Direktlänk till inlägg 2 februari 2012

Jag kan inte låta bli

Av Catten - 2 februari 2012 19:36

att undra lite över vården i dagens Sverige.


När min mormor började bli gammal, dement och få mindre ork, då fanns mamma och jag där för att slåss för henne. När min mamma drabbades av lungcancer för andra gången och råkade ut för vansinniga felgrepp hade hon tack och lov ork att kämpa för sig själv, och hade stöttning av mig och pappa. Det finns betydligt mer än ett korn av sanning i uttalandet att "man måste vara frisk för att kunna vara sjuk".


Igår ringde jag själv till den vårdcentral som jag via ett inaktivt val har min vårdgivare hos. Dumt av mig att inte välja aktivt kan man tycka, och det håller jag med om, men det är inte det inlägget ska handla om. Vårdcentralen är privatägd och drivs av ett norskt företag, huruvida det påverkar kvaliteten på vården kan jag inte uttala mig om men icke desto mindre blev jag fundersam när jag ringde upp.


Till historian hör att jag gick hem från jobb förra torsdagen, totalt genomförkyld, hes, ont i halsen och febrig. Näsan var som en öppen kran och i mitt yrke känns det inte så bra att ständigt ha en snorfana i ansiktet, eller att hosta och rossla folk upp i ansiktet - alltså gick jag hem. I fredags och lördags hade jag ingen röst, feber oh var ff lika snorig och så fortsatte det även efter helgen. När onsdagen randades insåg jag att jag inte blivit ett dugg bättre, men att det var dags för jobb påföljande dag. Alltså ringde jag min vårdcentral för att höra om de kunde tänka sig att ta en titt på mig - av anledningar osm följer i nedanstående dialog:


"Hej, jag heter Catten och ringer för jag varit förkyld i över 14 dagar och nu börjar bli orolig för att det kan vara något annat än en förkylning"


"Det förstår du väl att vi inte kan ta emot dig för en helt  vanlig förkylning så här i influensatider!?"


"Nä, det var ju det jag tänkte, att det kanske var influensa, men det skulle ni ju kunna testa?"


"Jamen även om det är influensa så kan man ju inte bota det!!!"


"Nä, men isåfall kanske jag kunde få bli sjukskriven några dagar så att jag slipper smitta hela min arbetsplats?"


"Det finns inga lediga läkartider"


"Jo och så är det så att jag har ett kraftigt nedsatt immunförsvar och vi har ett par elever på skolan som haft den smittsamma lunginflammationen så jag skulle vilja testa mig för det också"


"Det finns inga lediga läkartider"


"Men hur ska jag då göra, jag är ju inte frisk men får inte vara hemma fler dagar nu?"


"Du kan väl gå och jobba imorgon och sen vara sjuk på fredag igen, då har du en vecka till på dig"


"Så ni vill inte testa mig för vare sig lunginflammationen eller influensan, och tycker att det är en god idé att jag går till jobbet oavsett vilken sjukdom jag har - och eventuellt smittar ner både kollegor och elever?"


"Det finns inga lediga läkartider"


I det läget insåg jag det lönlösa med att försöka diskutera mer med sköterskan, i mitt elaka sinne undrar jag om det är vad hon instruerats att använda som standardsvar till alla, men i mitt snälla sinne tänker jag att det säkert är sant att läkartiderna var slut. Men det hjälper ju inte mig som fick feber igen och som har snorat x 1000 ungefär idag. Och det lär ju inte hjälpa dem jag förmodligen har msittat ner idag heller....så framöver blir det ännu fler som får ringa vårdcentralen och veta att "det finns inga läkartider"


*sjuksomengnu*



 
 
Selma

Selma

3 februari 2012 09:51

Det blir ju minst sagt lite märkligt om man liksom inte kan få bli sjukskriven när man är smittande och eländig.

http://frunatmaken.wordpress.com

Catten

5 februari 2012 20:38

Mycket märkligt, men finns det inte tid så finns det tydligen inte tid :(

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Catten - 12 januari 2021 20:59

vad svårt det är ibland att komma till skott med att skriva, trots att det finns massor som jag behöver skriva av mig? Den 4:e fick jag besked om att jag har ny chef till 100% som ska ge mig uppdrag på 60% och att min fd chef har 40% av min tid. ...

Av Catten - 1 januari 2021 20:18

med komplett fullt upp. Nytt uppdrag samt därmed sammanhängande utbildning på jobbet, flytt till en betydligt bättre lägenhet men även besiktningar och extraaktiviteter, jul- och nyårsfirande med restriktioner, pappa som utsatts för bedrägeriförs...

Av Catten - 23 november 2020 13:52

om man precis kan kalla det för "bostadskarriär" när man flyttar från hyrestvåa till hyrestvåa? Men för mig personligen känns det ändå så, främst för att jag flyttar från tredje våningen med dyr utomhusparkering "i mån av plats" till marklägenhet med...

Av Catten - 19 november 2020 16:13

aldrig gjort anspråk på att vara ofelbar. Tvärtom är jag ofta medveten om att jag "borde" gjort annorlunda, bättre, mer, högre osv nästan av födsel och ohejdad vana. Därför blir jag nog lite extra stött när en person som jag en gång stod mycket n...

Av Catten - 8 november 2020 17:25


så innerligt tråkigt och oerhört opraktiskt att vara i isolering i väntan på provsvar. Mest opraktiskt var onekligen att jag hade typ ingen mat hemma, så igår satt jag och funderade ut att om jag åkte till affären strax innan den stängde vid 22, ...

Presentation


Fortfarande lurvig - och rund igen:)

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
<<< Februari 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards