Alla inlägg den 18 februari 2010

Av Catten - 18 februari 2010 01:53


föranledd av mitt trägna OS-tittande:


Jag har noterat att fåtalet svenskar uttalar Vancouver på rätt sätt - de allra flesta kan -trots vår gedigna engelskundervisning - inte annat än förvränga det till Wankover, vilket torde betyda ungefär "färdigrunkat"  


Samma sak med hockeyspelaren Weinhandls efternamn (har är för övrigt född Johansson) - av någon för mig oförklarlig anledning vill alla mer eller mindre professionella kommentatorer amerikanisera uttalet och gör det med ett hårresande resultat - det blir snarast Whinehandle, som jag tolkar som att de vill döpa om honom till "gnällhandtag"?


Vad är det med oss svenskar och vår oförmåga att förstå förekomsten av enkelv i engelska språket? Nästa människa som säger "Darf Oejder" i min omgivning kommer jag att klyva med närmaste ljussabel!!

Presentation


Fortfarande lurvig - och rund igen:)

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20 21
22
23
24
25
26
27
28
<<< Februari 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards