Direktlänk till inlägg 9 april 2010

Katastrof i Kapernaum!

Av Catten - 9 april 2010 11:39


det har smugit sig in ett sånt där ruggigt litet virus i min dator igen, eller ännu värre; en trojan.


Eftersom jag inte kan påminna mig om att jag surfat på den sortens siter som jag (kanske fördomsfullt) har på känn att det finns sånt ohemult har jag rådbråkat min hjärna och kommit på att skräpet måtse ha kommit via mail - och inte med vilka mail som helst utan från kända avsändare.


Den senaste veckan har jag nämligen från två av mina bekanta fått nåt slags "rekommendationsmail" där det står att de köpt ditten eller datten, nåt eletroniskt som en mobil eller så och via detta mail vill underätta mig om den fantastiska webbsite de handlat på.


Eftersom avsändaren har varit känd för mig så har jag såklart öppnat mailet, inte varit intresserad av att klicka på medföljande länk utan kastat mailet - kanske kan maskluringarna ändå nästla sig in i systäääämet?


Tack och lov (på mer än ett sätt) så kommer Hjärtat hit idag, då ska han få vara mask/trojan/virusjägare - och med all rätta för det är han som har sagt till mig att jag inte nödvändigtvis måste kunna allting själv ;-)



 
 
Selma

Selma

9 april 2010 14:08

Ibland är det extra skönt att ha mac.

http://frunatmaken.wordpress.com

 
Ingen bild

Catten

9 april 2010 16:32

Jasså - får maccar inga maskar?

 
mira

mira

9 april 2010 18:01

har själv försökt rensa syrrans dator idag på kontoret, hon hade fått nån bild på facebook som smittat henne med malware... hoppas jag fick bort allt för detta fann inte virusprogrammet, inte heller adaware utan jag fick forska lite själv och djupscanna och hittade en aktiv fil och tre andra krypterde. luriga saker. :/

http://metrobloggen.se/missne

 
GladaKatarina

GladaKatarina

10 april 2010 14:32

Grrrr, man blir så ilsk på dom!

http://gladakatarina.bloggplatsen.se

 
Farbror Barbro

Farbror Barbro

10 april 2010 20:17

Inte kul med maskar o skit. Dom borde inte kunna komma in i datorn om du inte har råkat öppna nån elak sida. Har du inte ett bra antivirusprogram? Finns bra gratisditon. O vad gäller mac o virus så kan dom visst få virus. Däremot så sprids dom inte vidare då mac os x har inbyggt att så fort nåt ska ändras så tillfrågas användaren om ett lösenord innan ändring görs. Detta kommer oxå mer o mer på windows, dock utan att lösenord efterfrågas. Detta gör att bara "korkade"användare drabbas av virus som nån sa. Trojaner kan mac dock få. Det varnas om detta just nu även om risken fortfarande e klart mindre än för windows. O vissa tror att attackerna mot mac kommer att öka.Phising mm har inte dom heller nåt skydd mot. Bäst i alla lägen e iaf att ha kraftfullt skydd. Fast hundra säker kan nog tyvärr ingen vara.

http://www.laserbeam.se/blogg

 
Ingen bild

Catten

11 april 2010 15:45

Jag har ju det virusprogram som du tipsade om första gången jag fick virus via msn Farbror...men det tog inte allt tyvärr.

Hjärtat har gjort ungefär som du mira, men ändå finns det nåt litet skräp kvar. *Peppar, peppar* så verkar det inte störa utan liksom bara finns där...

Visst blir man Katarina - virusskapande lär du väl inte ut till dina kursdeltagare hoppas jag ;-)

 
Tigris

Tigris

11 april 2010 22:31

Ja, jag har också plötsligt fått en drös med mejl om att jag får min beställda vara m.m men öppnar ej dessa ... men, man vet ju aldrig!

http://tigrispredikantan.blogspot.com

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Catten - 12 januari 2021 20:59

vad svårt det är ibland att komma till skott med att skriva, trots att det finns massor som jag behöver skriva av mig? Den 4:e fick jag besked om att jag har ny chef till 100% som ska ge mig uppdrag på 60% och att min fd chef har 40% av min tid. ...

Av Catten - 1 januari 2021 20:18

med komplett fullt upp. Nytt uppdrag samt därmed sammanhängande utbildning på jobbet, flytt till en betydligt bättre lägenhet men även besiktningar och extraaktiviteter, jul- och nyårsfirande med restriktioner, pappa som utsatts för bedrägeriförs...

Av Catten - 23 november 2020 13:52

om man precis kan kalla det för "bostadskarriär" när man flyttar från hyrestvåa till hyrestvåa? Men för mig personligen känns det ändå så, främst för att jag flyttar från tredje våningen med dyr utomhusparkering "i mån av plats" till marklägenhet med...

Av Catten - 19 november 2020 16:13

aldrig gjort anspråk på att vara ofelbar. Tvärtom är jag ofta medveten om att jag "borde" gjort annorlunda, bättre, mer, högre osv nästan av födsel och ohejdad vana. Därför blir jag nog lite extra stött när en person som jag en gång stod mycket n...

Av Catten - 8 november 2020 17:25


så innerligt tråkigt och oerhört opraktiskt att vara i isolering i väntan på provsvar. Mest opraktiskt var onekligen att jag hade typ ingen mat hemma, så igår satt jag och funderade ut att om jag åkte till affären strax innan den stängde vid 22, ...

Presentation


Fortfarande lurvig - och rund igen:)

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2 3
4
5 6 7 8 9
10
11
12 13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26 27 28 29
30
<<< April 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards