Direktlänk till inlägg 6 maj 2010

Motivationsarbete

Av Catten - 6 maj 2010 15:58


är som sagt det som tyngdpunkten ligger på i den elevgrupp jag delar ansvaret för. Det är inte lätt alla gånger.


Idag kom vi in på vikten av att studera för att skapa sig ett vettigt liv. Jag ställde frågan: "Hur ser du på din framtid?" och fick svaret: "Snabba bilar, snygga brudar, massor av cash".


Jag hade redan innan en liten naggande misstanke *ironi* om hur de trodde sig kunna skapa den framtiden och i det här fallet besannades min fördom, det var knappast någon av gossarna som tänkt sig att slava på ett verkstadsgolv 18 timmar per dygn för att uppnå sin vision.....


Och nu ska jag blottlägga hela min desillusion: när man har föräldrar som lever på bidrag och jobbar svart därtill, när de coolaste människorna man har i sin omgivning och ser upp till med beundran är de som är på väg nedför stegen i rättsapparaten, när man ser hur snabba pengar man får in på att häla eller dila i jämförelse med att stå vid linan, när man upplever att allt negativt som händer är nån annans fel (läs "samhällets") så är man förmodligen inte studiemotiverad.


Nu säger jag inte att alla eleverna i min grupp har det/tänker/vill ha det så där - det finns de som har drömmar och visioner om ett "hederligt" arbete också - men som påverkas oerhört av den allmänna stämningen i gruppen, trycket om hur man "bör" vara är stort.


För ett tag sedan rånades ett 20- tal ungdomar i en lokal av maskerade personer under knivhot - de framkom snabbt att inte mindre än fyra av "mina" elever var förövarna och eftersom de alla vid det laget samlat på sig en rejäl pott av "ringa brott", dvs bilstölder, hot, personrån, inbrott mm snabbade man på processen och igår påbörjades rättegångarna.


Den ende av dem som inte är myndig släpptes ur häktet när datum för rättegången var satt och har i väntan på denna gått i - eller åtminstone vistats i - skolan, trots att en annan av eleverna är målsägande i ett av målen och en annan är vittne i detsamma. Det har han rätt till enligt lag.


Hans frånvaro under häktningstiden räknas som "giltig" och han har därför rätt till studiemedel. Det har han rätt till enligt lag.


Efter domen avkunnats kommer han förmodligen att få gå i skolan tills hans rättspåföljd kan utmätas. Det har han rätt till enligt lag.


Alltså kan han gå till sin arbetsplats och visa upp sig, skratta åt hela systemet och dessutom få betalt för det. Skulle det funka för en vuxen arbetstagare också, eller gör de få månader som återstår innan han är myndig så stor skillnad för hans ansvarsförmåga? Som arbetsgivare har du rätt enligt lag att avvisa en anställd på ovan stående grunder men som skola är vi skyldiga att ansvara för dem tills de fyller 20 - vilket ansvar tar de själva?


*sucka*



 
 
Selma

Selma

6 maj 2010 21:39

Ett kortare fängelsestraff är faktiskt giltig frånvaro från jobb också.

http://frunatmaken.wordpress.com

 
Ingen bild

Catten

6 maj 2010 22:21

Jupp Selma - men du uppbär inte lön från jobbet under tiden? Desutom - med reservation för att jag kan ha missuppfattat - kan ett fängelsestraff vara grund för uppsägning, om arbetsgivaren VILL det beroende på brottets art, men en skola kan inte neka att ta emot en elev om de skulle VILJA det, oavsett brott och även om brottet är oförenligt med skolans värdegrund.

 
GladaKatarina

GladaKatarina

8 maj 2010 10:57

Tuffa saker det där! Så bra att du tar upp det! Och visst saknas det en HEL DEL resurser på vägen! Då hade man förebyggt allt detta! Inte märkligt om de unga ser brottslighet som lösningen - och så oerhört förödande för samhället! (Så gnäller folk på invandringen, gode Gud. När det är föräldrar som usla förebilder som ställer till det - ofta samma som röstar på SD mm. GAAHH!!)

Ge dig inte! Vi alla - barn, unga, vuxna, gamla - behöver kultur. Jag är helt övertygad om att det är vår räddning: musik, skönhetsupplevelser, kreativitet. Dela med dig av det också, du har de bitarna så självklart. Uppmuntra! YOU ROCK!!! ♥

http://gladakatarina.bloggplatsen.se

 
Mia

Mia

9 maj 2010 10:56

Usch man blir nästan lite sorgsen :(

http://viggosmamma.bloggplatsen.se

 
Ingen bild

Catten

11 maj 2010 20:32

Har ett inlägg på G om det där Katarina - och måste tillägga att intressant nog är fördelningen ca 30/70 vad gäller invandrar/svenska ungdomar i klassen så nog kan vi "infödingar" också glömma bort våra ungar...

Det ÄR sorgligt Mia!Det tär i ett mammahjärta att alla föräldrar inte kan/vill finnas där för sina barn, att inte vuxenvärlden kan fånga upp de som faller utanför ramarna :(

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Catten - 12 januari 2021 20:59

vad svårt det är ibland att komma till skott med att skriva, trots att det finns massor som jag behöver skriva av mig? Den 4:e fick jag besked om att jag har ny chef till 100% som ska ge mig uppdrag på 60% och att min fd chef har 40% av min tid. ...

Av Catten - 1 januari 2021 20:18

med komplett fullt upp. Nytt uppdrag samt därmed sammanhängande utbildning på jobbet, flytt till en betydligt bättre lägenhet men även besiktningar och extraaktiviteter, jul- och nyårsfirande med restriktioner, pappa som utsatts för bedrägeriförs...

Av Catten - 23 november 2020 13:52

om man precis kan kalla det för "bostadskarriär" när man flyttar från hyrestvåa till hyrestvåa? Men för mig personligen känns det ändå så, främst för att jag flyttar från tredje våningen med dyr utomhusparkering "i mån av plats" till marklägenhet med...

Av Catten - 19 november 2020 16:13

aldrig gjort anspråk på att vara ofelbar. Tvärtom är jag ofta medveten om att jag "borde" gjort annorlunda, bättre, mer, högre osv nästan av födsel och ohejdad vana. Därför blir jag nog lite extra stött när en person som jag en gång stod mycket n...

Av Catten - 8 november 2020 17:25


så innerligt tråkigt och oerhört opraktiskt att vara i isolering i väntan på provsvar. Mest opraktiskt var onekligen att jag hade typ ingen mat hemma, så igår satt jag och funderade ut att om jag åkte till affären strax innan den stängde vid 22, ...

Presentation


Fortfarande lurvig - och rund igen:)

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4 5 6
7
8
9
10 11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards