Direktlänk till inlägg 26 maj 2017

Pengar, pengar, pengar...

Av Catten - 26 maj 2017 10:03


Det är så knappt att jag vågar skriva det här, av rädsla för att jinxa något - men för första gången i mitt liv har jag pengar kvar på kontot när den nya lönen trillar in. Efter alla dessa år av ont-i-magen-vägran att kolla kontot sista veckan innan lön av rädsla för att behöva inse ytterligare en gång att saldot är nere på två - eller kanske till och med ensiffrigt har jag fortfarande kvar samma känsla, men numera obefogad.


Som ung och nybliven mamma, på lägsta FP och dessutom med deltidsuttag - men med en sambo som tjänade bra kunde en tänka att det skulle funka hyfsat - och det gjorde det. Vi hade tak över huvudet och mat för dagen - men inte mycket mer. Och jag avskyr att "skylla ifrån mig" men oavsett hur mycket jag trixade och trollade med knäna tog pengarna alltid slut - för jag levde ihop med en shopaholic.


När det förhållandet så småningom tog slut var jag långtidssjukskriven, därefter utförsäkrad och arbetslös på lägsta ersättningsnivå pga tidigare studier = inte mycket in på kontot. Sen fick jag till slut ett jobb, på halvtid, som ökades till 75% och det började kännas som om det fanns en ljusning, en framtid.


Sen flyttade jag och var tillbaka i "osäkra jobb" -träsket. Vik och inringningar ledde till en försämrad inkomst igen - för att inte tala om vad ett husköp med medföljande skulder innebar....både för kontot och måendet. Så beslöt jag mig att flytta hem igen, till mitt trygga, säkra heltidsarbete - men fick börja bygga upp ett hem igen eftersom de flesta av mina möbler och tillhörigheter kasserats i det gryende samboskapet och därmed gjorts av med. Och säga vad en vill, men möbler och husgreåd är inte billigt, även om jag köpt mycket second-hand.


Men nu, ett år senare kan jag - trots den välbekanta ångestklumpen i magen mot slutet av månaden, konstatera att jag inte är nere på barskrap. Och då kostade jag ju ändå på mig (och en vän) en liten resa till min födelsedag i april, och har besiktat, reparerat och ombesiktat min lilla skrotbil nu i maj. Kanske, kanske kan det bli utrymme till att faktiskt göra något annat än tappert bita ihop och tycka att #sommaristan är coolt och precis vad jag längtat efter?

 
 
Ingen bild

Ninu

26 maj 2017 11:51

Åh så härligt att höra ♡
Vet allför väl hur det är att leva utan pengar..
Fast jag haft det någorlunda bra sista åren så sitter känslan kvar. Hur mycket är det på kontot ? Hur många dar är det till lön ? Vad kan jag spendera per vecka ?
Fast så långt som att åka på semester har jag inte kommit än.. Men nån sommar så :)

Catten

27 maj 2017 07:31

Jag tror att du behöver komma söderut på semester- du kan börja med en tid i Småland

 
Ingen bild

Ninu

27 maj 2017 19:38

OM jag tar mig iväg på en Sverigetripp är du en av dem jag vill kika på 😉

Catten

28 maj 2017 20:14

Tjohooo!Bara säg till så försöker vi synka semestrar

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Catten - 12 januari 2021 20:59

vad svårt det är ibland att komma till skott med att skriva, trots att det finns massor som jag behöver skriva av mig? Den 4:e fick jag besked om att jag har ny chef till 100% som ska ge mig uppdrag på 60% och att min fd chef har 40% av min tid. ...

Av Catten - 1 januari 2021 20:18

med komplett fullt upp. Nytt uppdrag samt därmed sammanhängande utbildning på jobbet, flytt till en betydligt bättre lägenhet men även besiktningar och extraaktiviteter, jul- och nyårsfirande med restriktioner, pappa som utsatts för bedrägeriförs...

Av Catten - 23 november 2020 13:52

om man precis kan kalla det för "bostadskarriär" när man flyttar från hyrestvåa till hyrestvåa? Men för mig personligen känns det ändå så, främst för att jag flyttar från tredje våningen med dyr utomhusparkering "i mån av plats" till marklägenhet med...

Av Catten - 19 november 2020 16:13

aldrig gjort anspråk på att vara ofelbar. Tvärtom är jag ofta medveten om att jag "borde" gjort annorlunda, bättre, mer, högre osv nästan av födsel och ohejdad vana. Därför blir jag nog lite extra stött när en person som jag en gång stod mycket n...

Av Catten - 8 november 2020 17:25


så innerligt tråkigt och oerhört opraktiskt att vara i isolering i väntan på provsvar. Mest opraktiskt var onekligen att jag hade typ ingen mat hemma, så igår satt jag och funderade ut att om jag åkte till affären strax innan den stängde vid 22, ...

Presentation


Fortfarande lurvig - och rund igen:)

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18 19
20
21
22
23
24
25 26 27 28
29
30
31
<<< Maj 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards