Direktlänk till inlägg 25 februari 2010

Varför inte?

Av Catten - 25 februari 2010 10:35


Det märks att vi lever i  mellanmjölkens land, landet lagom, eller kanske "landet brunsås" när det kan skapa sådan hysteri när man äter upp ett marsvin.


Inte för att jag vill äta nåt, jag undviker helst före detta fyrfotad föda och inte för att jag skulle slå frivolter av glädje om E kom och berättade att de käkat upp Pumakatten, men har jag avsagt mig ansvaret - och därmed bestämmanderätten - över mitt fd djur har jag väl ingen talan om vad som händer med det efter det?


Och om man inte kan äta marsvin, då kan man ju inte äta hare eller kanin heller? Och inte ko, gris, får, lamm, get - för tänk om nån bonnaung gått och kärat ner sig i kräket när det var nyfött, och gosat med det?


Ska vi vidga saken kan man då inte heller dricka vatten - någons kära anhörig kan ju ha blivit spridd över sjön? Vi kan inte torka oss i baken med papper, det kan ju komma från ett träd i en skog där någon lekt som barn, vi kan inte kn*lla på en äng för där kan någon ha gift sig eller hållt barndop.....


"Kränkt" har ju för fan blivit ett modeord, det räcker att titta på den du möter så kan du ha "kränkt" vederbörande - eller kan det räcka med att du INTE tittar på den du möter - det kan vara en kränkning det också!


Hassegu liksom - nu menar jag naturligtvis inte att man ska få bete sig hur som helst, varken mot folk eller fä - men  höge farao, det måste väl ändå finnas gränser för hur otroligt överkänslig man får vara?


*lite irriterad*

 
 
Ingen bild

Snyggot Å

26 februari 2010 14:01

I Peru och Bolivia och andra länder i och kring Anderna så är det ju för fan en ntionalrätt.. Va é det nu fär jävla vegnae som har öppnat truten? Känner att jag blev precis lika irri som du!!!!!!! Pöss

 
kastrullis

kastrullis

27 februari 2010 05:11

Ann Heberlein, som jag förvisso kan känna mig lite kluven till, har "jag vill inte dö..."-boken hemma men vågar inte riktigt skriver sjukt bra om det där med kränkningar i "Det var inte mitt fel!" om konsten att ta ansvar...

http://kastrullapan

 
GladaKatarina

GladaKatarina

27 februari 2010 16:00

Det är min själ KRÄNKANDE med alla lättkränkta människor! ;-D OK, dåligt skämt. Men faktum är att snart kan ingen öppna munnen utan att någon startar en vansinnig facebookgrupp eller går ut i tidningen eller gapar högt på sin tvållåda. Lite sammanhang och verklighetsförankring är mycket nyttigt för dessa människor. >;-)

Vill inte heller äta marsvin, hund eller katt. Men alla har inte heller chansen att välja sitt protein eller ens något protein över huvud taget, det är verkligen ett lyxproblem.

Bra skrivet - som alltid!!

http://gladakatarina.bloggplatsen.se

 
Ingen bild

Catten

1 mars 2010 11:16

Det är ingen vegan Snyggot, det är från TV-programmet "Landet Brunsås" där man köpte ett marsvin (av en barnfamilj som inte ville ha kvar det) och tillagade och åt det i tv. Snacka om ramaskri, typ "man äter inte någons husdjur" och av detta blev det såklart en del tankar och ett blogginlägg =)

Jag ha den boken på min "att läsa"lista kastrullisen, har gluttat i den och gillade vad jag såg, läste sedan "fel" bok, dvs "Jag vill inte dö..." och den var också tänkvärd!

Verklighetsförankring och eftertanke är två ord som jag tror går på devalvering Katarina.....och det skrämmer mig!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Catten - 12 januari 2021 20:59

vad svårt det är ibland att komma till skott med att skriva, trots att det finns massor som jag behöver skriva av mig? Den 4:e fick jag besked om att jag har ny chef till 100% som ska ge mig uppdrag på 60% och att min fd chef har 40% av min tid. ...

Av Catten - 1 januari 2021 20:18

med komplett fullt upp. Nytt uppdrag samt därmed sammanhängande utbildning på jobbet, flytt till en betydligt bättre lägenhet men även besiktningar och extraaktiviteter, jul- och nyårsfirande med restriktioner, pappa som utsatts för bedrägeriförs...

Av Catten - 23 november 2020 13:52

om man precis kan kalla det för "bostadskarriär" när man flyttar från hyrestvåa till hyrestvåa? Men för mig personligen känns det ändå så, främst för att jag flyttar från tredje våningen med dyr utomhusparkering "i mån av plats" till marklägenhet med...

Av Catten - 19 november 2020 16:13

aldrig gjort anspråk på att vara ofelbar. Tvärtom är jag ofta medveten om att jag "borde" gjort annorlunda, bättre, mer, högre osv nästan av födsel och ohejdad vana. Därför blir jag nog lite extra stött när en person som jag en gång stod mycket n...

Av Catten - 8 november 2020 17:25


så innerligt tråkigt och oerhört opraktiskt att vara i isolering i väntan på provsvar. Mest opraktiskt var onekligen att jag hade typ ingen mat hemma, så igår satt jag och funderade ut att om jag åkte till affären strax innan den stängde vid 22, ...

Presentation


Fortfarande lurvig - och rund igen:)

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20 21
22
23
24
25
26
27
28
<<< Februari 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards