Direktlänk till inlägg 16 december 2015

What makes it worth...

Av Catten - 16 december 2015 20:21


Det har varit en turbulent höst på min arbetsplats. Jag har tagit mycket mer ansvar, och tagit på mig mer arbetsuppgifter än vad som egentligen ingår i mitt uppdrag. Det har inte resulterat i det rejäla lönepåslag som det borde men igår kom "the top dog" in på mitt arbetsrum och undrade, med hänsyftning på min arbetssituation, hur jag hade det med frågan:


"-Överlever du?"


Jag svarade att jag överlever, men att det för tillfället känns tungt och tröstlöst, och att jag ärligt talat är själaglad för att julledigheten närmar sig med stormsteg. Han nickade, log och gav mig en "tumme upp". Inte för att det förändrade något....


Idag frågade en kollega, med tanke på min arbetssituation, hur jag klarar av den. Jag svarade att jag klarar av den, för den måste klaras av. Hen replikerade att hen inte hade gjort det, utan gett upp för länge sedan och att jag "trots allt" verkade "helt normal" ändå    Flera kollegor instämde och det är ju ärligt talat det som gör det worth it, trots allt - att någon/några inser att en gör en massiv insats och relaterar till det.


Men det är tröttande, oerhört tröttande. Tröttheten i sig gör att jag blir stingslig och lättirriterad, hänger upp mig på saker som jag inte borde bry mig om, som inte är mitt ansvar och som jag borde kunna släppa. Idag blev jag så irriterad på en kollega att jag lämnade fikarummet när hen kom dit, och i veckan har jag kläckt massa ironiska och spydiga kommentarer, både face2face med folk och via intranätet - mot bättre vetande, för det är sådant som kommer tillbaka och biter mig i rumpan. Kanske inte rent konkret, men om inte annat så åtminstone i mitt samvete. Men då får det väl vara så då....


För på tisdag går jag på (en oerhört välförtjänt, om jag får säga det själv) semester och jag ska faktiskt vara ledig ända fram till efter Trettonhelgen. En ledighet som jag ser fram emot med någon slags skräckblandad förtjusning, eftersom jag dels vet i hur stort behov av vila jag är, och hur galet rastlös jag blir, och hur alldeles för lätt jag får den där jante-känslan av att behöva "ta vara på dagen" och göra nån slags nytta fastän jag _vet_ att den nyttan egentligen inte behövs, inte tillnärmelsevis på samma sätt som vilan!


Nåväl, nu är det fyra arbetsdagar kvar - de dagarna ska jag försöka hålla ihop mig och åtminstone inte vara otrevligare än tidigare, det är väl ett good-enough mål att sikta emot?  



 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Catten - 12 januari 2021 20:59

vad svårt det är ibland att komma till skott med att skriva, trots att det finns massor som jag behöver skriva av mig? Den 4:e fick jag besked om att jag har ny chef till 100% som ska ge mig uppdrag på 60% och att min fd chef har 40% av min tid. ...

Av Catten - 1 januari 2021 20:18

med komplett fullt upp. Nytt uppdrag samt därmed sammanhängande utbildning på jobbet, flytt till en betydligt bättre lägenhet men även besiktningar och extraaktiviteter, jul- och nyårsfirande med restriktioner, pappa som utsatts för bedrägeriförs...

Av Catten - 23 november 2020 13:52

om man precis kan kalla det för "bostadskarriär" när man flyttar från hyrestvåa till hyrestvåa? Men för mig personligen känns det ändå så, främst för att jag flyttar från tredje våningen med dyr utomhusparkering "i mån av plats" till marklägenhet med...

Av Catten - 19 november 2020 16:13

aldrig gjort anspråk på att vara ofelbar. Tvärtom är jag ofta medveten om att jag "borde" gjort annorlunda, bättre, mer, högre osv nästan av födsel och ohejdad vana. Därför blir jag nog lite extra stött när en person som jag en gång stod mycket n...

Av Catten - 8 november 2020 17:25


så innerligt tråkigt och oerhört opraktiskt att vara i isolering i väntan på provsvar. Mest opraktiskt var onekligen att jag hade typ ingen mat hemma, så igår satt jag och funderade ut att om jag åkte till affären strax innan den stängde vid 22, ...

Presentation


Fortfarande lurvig - och rund igen:)

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards