Direktlänk till inlägg 5 mars 2016

Babyshower

Av Catten - 5 mars 2016 19:41


Kalla mig gärna konservativ surkärring, idag känner jag mig verkligen som en sådan.


För några månader sedan blev jag inbjuden till ett evenemang, en så kallad "baby shower". Det är inte ett evenemang, eller en tradition som jag uppskattar men b/c reasons - jag är den blivande farmodern) kände jag mig nödd och tvungen att gå.


Det blev ungefär exakt så illa som jag var rädd för. Vi var bjudna till kl 14.00 och jag anlände 14.02 till ett hus pyntat och dukat i blått, blått och blått, eftersom de tagti reda på att det blir en pojke. Då hade redan ett antal personer kommit och jag gick runt (som jag är uppfostrad till) och handhälsade och presenterade mig som "Catten, mamma till XX". De 10% som alls svarade mumlade på sin höjd ett "hej", ingen responderade med sitt namn...oavsett ålder.


Den blivande mamman, tillika min svärdotter, stod i köket och pratade med sin mamma och - vad jag senare förstod - sina tre systrar och vi övriga  - som inte kände varandra - satt eller stod i sällskapsrummet, och alla utom jag pillade med sina mobiler. När vi suttit i relativ tystnad  i ca 40 minuter sa väninnan som arrangerar det hela att "nej, nu fikar vi, NN jobbar ju till 15. 00 så vi kan inte vänta på hen". Så bjöds vi till ett fördigdukat fikabord där sju sorters (köpe)kakor stått framme sedan vi kom. Alla med choklad i, vilken tur att jag gillar det... *ler torrt, lika torrt som kakorna*


Jag var en av dem som satte mig först, och ingen vågade/ville sätta sig på någon av platserna intill mig - trots att de två personer som satt sig vid bordets kortända påtalade att de "kände sig utanför" och jag erbjöd dem att flytta närmare mig....så började vi fika, i lika grav-lik tystnad som tidigare, vare sig värdinnan eller arrangören gjorde några större ansatser till att försöka starta konversationer och mamman och systrarna pratade enbart sinsemellan vid sin ände av bordet....


Så min sociala kompetens fick kicka in, trots att jag verkligen inte ville och snart hade vi faktiskt ett hyfsat trevligt samtal om ditt och datt - lagom för främlingar i påtvingad närhet. Tyvärr, tyvärr haglade tjockisskämten och snacket om att "äta nyttigt" medan vi fikade, tårtan var i form av ett par bröst (?!) och det påpekades att "pojkar är pojkar" och "pojkar är som sina pappor". Under presentöppningen framgick återigen att det är en pojke som väntas, och då måste allting vara blått. Min gåva i form av sagoböcker (tyyyyypiskt Catten att ge böcker) kom i ett svart-vitt omslagspapper (tyyyyyypisk Catten att välja bort blått) lades snabbt åt sidan till förmån för nappar med texten "pappas pojke", en nappflaska med blå hatt, en sparkdräkt i form av en frack komplett med fluga, en annan sparkdräkt med påtryckta hängslen , ytterligare en sparkkdräkt med superhjältar och uttryck som "kablam", "pow" och "tjoff" tryckt på, ett pyttelitet par blåa inneskor, en talltik och sked med blå dekor, en blå mjukiskanin och till slut en fluffig vackert röd uteoverall, som åtföljdes av orden "förhoppningsvis vet han ändå om att han är en pojke"   


För övrigt förevisades barnrummet, med blåmålade väggar, svartmålad spjälsäng, grön och blå matta, beige fåtölj och gåstol i form av en racerbil. Barnvagnen, en kombivagn, är såklart mörkblå....


Och ja, ni som förstår - ni förstår. Ni som inte förstår...ta en funderare på vad det innebär att redan som nyfödd ha en roll som en förväntas växa in i. 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Catten - 12 januari 2021 20:59

vad svårt det är ibland att komma till skott med att skriva, trots att det finns massor som jag behöver skriva av mig? Den 4:e fick jag besked om att jag har ny chef till 100% som ska ge mig uppdrag på 60% och att min fd chef har 40% av min tid. ...

Av Catten - 1 januari 2021 20:18

med komplett fullt upp. Nytt uppdrag samt därmed sammanhängande utbildning på jobbet, flytt till en betydligt bättre lägenhet men även besiktningar och extraaktiviteter, jul- och nyårsfirande med restriktioner, pappa som utsatts för bedrägeriförs...

Av Catten - 23 november 2020 13:52

om man precis kan kalla det för "bostadskarriär" när man flyttar från hyrestvåa till hyrestvåa? Men för mig personligen känns det ändå så, främst för att jag flyttar från tredje våningen med dyr utomhusparkering "i mån av plats" till marklägenhet med...

Av Catten - 19 november 2020 16:13

aldrig gjort anspråk på att vara ofelbar. Tvärtom är jag ofta medveten om att jag "borde" gjort annorlunda, bättre, mer, högre osv nästan av födsel och ohejdad vana. Därför blir jag nog lite extra stött när en person som jag en gång stod mycket n...

Av Catten - 8 november 2020 17:25


så innerligt tråkigt och oerhört opraktiskt att vara i isolering i väntan på provsvar. Mest opraktiskt var onekligen att jag hade typ ingen mat hemma, så igår satt jag och funderade ut att om jag åkte till affären strax innan den stängde vid 22, ...

Presentation


Fortfarande lurvig - och rund igen:)

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3 4 5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards