Direktlänk till inlägg 28 april 2010

Häromnyssens

Av Catten - 28 april 2010 19:24


var jag och tankade Escrutten på den lilla macken här i Byhåla - den mack som stolt utropar att den har "Smålands billigaste bensin". Helt bortsett från att jag vet att de ofta har fel i det påståendet fick jag en smärre chock när jag lyfte påfyllningshandtaget och såg att en liter blyfri 95-oktanig bensin idag betingar det facila priset av 13.32 kr/liter. En summa som för mig - och förmodligen många andra - har passerat smärtgränsen.


Ovanpå detta vill nu våra kära maskrosparti lägga mer skatt, i två etapper. Missförstå mig rätt - jag vill också gärna värna om miljön men jag undrar om ytterligare höjningar av bensinpriset/skatten är den rätta lösningen? Förmodligen för miljön, men inte för den enskilda individen - jag tror inte på att straffa bort ett beteende.


Ska man genomföra denna höjning anser jag - o så innerligt politiskt okunniga människa - att man i så fall även måste införa tvångsåtgärder för decentralisering av företag så att vi i större utsträckning har mölighet att arbeta där vi bor. Eller så får vi avfolka glesbygden totalt - flytta alla till städerna, eller som sista alternativ rejält öka intensiteten i kollektivtrafiken - helst igår!


Fast hur vi ska få till någon form av rättvisa vad gäller att kunna åka kollektivt vet jag inte, om vi inte också lagför en enhetsarbetstid? Om ALLA jobbade 8 - 17 skulle lokaltrafiken kunna gå runt rent ekonomiskt även här i glesbygden. Jobbar du andra tider än det - eller strax utanför den "normala" busslinjen är det där med kollektivåkning kört ändå. De har nämligen inte lönsamhet på andra tider, varför fler och fler linjer - tvärsemot den tänkta taktiken - dras in vilket innebär att om du tex jobbar på schema kan få vänta ett par timmar efter jobb för att kunna åka hem - eller i värsta fall inte kan ta dig hem alls.


Varför jag tankade om nu bensinen är så ruggigt dyr? Jomen för att jag ska JOBBA imorgon! =) Rektorn för den gymnasieskola jag höll på att få anställning på i somras ringde och akutbehövde en lärarvikarie i två dagar "till att börja med". Tjohoo, jag ska få sysselsätta mig igen - åtminstone ett par dagar!

 
 
Ingen bild

Yasha

28 april 2010 20:23

GRATTIS! Till en fot inne! *ler stort*

Kramar från en av miljömupparna. *flinar*

 
Selma

Selma

29 april 2010 07:24

Det är ju så det är. Inte alltid så lätt att få ihop det utan bil. Grattis till jobb, hoppas att det kommer mera!

http://frunatmaken.wordpress.com

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Catten - 12 januari 2021 20:59

vad svårt det är ibland att komma till skott med att skriva, trots att det finns massor som jag behöver skriva av mig? Den 4:e fick jag besked om att jag har ny chef till 100% som ska ge mig uppdrag på 60% och att min fd chef har 40% av min tid. ...

Av Catten - 1 januari 2021 20:18

med komplett fullt upp. Nytt uppdrag samt därmed sammanhängande utbildning på jobbet, flytt till en betydligt bättre lägenhet men även besiktningar och extraaktiviteter, jul- och nyårsfirande med restriktioner, pappa som utsatts för bedrägeriförs...

Av Catten - 23 november 2020 13:52

om man precis kan kalla det för "bostadskarriär" när man flyttar från hyrestvåa till hyrestvåa? Men för mig personligen känns det ändå så, främst för att jag flyttar från tredje våningen med dyr utomhusparkering "i mån av plats" till marklägenhet med...

Av Catten - 19 november 2020 16:13

aldrig gjort anspråk på att vara ofelbar. Tvärtom är jag ofta medveten om att jag "borde" gjort annorlunda, bättre, mer, högre osv nästan av födsel och ohejdad vana. Därför blir jag nog lite extra stött när en person som jag en gång stod mycket n...

Av Catten - 8 november 2020 17:25


så innerligt tråkigt och oerhört opraktiskt att vara i isolering i väntan på provsvar. Mest opraktiskt var onekligen att jag hade typ ingen mat hemma, så igår satt jag och funderade ut att om jag åkte till affären strax innan den stängde vid 22, ...

Presentation


Fortfarande lurvig - och rund igen:)

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2 3
4
5 6 7 8 9
10
11
12 13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26 27 28 29
30
<<< April 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards