Direktlänk till inlägg 27 mars 2016

Introvert och pratglad...

Av Catten - 27 mars 2016 19:24


kan en vara det samtidigt?


Som barn var jag nästintill sjukligt blyg och självmedveten - jag gömde mig gärna bakom mammas ben när tantsläktingarna ville prata, knipa i kinderna och påtala eventuella likheter - antingen med mamma eller med pappa, främst beroende på vilken sida av släkten tanterna själva befann sig...sen släppte det successivt under skoltiden men jag minns fortfarande när det _verkligen_ släppte. Eller ja, jag minns inte när, men jag minns tillfället - jag stod på postkontoret i min lilla hemby och våade för första gången i mitt liv själv ta initiativ till att säga något mer än ett tyst "tack" till kassörskan. Sedan den dagen har det liksom flödat, flödat över ibland. Jag har pratat i alla sammanhang, i alla miljöer, med allt och alla, kända och okända, fått beröm och skäll för mitt myckna pratande och nu har det tagit slut.


Inte riktigt dock, det är ju inte så att jag blivit stum precis men något har hänt. Måste jag så måste jag, jag gör de med bravur på jobbet och i sammanhang då det krävs av mig men jag kan gå ut ur rum, gå omvägar, titta åt annat håll och låtsas inte se för att slippa prata med folk. Idag i ett socialt sammanhang fanns där två personer som kommit enbart för min skull och det låg som en tyngd på mig att jag måste ägna mig åt dem - men jag gör det, och jag gör det utan att låta dem märka att det väcker olust hos mig men jag mår inte väl av det.


Men det märkligaste av allt är ändå att trots att jag inte vill, och inte mår väl så sitter jag ofta, alltför ofta och längtar efter att få vara social. Jag tittar över till grannen och ser hur många som går in genom den trivsamt upplysta entrén och känner mig utanför - men vet att jag hade aldrig orkat delta. Jag hörde väninnan berätta om kvällens "lilla middagsbjudning" och blev ledsen att jag inte var inviterad - men när hon ringde en stund senare och bannade sig själv för att hon inte omedelbart tänkt på mig så tackade jag nej. Inte av tjurighet, inte alls, utan av ren och skär trötthet - bjudningen skulle innehålla både nya människor och små barn och jag är väl medveten om att jag inte orkar....


Det är en oerhört underlig dubbel och kluven känsla, att vilja men inte vilja.


Och det får mig att fundera på om det verkligen ÄR så som jag tänker, att jag blivit mer introvert med åldern eller om det handlar om andra saker, om det där "allmänna måendet" igen och hur jag isåfall kommer tillrätta med det? Lite skämtsamt säger jag att "det blir bra efter den 2:e maj", dvs när jag flyttar - men naturligtvis är jag medveten om att inget blir "bra" som genom ett trollslag. Anyhoo så skulle det onekligen vara skönt att känna sig pigg igen, nån gång?





 
 
Ingen bild

Mira

28 mars 2016 12:10

nästan så att jag kunde skrivit den texten - med lite ändringar och ett ämne jag funderar mkt över.

Catten

29 mars 2016 18:34

Visst är det underligt - det är svårt att förstå ibland hur en fungerar

 
Ingen bild

mira

30 mars 2016 16:19

ja och jag skulle aldrig satt ordet introvert som en beskrivning på dig förr i vart fall. nu har jag knappt träffat dig så kanske svårt o säga vare sig det ena eller andra. men vet ju precis att säkerligen flera inte skulle säga så om mig heller. även om jag känner mig introvert och asocial så är jag i vissa grupper eller med vissa personer eller sammanhang inte alls sedd så.

Catten

5 april 2016 22:42

Nej, jag var kanske inte det förr? Och jag har egentligen inga bekymmer med att umgås när jag gör det - men jag tar mer sällan initiativ till det.

Vi får se till att träffas framöver, allt sånt blir lite enklare efter 2 maj :)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Catten - 12 januari 2021 20:59

vad svårt det är ibland att komma till skott med att skriva, trots att det finns massor som jag behöver skriva av mig? Den 4:e fick jag besked om att jag har ny chef till 100% som ska ge mig uppdrag på 60% och att min fd chef har 40% av min tid. ...

Av Catten - 1 januari 2021 20:18

med komplett fullt upp. Nytt uppdrag samt därmed sammanhängande utbildning på jobbet, flytt till en betydligt bättre lägenhet men även besiktningar och extraaktiviteter, jul- och nyårsfirande med restriktioner, pappa som utsatts för bedrägeriförs...

Av Catten - 23 november 2020 13:52

om man precis kan kalla det för "bostadskarriär" när man flyttar från hyrestvåa till hyrestvåa? Men för mig personligen känns det ändå så, främst för att jag flyttar från tredje våningen med dyr utomhusparkering "i mån av plats" till marklägenhet med...

Av Catten - 19 november 2020 16:13

aldrig gjort anspråk på att vara ofelbar. Tvärtom är jag ofta medveten om att jag "borde" gjort annorlunda, bättre, mer, högre osv nästan av födsel och ohejdad vana. Därför blir jag nog lite extra stött när en person som jag en gång stod mycket n...

Av Catten - 8 november 2020 17:25


så innerligt tråkigt och oerhört opraktiskt att vara i isolering i väntan på provsvar. Mest opraktiskt var onekligen att jag hade typ ingen mat hemma, så igår satt jag och funderade ut att om jag åkte till affären strax innan den stängde vid 22, ...

Presentation


Fortfarande lurvig - och rund igen:)

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3 4 5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards