Direktlänk till inlägg 11 maj 2010

"En skola - för alla"

Av Catten - 11 maj 2010 20:35


Jupp, nu är jag lite insnöad - jag vet! Men sån blir jag lätt, speciellt vad gäller de ungar som är målgruppen i "min" klass, de är ju min käpphäst på nåt vis, det är dem jag så innerligt gärna skulle vilja att det läggs mer tid, ork och ekonomiska resurser på.


I klassen finns två pojkar som är så passens smarta att jag är säker på att de skulle scora rätt högt på ett IQ-test. Nånting har hänt i deras liv, nånting som gör att de inte har koncentrationsförmåga och uthållighet nog för att kunna hänga på i den vanliga skolgången. Men vad, när och hur kommer vi åt problemet? Sådant läggs det inga resurser på att utreda (i min kommun, bör tilläggas), det "enda" som sker är att det har konstaterats att de inte har någon bokstavsdiagnos eller någon dyslexi.


För 10 år sedan när jag gick på universitetet tog jag en fristående 20 poängskurs i specialpedagogik, dels för att ämnet intresserar mig och dels för att jag själv har en son med rätt grava läs- och skrivsvårigheter och som hade vissa inlärnings och koncentrationsproblem under mellan- och högstadietiden och en väldigt nära väninna med ett gravt fysiskt handikappat barn. Jag VET av erfarenhet att den nuvarande skolformen inte funkar för alla.


Men redan då - för 10 år sedan - pratades det om, och arbetades det för vad man kallade "en skola för alla" - dvs man skulle vidga skolsystemet så att ALLA, oavsett diagnos eller annat passade in i den befintliga skolan. Fortfarande kan jag inte se att det har gjorts så mycket åt det hela. Särskolan t. ex. finns kvar, enda förändringen är väl i de flesta fallen den rent geografiska och de är numera för det mesta inhysta i samma lokaler som den "vanliga" skolan. Barn och ungdomar med rena fysiska handikapp har också beretts tillträde med hjälp av tillgänglighetslagar - bra naturligtvis!


Men att använda skolan som "avstjälpningsplats" för de som inte är studiemotiverade men ändå har skolplikt anser inte jag vara någon lösning - de kommer dit med ett enda syfte: att närvara tillräckligt mycket för att kunna kvittera ut sitt studiemedel. Att de stör de som trots allt ändå försöker nå sina slutbetyg, att de orsakar turbulens i undervisningen, att de "stjäl" en himla massa resurser både ekonomiskt och på lärarnivå ses mellan fingrarna med - de är ju på detta sätt borttrollade ur den negativa statistiken - på samma vis som de som går en "söka jobbkurs" vid 40+ är borttrollade ur arbetslöshetsstatistiken men till lika lite nytta.


För vad händer när de här ungdomarna fyller 20? De allra flesta har fortfarande inte fått något slutbetyg, de har lagt ytterligare några år på att flyta runt i något som de inte kan tillgodogöra sig, något som känns meningslöst och helt plötsligt har de inte längre någon engagerad men frustrerad lärare att luta på. Jag vet verkligen inte hur man kommer tillrätta med det här - men eftersom det påstås att dagens ungdom är vår framtid så blir jag nästan lite rädd, speciellt med tanke på att vi i dagarna på indikationer på att antalet IV- elever kommer att öka rätt drastiskt till hösten.


Naturligtvis säger jag inte att alla fd IV-elever blir socialt missanpassade individer, absolut inte - men de begränsade resurser som finns räcker inte till att ge dem som behöver det ett mål och en mening med sina studier när de själva inte kan hitta dem. Sitta av tid för sakens skull ska ingen behöva göra - vare sig det är i skolan eller på en mer vedertagen arbetsplats och eftersom skolan är kunskapens vagga behöver vi göra den attraktiv och intressant, givande och framför allt kunna ge varje individ den stöttning och de redskap  som h*n behöver för att kunna skapa mening i sitt liv!





 
 
Selma

Selma

12 maj 2010 07:48

Visst är det märkligt. Speciellt som man kan se så tidigt vilka ungar som behöver mer stöd och som man vet så mycket i dag om vilket slags stöd olika problem kan tänkas behöva. Det är ett sånt slöseri på ungar.

http://frunatmaken.wordpress.com

 
GladaKatarina

GladaKatarina

12 maj 2010 16:55

Du är både bra och rolig som insnöad, så bara sjung ut! Ypperliga inlägg!

http://gladakatarina.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Catten - 12 januari 2021 20:59

vad svårt det är ibland att komma till skott med att skriva, trots att det finns massor som jag behöver skriva av mig? Den 4:e fick jag besked om att jag har ny chef till 100% som ska ge mig uppdrag på 60% och att min fd chef har 40% av min tid. ...

Av Catten - 1 januari 2021 20:18

med komplett fullt upp. Nytt uppdrag samt därmed sammanhängande utbildning på jobbet, flytt till en betydligt bättre lägenhet men även besiktningar och extraaktiviteter, jul- och nyårsfirande med restriktioner, pappa som utsatts för bedrägeriförs...

Av Catten - 23 november 2020 13:52

om man precis kan kalla det för "bostadskarriär" när man flyttar från hyrestvåa till hyrestvåa? Men för mig personligen känns det ändå så, främst för att jag flyttar från tredje våningen med dyr utomhusparkering "i mån av plats" till marklägenhet med...

Av Catten - 19 november 2020 16:13

aldrig gjort anspråk på att vara ofelbar. Tvärtom är jag ofta medveten om att jag "borde" gjort annorlunda, bättre, mer, högre osv nästan av födsel och ohejdad vana. Därför blir jag nog lite extra stött när en person som jag en gång stod mycket n...

Av Catten - 8 november 2020 17:25


så innerligt tråkigt och oerhört opraktiskt att vara i isolering i väntan på provsvar. Mest opraktiskt var onekligen att jag hade typ ingen mat hemma, så igår satt jag och funderade ut att om jag åkte till affären strax innan den stängde vid 22, ...

Presentation


Fortfarande lurvig - och rund igen:)

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4 5 6
7
8
9
10 11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards