Direktlänk till inlägg 4 september 2017

Konflikter - igen.

Av Catten - 4 september 2017 22:08


Du känner väl till uttrycket "when the shit hits the fan"?


Idag kan man säga att en hel jävla gödselbrunn träffade fläkten på mitt jobb....


Det är ju, milt sagt, en hel del som har fungerat dåligt, och en hel del som inte har fungerat alls på sista tiden men det var med gott hopp vi startade upp efter semestrarna. Äntligen skulle vi vara fullt bemannade, för första gången på flera år! Snabbt visade det sig att jodå, mannade var vi - men därmed inte sagt att det var med folk som ville jobba, ville jobba som det de var anställda för, eller jobba så mycket som det var avsett att de skulle göra, eller ta ansvar för den delen av jobbet de fått i uppdrag att utföra. Naturligtvis skapade det snabbt och effektivt konflikter, och tillsammans med de som legat och grott sedan innan semestern blev det idag en veritabel tryckkokare.


Dagen började allmänt dåligt, vi visste sedan tidigare att två medarbetare skulle fattas idag, och att en (!) ersättare satts in för dem. Tre minuter före utsatt tid hade ersättaren fortfarande inte kommit, och inga besked hade givits om varför hen uteblev så i sista sekunden fick vi omfördela resurserna och ja, visst - det fick ju gå. Men personer med tid avsatt för andra uppdrag fick lägga dessa åt sidan för att få till verksamheten, och när ska den tiden kunna hämtas igen - det är ju verkligen inte första gången detta händer och det innebär ju i långa (ganska korta faktiskt) loppet att det blir en eftersläpning på vissa arbeten, och det skapar ju irritation. Vilket arbete, och vems verksamhet är viktigast och bör prioriteras?


Samtidigt fick jag gå åt sidan vid ett par tillfällen för att lösa akut uppkomna situationer, trots att de verkligen inte ligger inom mitt uppdrag - men nöden har ingen lag sägs det. Och fortlöpande under dagen underhölls jag av en kollega som uppdaterade mig om sitt barns mående och att hen förmodligen måste VAB:a imorgon....ockej, men säg inte det till mig, jag är varken chef eller samordnare!?


Men på eftermiddagen kom samordnaren, och kollegorna från den andra enheten, för att göra en avstämning. Min närmaste kollega ställde några adekvata frågor kring samordnarrollen, vad som ingår i det uppdraget och varför isåfall inte vissa arbetsuppgifter har utförts. Tyvärr är samordnaren oerhört känslig för kritik, oavsett hur konstruktiv den är, och kunde inte heller riktigt skilja på sitt uppdrag och sin person utan tog det här som ett personligt angrepp och blev mer och mer agiterad - såpass att hen till slut skrek rakt ut på kollegan och avslutade det hela med att tala om för oss att "ni ska veta att det finns öron" och "det ni säger förs vidare" och "det gäller alla er på denna enheten" innan hen reste sig upp, packade ihop sina saker och gick hem.


Oooookay?


Spontan sammanfattning: vi får inte efterfråga uppgifter som vi behöver för att kunna utföra vårt arbete eftersom de ska komma från samordnaren och kommer de inte får vi.....vaddå? Vi får alltså inte heller prata med varandra om att vi behöver uppgifterna, sinsemellan diskutera huruvida de har kommit och i så fall var och absolut inte ha åsikter om hur samordnaren sköter - eller inte sköter - sitt uppdrag. Onekligen väcks ju frågan om vi är avlyssnade, eller vem som fört eventuella frågor vidare och hur detta då har framställts som renderar en sådan aggressiv reaktion. Ytterligare en fråga är ju hur det i fortsättningen ska kunna funka att ha förtroende för, och arbeta med en kollega/samordnare som reagerar så här?


 
 
Ingen bild

Ninu

6 september 2017 00:11

Oj.. vi har åxå rörigt på jobbet, men du har det värre..
Vårt problem är att av 8 stycken har vi 4 arbetsskygga lata glidare. Det har pågått i så många år att det nu är rent o skärt hat. Ingen av alla våra chefer tar det på allvar..

Catten

11 september 2017 22:00

Det går inte att jämföra elände

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Catten - 12 januari 2021 20:59

vad svårt det är ibland att komma till skott med att skriva, trots att det finns massor som jag behöver skriva av mig? Den 4:e fick jag besked om att jag har ny chef till 100% som ska ge mig uppdrag på 60% och att min fd chef har 40% av min tid. ...

Av Catten - 1 januari 2021 20:18

med komplett fullt upp. Nytt uppdrag samt därmed sammanhängande utbildning på jobbet, flytt till en betydligt bättre lägenhet men även besiktningar och extraaktiviteter, jul- och nyårsfirande med restriktioner, pappa som utsatts för bedrägeriförs...

Av Catten - 23 november 2020 13:52

om man precis kan kalla det för "bostadskarriär" när man flyttar från hyrestvåa till hyrestvåa? Men för mig personligen känns det ändå så, främst för att jag flyttar från tredje våningen med dyr utomhusparkering "i mån av plats" till marklägenhet med...

Av Catten - 19 november 2020 16:13

aldrig gjort anspråk på att vara ofelbar. Tvärtom är jag ofta medveten om att jag "borde" gjort annorlunda, bättre, mer, högre osv nästan av födsel och ohejdad vana. Därför blir jag nog lite extra stött när en person som jag en gång stod mycket n...

Av Catten - 8 november 2020 17:25


så innerligt tråkigt och oerhört opraktiskt att vara i isolering i väntan på provsvar. Mest opraktiskt var onekligen att jag hade typ ingen mat hemma, så igår satt jag och funderade ut att om jag åkte till affären strax innan den stängde vid 22, ...

Presentation


Fortfarande lurvig - och rund igen:)

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards