Alla inlägg under april 2010

Av Catten - 19 april 2010 16:16


gjorde jag något jag ofta funderat på men aldrig kommit till skott med att göra tidigare:


Jag anmälde ett reklaminslag till RO  www.reklamombudsmannen.org


Häxan Surtant dök upp när Ängelen och jag helt fredligt att och kollade film på nån kanal och ett av alldeles för många reklmainslag drog igång:


Mannen i huset sitter ute i bilen och tutar otåligt med irriterad min. Inne i huset jäkter kvinnan med att klä på de två barnen när hon VE OCH FASA upptäcker en fläck på sonens tröja. I en tillbakablick får vi se hur allt hennes arbete med att sortera, tvätta, hänga, stryka och vika tvätten kunde ha underlättats om hon bara hade använt *******.!!!


Den sortens reklam anser jag inte bara är fördummande utan också könsrollskonserverande på ett negativt sätt så jag anmälde och idag fick jag en bekräftelse på min anmälan. Beräknad handläggningstid; tre månader. Det skrämmer inte mig, jag är ju van vid Försäkringskassan liksom ;-)

 

Har du nånsin anmält reklam som du ansett vara FÖR korkad, diskriminerande, eller helt enkelt felaktig?

Av Catten - 18 april 2010 17:34




Man brukar ju mer eller mindre skämtsamt säga att det finns en universallösning för dem som vill gå ner i vikt:


"Ät som en höna, skit som en elefant"


Mmm....tanken är nog god men äter man som en höna - vilket jag provade igår - dvs nötter och frön, frön och nötter så vet jag inte om man skiter som en elefant.


Inga runda fluffiga bollar här inte  


*ajajajajaj*



Av Catten - 16 april 2010 22:54


Rätt vackodag men en vecka för sent, helgdagskväll i Cattkorgen:


  


Mitt faktiskt ganska lyckade försök att visa Hjärtat att man kan äta annat än tacos eller pizza en fredagskväll..... ;-)


Det som trängs på mitt enorma soffbord är solrosfrön, cashew och hasselnötter. Syfilisbär, ostar, yoghurtdip, nachochips, kex, grönsaker och löjligt gott vitlöksbröd. Åsså lite livgivande nektar, en sort till honom och en sort till henne *L*

Av Catten - 16 april 2010 16:35


Ni minns väl berättelsen om Peter och vargen? Den om herdegossen som hade tråkigt när han vallade får och om och om igen roade sig med att få byborna att komma till undsättning trots att ingen fara hotade - för att slutligen den dagen vargen verkligen kom få alla sina får rivna för att ingen längre tordde på honom?


Lite så har det varit med min mor.


Hon är opererad för lungcancer två gånger - 91 och -93 vilket naturligtvis var ett fruktansvärt trauma med många jobbiga efterverkningar. Oändliga är de gånger efter det som jag och andra närstående fått berättat för oss om färgen på hennes upphostningar, effekten medecinen haft på hennes mag/tarmverksamhet, hur lite ork hon har, vilken mat hon - och därmed alla vi andra - borde och inte borde äta, vilka naturläkemedel som är bäst för vad osv osv.


Jag inser att det låter hårdhjärtat och cyniskt men ganska snart lärde vi oss att stänga öronen för den sortens information, att humma med och nicka. Naturligtvis har vi haft medkänsla men ärligt talat - i längden är det oerhört ansträngande att umgås med, och lyssna på en människa som bara kan prata om en enda sak: sig själv och då främst sin hälsa. Det kan ha varit ett misstag att inte vara mer uppmärksam på vad hon faktiskt sa. Igår var hon på lungröntgen och jag är faktiskt inte helt säker på att jag vill veta resultatet........


*tar på skämsmössan*


Av Catten - 13 april 2010 22:11


Telefonförsäljare.


Egentligen tror jag inte att jag skulle behöva säga så väldigt mycket mer - ni har säkert egna känslor för dem men here goes:


Jag har "nixxat" mitt telefonnummer så de enda som ringer till mig är företag där jag redan är kund. Idag ringde en gosse från det företag som levererar både tv och hemtelefon till mig och på sätt och vis även bredband. Jag är uppvuxen ihop med invandrare, har jobbat med flyktingar, har vänner från både lapphelvetets fjäll och Skånes platta vidder så det är ett understatement att säga att jag har lätt för att förstå dialekter och brytningar. Men denne gosse förstod jag ICKE!


Bara delvis på grund av hans uttal, minst lika mycket för att hans försäljarsvada rasslade på i 190 knyck och knappt gav utrymme för andningspsuser för honom och sylar i vädret för mig. Naturligtvis gick det hela ut på att han ville "hjälpa mig" - att sänka mina kostnader - men då jag inte på omedelbumsen kom ihåg vad jag betalar nu per månad och inte heller för vilken hastighet - och alldeles BESTÄMT avskyr att teckna avtal via intalade telefonformulär ville jag bromsa honom.


Det gick fanimig inte!


Jag har en bra svada men han ville bara inte höra när jag förklarade för honom att jag visst var intresserad av hans erbjudande - men att jag vill läsa mig till sådan här information innan jag bestämmer mig. Oerhört nedlåtande sa han då att han inte trodde att jag förstod - jag har ju 14 dagars ångerrätt! Sådant spelar ingen roll för mig - jag vill ändå vara säker på innan vad det är jag tecknar mig på och det KAN inte jag - min perceptionsförmåga för det har skadats i mina påkörningar så jag måstemåstemåste få läsa svart på vitt (eller rosa på svart) vad saker och ting handlar om innan jag är i närheten av att förstå det fullt ut.


Jag försökte förklara min ståndpunkt - men jag förstod att den sket han högaktningsfullt i så jag försökte avrunda samtalet med att säga att om jag inte kan få information på det sätt jag behöver är jag inte intresserad. Då drog han om igen igång snacket om att jag bara skulle tala in mina "ja" i formuläret och sen skulle han skicka alla papper jag kunde tänkas behöva.


Då blidde jag arg och sa: "Jag har lyssnat på dig, nu får du lyssna på mig - jag är INTE intresserad. Hej då" och medan jag förde luren mot klykan hörde jag hans nedlåtande röst tona bort: "Men Catten du förstår inteeeeeeeeee......."

Av Catten - 13 april 2010 18:21


är svåra för mig att ha, jag är bättre på matOvanor om man säger så - men idag sa den kloka Catten som bor djupt där inne i mig att två mackor till frukost och en blåbärsmuffins hos U i förmiddags + ett antal mer eller mindre kallnande glas thé inte var tillräckligt för att ta mig genom kvällen så därför skulle jag tillaga någonting....


Nåt jag inte gjort på ett bra tag:


  


men som jag har för mig att jag brukade gilla. Nu har jag klämt i mig en treäggsomelett och mår (ursäkta språket, Yasha och kastrullisen - mina rara emetofober) rena kräkset!!


Så, för första gången - åtminstone officiellt  - är jag överäggad!


Notera att jag stavade med ä - inte e.


Ha


Ha


Ha


Ha........

Av Catten - 13 april 2010 16:56


kan jag LÄTT leva med. U och jag pallrade oss ut för den dagliga (andra i raden) promenaden, fick sällskap av hennes väninna med en helprillig bordercollie. Hundarna lekte, kärringarna babblade, fåglarna kvittrade och RolleSop plockade skräp längs vägen - allt var frid och fröjd =)


Efter promenaden - jag ska ta med stegräknaren i fortsättningen så jag vet hur långt jag masat mig - parkerade vi i U:s vårvaknande trädgård, drack underbart kaffe från en sådana där magisk och svindyr maskin som maler och brygger en kopp kaffe i taget och bara gottade oss i solen i varsin


  

(bilden är stulen från www.lannamobler.se)

 

Hassegu så gott livet kan vara.......gott kaffe, trevligt sällskap, sol - bara en enda sak som fattades liksom men vissa måste ju jobba lite ibland har jag hört ;-)

Av Catten - 13 april 2010 12:32


Jupp, nu kommer de igen - de där dörrpinglarna.


Är det inte Jehovas så är det Hyresgästföreningen, eller nåt tv-kabelbolag som kör med uppsökande verksamhet....påskkärringar och nu idag dräller de små majblommeförsäljarna in..... och jag smyger, smyger som den plattfot jag är fram till det välsignade lilla kikhålet i dörren och konstaterar att nej, jag vill inte öppna. Jag vill inte öppna och säga "nej tack",  "tack men nej", "tack jag är inte intresserad" och känna deras besvikelse.


För jag är nu en gång skapt på det viset, jag borde ha levt på 30-talet och kunnat sätta upp en skylt på min dörr med texten "bettleri och dörrförsäljning undanbedes". Jag blir så ömhjärtad av att se dem nämligen så pass att jag skulle kunna göra slut på hela slanten för att glädja den lilla människan utanför och det har jag tyvärr inte budget för - så därför undviker jag istället helt att öppna och går till majbålet i år igen utan blomma på rockuppslaget.

Presentation


Fortfarande lurvig - och rund igen:)

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2 3
4
5 6 7 8 9
10
11
12 13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26 27 28 29
30
<<< April 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards