Direktlänk till inlägg 16 februari 2010

När blir det på riktigt?

Av Catten - 16 februari 2010 14:26


Jag är långt ifrån någon rabiat feminist, och ännu längre ifrån en sporttok men jag gillar att kolla på hockey, speciellt så här i OS-tider. I morse ställde jag klockan för att se matchen mellan Sverige och Slovakien, inte inte helt bra match men himla kul att se ändå ä ven om det finns ett och annat jag hänger upp mig på. Det här med tacklingar till exempel, varför får inte damerna tacklas, och vem har bestämt det?


Jo alltså, de FÅR tacklas, men "endast i puckens färdriktning" vilket öppnade för två helt godtyckliga svenska utvisningar under matchen. Kvinnorna säger själva att de vill få tacklas, spelet flyter på betydligt bättre och man slipper kanske förhoppningsvis ytterligare tvivelaktiga domslut?


Naturligtvis blir jag ju irriterad å mina medkvinnors vägnar - för vi är tydligen "inte på riktigt"? Det heter "Damkronorna" och "Tre Kronor" - varför inte "Herrkrnorna"? I flera  bloggar och i folks status på den där spejsade jättecommunityn läser jag att folk "längtar tills hockeyn börjar".


Hallåååååååååå - newsflash: Hockeyn HAR börjat!!! Jovisst, får jag till svar, men inte den RIKTIGA!


Till och med Hjärtat säger att det inte är "riktig" hockey, och ändå vet jag av personlig erfarenhet att han föredrar damer framför herrar  


Jag stör mig som fan på att Marie Lehman står och intervjuar  Micke Rehnberg och Stefan Livh och att herrarna ifråga flera gånger avbryter sig och rättar sig ex vis: "De måste gå med två man, förlåt tjejer"... Chris Härenstam sitter som kommentator och gör likadant: "hon hade två gu....eh tjejer på sig i det läget". Alltså seriöst, det blir ju fan så mycket grodigare att hålla på och rätta sig hela tiden än att råka säga fel? Å jag personligen tycker väl att Herrkronorna med sin medelålder på ungefär 25 år är lika lite "gubbar" som damerna.... 


En annan intressant sak är att dammatcherna spelas i en betydligt mindre arena än herrarnas, man förutsätter alltså till och med i Kanada - som för övrigt är en STOR nation inom just damhockeyn - att intresset för dammatcherna skall vara mindre?


Så vad är damerna egentligen om de inte är "riktiga"? Söta små varelser som spenderar lite överloppstid från hushållsgöromålen med att - för att använda Rehnbergs ord - "putta" på en puck? Nåt man kan skratta lite överseende åt och hoppas att de växer ifrån när de börjar längta efter man och barn?


Anyhoo så tycker jag att Grahn gjorde en bra insats i det svenska målet, och Holst, Holmlöv och Winberg var starka, Winberg petade dessutom in fyra av de tio skott på mål hon gjorde under matchen och nu är Sveriges kvinnligaste (?) hockeylandslag i semifinal!

 
 
Ingen bild

GladaKatarina

16 februari 2010 16:25

Säger det rent ut: DET ÄR FÖR DJÄVLIGT!!! :-(

 
Ingen bild

T

16 februari 2010 20:13

Det är nog så enkelt att om tacklingar väl tillåts så skulle damhockeyn kunna bli betydligt populärare även hos den stora massan , du är på " riktigt " iallafall o det är bättre än både dam o herrhockeyn tillsammans

 
Ingen bild

J

17 februari 2010 06:55

Får inte tacklas i "herrhockey" längre heller,då blåser domarna av.Det är patetiskt.

 
Ingen bild

Catten

18 februari 2010 02:08

Så är det Katarina - en annan skillnad jag noterat är att det inte spelas någon klämkäck musik under avblåsningarna, som det görs i herramtcherna..är de rädda att damerna ska börja strippa tro?

Gulledej Hjärtat =) Vi ska göra en protestskrivelse - så fort du kommit på vad hockeyns motsvarighet till FIFA heter!

Hmmm...det är jag inte helt säker på J, inte vad jag sett iallafall - om det inte sker i samband med slashing eller boarding?

 
Ingen bild

J

20 februari 2010 21:39

I OS verkar det vara tillåtet,men inte i svenska serier.Bara för att någon är större är det oschysst enligt de rödrandingar pajasarna.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Catten - 12 januari 2021 20:59

vad svårt det är ibland att komma till skott med att skriva, trots att det finns massor som jag behöver skriva av mig? Den 4:e fick jag besked om att jag har ny chef till 100% som ska ge mig uppdrag på 60% och att min fd chef har 40% av min tid. ...

Av Catten - 1 januari 2021 20:18

med komplett fullt upp. Nytt uppdrag samt därmed sammanhängande utbildning på jobbet, flytt till en betydligt bättre lägenhet men även besiktningar och extraaktiviteter, jul- och nyårsfirande med restriktioner, pappa som utsatts för bedrägeriförs...

Av Catten - 23 november 2020 13:52

om man precis kan kalla det för "bostadskarriär" när man flyttar från hyrestvåa till hyrestvåa? Men för mig personligen känns det ändå så, främst för att jag flyttar från tredje våningen med dyr utomhusparkering "i mån av plats" till marklägenhet med...

Av Catten - 19 november 2020 16:13

aldrig gjort anspråk på att vara ofelbar. Tvärtom är jag ofta medveten om att jag "borde" gjort annorlunda, bättre, mer, högre osv nästan av födsel och ohejdad vana. Därför blir jag nog lite extra stött när en person som jag en gång stod mycket n...

Av Catten - 8 november 2020 17:25


så innerligt tråkigt och oerhört opraktiskt att vara i isolering i väntan på provsvar. Mest opraktiskt var onekligen att jag hade typ ingen mat hemma, så igår satt jag och funderade ut att om jag åkte till affären strax innan den stängde vid 22, ...

Presentation


Fortfarande lurvig - och rund igen:)

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20 21
22
23
24
25
26
27
28
<<< Februari 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards