Direktlänk till inlägg 21 november 2012

I ett av...

Av Catten - 21 november 2012 20:21



meddelandena här i "Rampljuset" annonserar en bloggare att "h*n alltid tänker på andra först".


Jag tänker att en absolut kan ha den läggningen att en sätter andra före sig själv, "andra" i bemärkelsen sina barn, sin familj, sina arbetskamrater...men inte vem som helst väl? Det kan verkligen vara illa nog att alltid stå tillbaka för andras önskningar och behov och jag tror - ärligt talat - inte att det fins många som gör det och mår odelat bra av det. Men att sätta ALLA i hela världen framför sig själv - det måste ju bara vara ett talesätt?


För om du verkligen gjorde det...då skulle du ju skänka varenda slant till välgörande ändamål, inte äga mer än trasorna på kroppen och själv tigga ihop till nästa mål mat....och sedan skänka bort det? Och då alltså dö ganska så omedelbart - och det i sig anser jag personligen vara väldigt själviskt, för då sätter ju din egen generositet högre än dina närmastes behov av att få ha dig kvar i livet?


Ja, jag är litefilosofiskt lagd så här på kvällskvisten - vissa dagar har jag lite svårare att förstå mig på mänskligheten....


Men när jag läste det där meddelandet kom jag att reflektera kring en gammal fundering som poppar upp lite då och då i min hjärna:


Finns det någon HELT osjälvisk handling - vad anser du?

 
 
Ingen bild

Farbror Barbro

25 november 2012 12:17

Alla mina handlingar e osjälviska i slutändan även om syftet ibland på förhand kan vara själviskt. Anledningen till detta e att allt jag gör går åt helvete o blir nåt helt annat än jag hade tänkt mig. Då kan det ju inte heller finnas nåt syfte bakom det färdiga resultatet. Eller?
Fan, jag blir bara mer o mer imponerad över vilken underbar person jag e....

Catten

25 november 2012 21:32

Å jag gillar dig med - lite så här klädsamt på distans :)

 
Sajberlena

Sajberlena

29 november 2012 10:24

Enkelt och utan omsvep - nej.

Bara det faktum att för sig själv konstatera att man är en osjälvisk person är ju i sig ett konstaterande man gör för att "det känns bra för en själv".

Sedan är det naturligtvis behjärtansvärt att vara osjälvisk, självklart. Allvarligt talat funderar jag på om jag ska prova någon gång... Eventuellt.

Nu ser jag att det finns en chokladbit kvar i skålen, bäst jag skyndar mig att ta den! Så slipper andra uppoffra sig genom att låta bli menar jag...

Shit, jag är en fin människa! ;D

http://www.sajberlena.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Catten - 12 januari 2021 20:59

vad svårt det är ibland att komma till skott med att skriva, trots att det finns massor som jag behöver skriva av mig? Den 4:e fick jag besked om att jag har ny chef till 100% som ska ge mig uppdrag på 60% och att min fd chef har 40% av min tid. ...

Av Catten - 1 januari 2021 20:18

med komplett fullt upp. Nytt uppdrag samt därmed sammanhängande utbildning på jobbet, flytt till en betydligt bättre lägenhet men även besiktningar och extraaktiviteter, jul- och nyårsfirande med restriktioner, pappa som utsatts för bedrägeriförs...

Av Catten - 23 november 2020 13:52

om man precis kan kalla det för "bostadskarriär" när man flyttar från hyrestvåa till hyrestvåa? Men för mig personligen känns det ändå så, främst för att jag flyttar från tredje våningen med dyr utomhusparkering "i mån av plats" till marklägenhet med...

Av Catten - 19 november 2020 16:13

aldrig gjort anspråk på att vara ofelbar. Tvärtom är jag ofta medveten om att jag "borde" gjort annorlunda, bättre, mer, högre osv nästan av födsel och ohejdad vana. Därför blir jag nog lite extra stött när en person som jag en gång stod mycket n...

Av Catten - 8 november 2020 17:25


så innerligt tråkigt och oerhört opraktiskt att vara i isolering i väntan på provsvar. Mest opraktiskt var onekligen att jag hade typ ingen mat hemma, så igår satt jag och funderade ut att om jag åkte till affären strax innan den stängde vid 22, ...

Presentation


Fortfarande lurvig - och rund igen:)

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20 21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards