Direktlänk till inlägg 18 augusti 2016

Jamen jag vet inte...

Av Catten - 18 augusti 2016 21:34


Det händer inte sällan att jag stöter på personer i 25-årsåldern som är alldeles upprörda över sina liv. Inte så att de råkat ut för katastrofer, obotliga skador, dödliga sjukdomar och annat oåterkalleligt utan de är mer lätt hysteriska över att de "inte kommit nånstans" i livet. För dem som säger så är "kommit nånstans" synonymt med ha en partner, eget boende, barn, högre utbildning och (dröm)jobb och gärna både en hyfsat ny bil och en sparad slant på bank eller i värdepapper.


De tycker liksom att livet har sprungit ifrån dem, att de inte är speciellt lyckade och är genuint bedrövade över det. Det tycker jag är djupt tragiskt. För vad är det de jagar, eller snarare varför jagar de? Det är ju helt sant att det de räknar upp är vad samhället kallar för "norm" och det är det vi luras av media, konst, litteratur, varandra och kanske främst reklamen att tro är det enda rätta sättet att leva.


Det är det inte. Det är ETT sätt att leva, men "rätt" och "fel" finns inte. De (vi) jagar efter en chimär, ett luftslott och inget om på något sätt vare sig garanterar evig lycka eller är "fullbordan". Förmodligen är jag ett superdåligt exempel, men jag brukar hänvisa till mig själv när jag hör dem ifrågasätta sina liv och påstå att de "har ingenting fastän jag redan är 26". Vad är det en _ska ha_ egentligen då?


Jag är snart 50, även om jag inte riktigt förstår vart de åren kommer ifrån   Jag gjorde sådär som en "ska", på sätt och vis....träffade en man (pojke) skaffade barn, bil, hus och så småningom en universitetsutbildning och ett jobb och borde då alltså ha levt happily ever after? Fast....så blev det ju inte. Jag skilde mig och blev av med både hus, bil, hund, till vis del ungarna och även (på grund av stressutmattning) även jobbet. Drog på mig skulder, bodde i hyreslägenhet på ekonomiskt bistånd och verkligen hankade mig fram.


Fick nytt jobb, träffade ny man, hyrde ett charmigt litet hus men tog tjänstledigt för att flytta och köpte ett nytt hus. Fick inget nytt jobb, avsluade tjänstledigheten, återgick till gamla jobbet, flyttade hem och bodde inackorderad i en källare. Betade av skulderna, köpte ny (gammal) bil och fick äntligen tag på en lägenhet på förstahandskontrakt.Jobbar heltid, funderar på att kompetensutveckla med fördjupade studier, är särbo. Har fortfarande skulder - dock mest till CSN - och fortfarande inga pengar på banken eller i värdepapper. Men ett underbart litet barnbarn!!


Vad vill jag ha sagt med det då?


Jomen typ att livet är ständigt föränderligt - det finns liksom ingen "målgång", inget snöre att spräcka, ingen stol att slå sig ned på och pusta ut och känna att en "nått fram"....ör allt kan hända, och gör förmodligen också, även om du till och med bestämt dig för att du "gått i mål" med din partner, ert hus, era barn och bil. Är du nöjd och glad med det så är jag också glad och nöjd för din skull, men därmed verkligen inte sagt att dina livsval är "de rätta" och något som du får lov att framhålla som "det en ska göra" så att det sitter människor runt om i vårt land och känner sig misslyckade, ofullkomliga för att de inte har det som du....



 
 
Ingen bild

mira

19 augusti 2016 13:07

Precis så. Livet är inget 100-meterslopp, rakt fram och med en målgång. Livet är som en slingrig lång stig med flera vägkorsningar där man väljer riktning och ibland kanske man vänder och går tillbaka en bit och väljer en annan vägkorsning. :)

Catten

28 augusti 2016 21:34

Tror ärligt talat att det vore rätt trist om det fanns en målgång...det är mer utvecklande med slingriga stigar :)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Catten - 12 januari 2021 20:59

vad svårt det är ibland att komma till skott med att skriva, trots att det finns massor som jag behöver skriva av mig? Den 4:e fick jag besked om att jag har ny chef till 100% som ska ge mig uppdrag på 60% och att min fd chef har 40% av min tid. ...

Av Catten - 1 januari 2021 20:18

med komplett fullt upp. Nytt uppdrag samt därmed sammanhängande utbildning på jobbet, flytt till en betydligt bättre lägenhet men även besiktningar och extraaktiviteter, jul- och nyårsfirande med restriktioner, pappa som utsatts för bedrägeriförs...

Av Catten - 23 november 2020 13:52

om man precis kan kalla det för "bostadskarriär" när man flyttar från hyrestvåa till hyrestvåa? Men för mig personligen känns det ändå så, främst för att jag flyttar från tredje våningen med dyr utomhusparkering "i mån av plats" till marklägenhet med...

Av Catten - 19 november 2020 16:13

aldrig gjort anspråk på att vara ofelbar. Tvärtom är jag ofta medveten om att jag "borde" gjort annorlunda, bättre, mer, högre osv nästan av födsel och ohejdad vana. Därför blir jag nog lite extra stött när en person som jag en gång stod mycket n...

Av Catten - 8 november 2020 17:25


så innerligt tråkigt och oerhört opraktiskt att vara i isolering i väntan på provsvar. Mest opraktiskt var onekligen att jag hade typ ingen mat hemma, så igår satt jag och funderade ut att om jag åkte till affären strax innan den stängde vid 22, ...

Presentation


Fortfarande lurvig - och rund igen:)

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards