Alla inlägg den 17 mars 2010

Av Catten - 17 mars 2010 16:04


egentligen för att få bli läkare?


Bortsett från skyhöga poäng alltså. Cynism, sjuk humor, empatilöshet?


Nä, såklart att det inte KRÄVS men två på varandra följande läkarupplevelser har fått mig att undra. P19 var hos läkaren idag nämligen. Som barn led han av HORRIBLA eksem på baksidan av låren och upp mot, in under och bak på...ja, ni kan gissa vart. Han behandlades med mjukgörande salvor och cortisondito som inte gjorde något annat än att göra huden skörare, med påföljd att eksemet spred sig, vätskade, kliade och blödde. Det blev så illa att vi till slut blev inlagda på sjukhus för det. Där badade man honom i kaliumpermanganat, gossen fick en intressant och sjuklig blålila hudton - men eksemet försvann som en hundring i affären för att aldrig återkomma.


Förrän för något år sedan, när han hamnade i en stressig sits. Naturligtvis berättade han inget för mig, utan jag upptäckte det för en vecka sedan och ringde då hudkliniken för att få hjälp. det fick jag ingen. Eller snarare fick jag samma gamla råd om cortisonsalvor och jag drog samma gamla visa igen som så många gånger förr och avslutade med att fråga om det inte fanns möjlighet att behandla med kaliumpermanganat igen eftersom det visat sig vara så effektivt.


Nope, nix och nej - det kunde man INTE tänka sig. Det använde man nämligen enbart i extremfall eftersom det är så uttorkande och bakteriedödande. Jaha? Vore det inte lämpligt då att besiktiga ungdomen och därmed kunna avgöra att han faktiskt ÄR ett extremfall och bada honom lite igen?


Näääärå, vi ska naturligtvis ta vägen om vårdcentralen och det är där P19 har träffat #2 av de av mig diagnosticerade som "underliga läkare". Doktoren ifråga tyckte nämligen inte att utslgaen P19 fått i ansiktet var "så farliga, det finns de med finnar som ser värre ut" - att ungen i stort sett aldrig haft nån acne att tala om ryckte han på axlarna åt. På frågan om de kunde komma sig av något i arbetsmiljön hade han ett enkelt tips: "sluta jobba!"   


Men när gossebarnet drog ner byxorna för att visa (nä era snusktanter  - inte DEN) eksemet där så blev han faktiskt tyst, åtminstone en stund. Sen skrev han remiss in till hudkliniken   och skickade ett recept på nån tablett till droghandeln (ja, det heter ju så nu för tiden) utan att tala om vad medicinen hette och när P19 frågade vad den var till för så fick han till svar att "märker du inte det så är den verkningslös, men den lär ju knappast bota dig ändå" och hov upp ett skratt.


Ja jag säger då det........

Presentation


Fortfarande lurvig - och rund igen:)

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8 9 10 11
12
13
14
15 16 17 18
19
20 21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards