Direktlänk till inlägg 13 september 2011

Ska're va så här?

Av Catten - 13 september 2011 13:41

Jag vet inte riktigt vad jag ska hitta på att skylla på - åldern, hösten, den omfattande operationen, arbetssituationen.....


Men jag är KONSTANT trött.


Inte trött som i "jag tar en fem-minutare på soffan" utan trött som i "jag vill inte göra någonting alls, varken idag eller imorgon eller någon annan dag". Men så funkar det ju inte - jag måste ju faktiskt göra nåt varje dag liksom.


Jag skojade med Älskot i helgen om att han nog botat mig från min obotliga rastlöshet och en liten gnutta sanning ligger det förmodligen i det - för visst är det bra mycket trevligare att ligga runtslingrad i soffan och kolla på film än att tex skura badrummet. Det skitiga badrummet finns ju (tyvärr) kvar även efter att han har åkt hem liksom.....men numera är problemet det att det skitiga badrummet i allra värsta fall finns kvar även nästa gång han kommer hit och det är ju varken speciellt kul, snyggt eller hygieniskt.


Jag har aldrig lidit av hypokondri (den biten har min morsa framgångsrikt skött om för hela familjen i alla mina 44 år) men nu börjar jag undra. Häromdagen berättade Älskot att han och kollegan J varit och handikappanpassat hos en relativt ung man som drabbats av den fruktansvärda sjukdomen ALS och plötsligt fick jag en intensiv vetskap om varför min vänstra hand har stickningar och ibland domnar bort. När jag tänker på min ständigt överhängande trötthet blir jag bitvis övertygad om att det är ME (Myalgic Encephalomyelitis  - kroniskt trötthetssyndrom) jag lider av.


När jag googlade på ALS så insåg jag tack och lov att jag inte har några andra symptom än det ovan nämnda, men Vårdguiden upplyste mig vänligast om att jag definitivt kunde ha ME - det finns för mycket som stämmer. Nån större bot, typ mirakelmedicin finns det dock inte - det väsentligaste verkar vara att se till att man får vila, och att man håller sig aktiv så att inte musklerna förtvinar (!) på grund av för lite rörelse.


Nån risk muskelförtvining tror jag dock inte föreligger hos mig - igår på Idrottspasset hade vi först stafett och jag (som enda deltagande vuxen, av fem möjliga) sprang inte mindre än 10 sträckor som även innehöll diverse övningar, som armhävningar, slalomlöpning, hopprepshoppning och balansgång. Därefter spelade vi innebandy och tja....vad jag kan säga om min insats där är att jag i efterhand fick kritik av ett par kollegor för att jag inte lät ungarna spela mer utan "tog över". Mitt enda försvar är att jag tror att man gör dem en bjärntjänst om man låter dem vinna - även intellektuellt handikappade ungdomar behöver förstå att livet inte är rättvist....fast de om några vet väl kanske redan det? Jag ska försöka bättra mig!


Så någon akut risk för muskelförtvining föreligger förodligen inte - men trött är jag fortfarande....

 
 
mira

mira

14 september 2011 08:57

Oh jag lider nog av precis samma sak. :/ Konstant trött... inte bara så där att man vill sova utan så där så man bara känner att man inte orkar rent fysiskt(fast tvingar sig att göra saker ändå)... undrar hur det känns att inte vara trött? o jag försöker hålla igång och träna och rör mig osv men även när jag är i aktiva perioder är jag lika trött ändå.

http://inte nu

Catten

17 september 2011 10:55

Det är ju ruggigt obehagligt mira - för dig som har småttingar kanske lite mer förståeligt dock.Vet inte om vi ska hoppas på en solig höst och vinter och tro att det blir lite bättre då?

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Catten - 12 januari 2021 20:59

vad svårt det är ibland att komma till skott med att skriva, trots att det finns massor som jag behöver skriva av mig? Den 4:e fick jag besked om att jag har ny chef till 100% som ska ge mig uppdrag på 60% och att min fd chef har 40% av min tid. ...

Av Catten - 1 januari 2021 20:18

med komplett fullt upp. Nytt uppdrag samt därmed sammanhängande utbildning på jobbet, flytt till en betydligt bättre lägenhet men även besiktningar och extraaktiviteter, jul- och nyårsfirande med restriktioner, pappa som utsatts för bedrägeriförs...

Av Catten - 23 november 2020 13:52

om man precis kan kalla det för "bostadskarriär" när man flyttar från hyrestvåa till hyrestvåa? Men för mig personligen känns det ändå så, främst för att jag flyttar från tredje våningen med dyr utomhusparkering "i mån av plats" till marklägenhet med...

Av Catten - 19 november 2020 16:13

aldrig gjort anspråk på att vara ofelbar. Tvärtom är jag ofta medveten om att jag "borde" gjort annorlunda, bättre, mer, högre osv nästan av födsel och ohejdad vana. Därför blir jag nog lite extra stött när en person som jag en gång stod mycket n...

Av Catten - 8 november 2020 17:25


så innerligt tråkigt och oerhört opraktiskt att vara i isolering i väntan på provsvar. Mest opraktiskt var onekligen att jag hade typ ingen mat hemma, så igår satt jag och funderade ut att om jag åkte till affären strax innan den stängde vid 22, ...

Presentation


Fortfarande lurvig - och rund igen:)

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5 6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards