Direktlänk till inlägg 27 maj 2017

Det här med att sova?

Av Catten - 27 maj 2017 07:31


Reflexmässigt varje morgon sträcker jag mig efter mobilen - vad jag egentligen vill kolla vet jag inte, men jag gör det ändå. Imorse hade jag ett missat samtal och när jag såg den lilla symbolen fladdrade det till i magen. Ett samtal mitt i natten, som jag dessutom missat, är något ganska skrämmande i min värld, för i den världen jag växte upp ringde en inte hem till folk efter kl 21, för så vida det inte hade hänt något...


Samtidigt som jag klickade mig fram till informationen om det där samtalet for frågorna genom mitt huvud - den största var faktiskt HUR jag kunde ha missat det, med tanke på att jag (för ovanlighetens skull) hade lämnat luren på fullvolym över natten och vanligtvis är rent extremt lättväckt. Väl frambläddrad visade min app att numret som ringt var somaliskt, och det kan ju tyckas underligt om det inte vore för det faktum att jag har en del somalier i min närhet. Fast har de somaliskt nummer på sina mobiler när de bor i Sverige? Och vem av dem skulle ringa mig mitt i natten? Och varför, vad hände mitt i natten? Och hur skulle jag få veta vem som ringt, för att eventuellt kunna erbjuda mitt stöd, om än flera timmar senare? Och om det var någon som faktiskt ringde från Somalia, hur dags var klockan då, när den var halv två här i Sverige?


Här nånstans insåg jag att det var dags att lägga ned grubblerierna.....för om det mot all förmodan nu inte är en felrigning, utan att någon ringt mig, ett enda samtal, och inte fått svar så har denna någon förmodligen ringt vidare till någon annan för att efterfråga det den efterfrågade och jag kan gå vidare med livet. 


Jag går vidare till att grubbla på en fråga som dök upp i en Facebookgrupp som jag är med i, nämligen hur dags vi går och lägger oss på kvällen och vad/vilka tider som vi mår bäst av? Efter många års sömnstörning, beroende på flera små barn ganska tätt, med varierande sovvanor, jour/sovande/vaken nattsarbete, stressutmattning, kronisk smärta och ett ständligt lika turbulent känsloliv varierar mina antal timmar rätt rejält. Som yngre var jag nattuggla, kom sällan i säng före 3, och om jag gjorde det så låg jag och läste istället för att sova. Ju äldre jag har blivit, desto MER sömn verkar jag behöva - eller så är det någon form av medvetslöshet? Väldigt ofta är jag trött redan vid 21-tiden men om jag går och läggger mig då vaknar jag oftast vid 3.30 och ligger vaken, oförmögen att somna om - ända fram till klockan ska ringa vid 6, då är jag helt plötsligt dödstrött igen. 


Efter en sådan morgon är jag komplett slut när jag kommer hem från jobbet och somnar ibland en timme på soffan efter maten - vilket i sin tur innebär att jag ju inte alls är trött när det är "läggdags" utan är vaken till framemot 02 och alltså enbart får fyra timmars sömn den natten. Skulle jag mot förmodan somna i rimlig tid (dvs nån gång vid 22-23- tiden) och sova så många timmar som jag "får" (dvs till klockan ringer vid 6) så har jag oftast så ont i min krockskadade kropp att jag har svårt att jobba på grund av det. Jag befinner mig i ett ständigt trötthetstillstånd, så pass att jag vid någon morgon har tänkt att jag faktiskt inte borde köra bil till jobbet.


Det här trötthetstillståndet....jag funderar på att det borde kollas upp. Det kan bero på så många saker - kanske helt enkelt på mina oreglebundna sovvanor, men då kanske jag kan få hjälp att styra upp dem? Kanske på att min kropp har konstant näringsbrist på grund av mitt pajjade mag/tarmsystem - och det kanske inte går att styra upp men vore ändå bra att veta? Kanske har jag fått både fibromyalgi och ME - väldigt många symptom tyder på det, och det går isåfall inte att styra upp, eller ens att bli sjukskriven på grund av med tanke på FK:s horribla bemötande gentemot sjuka människor nuförtiden, men det skulle faktiskt kunna vara skönt att veta?


Om det inte vore för den på senare tid djupt rotade misstänksamhet jag känner gentemot läkare. Så många läkarbesök jag gjort, och så många "det ser bra ut" - diagnoser som jag fått så lockar det verkligen inte att försöka få en tid (på min överbelastade VåC) och sen komma dit utan "konkret" sjukdom. Nä....jag fortsätter nog så här - som jag sagt nån gång tisigare: full fart, rakt in i kaklet   

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Catten - 12 januari 2021 20:59

vad svårt det är ibland att komma till skott med att skriva, trots att det finns massor som jag behöver skriva av mig? Den 4:e fick jag besked om att jag har ny chef till 100% som ska ge mig uppdrag på 60% och att min fd chef har 40% av min tid. ...

Av Catten - 1 januari 2021 20:18

med komplett fullt upp. Nytt uppdrag samt därmed sammanhängande utbildning på jobbet, flytt till en betydligt bättre lägenhet men även besiktningar och extraaktiviteter, jul- och nyårsfirande med restriktioner, pappa som utsatts för bedrägeriförs...

Av Catten - 23 november 2020 13:52

om man precis kan kalla det för "bostadskarriär" när man flyttar från hyrestvåa till hyrestvåa? Men för mig personligen känns det ändå så, främst för att jag flyttar från tredje våningen med dyr utomhusparkering "i mån av plats" till marklägenhet med...

Av Catten - 19 november 2020 16:13

aldrig gjort anspråk på att vara ofelbar. Tvärtom är jag ofta medveten om att jag "borde" gjort annorlunda, bättre, mer, högre osv nästan av födsel och ohejdad vana. Därför blir jag nog lite extra stött när en person som jag en gång stod mycket n...

Av Catten - 8 november 2020 17:25


så innerligt tråkigt och oerhört opraktiskt att vara i isolering i väntan på provsvar. Mest opraktiskt var onekligen att jag hade typ ingen mat hemma, så igår satt jag och funderade ut att om jag åkte till affären strax innan den stängde vid 22, ...

Presentation


Fortfarande lurvig - och rund igen:)

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18 19
20
21
22
23
24
25 26 27 28
29
30
31
<<< Maj 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards