu är jag på plats och bara har det bra liksom....

Presentation


Fortfarande lurvig - och rund igen:)

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5
6
7
8
9 10
11
12 13
14
15
16 17 18 19 20 21
22
23
24
25 26 27
28
29
30
<<< November 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards