Alla inlägg under oktober 2008

Av Catten - 17 oktober 2008 17:44

Jooo...det kände jag mig faktiskt idag när jag ståendes på ett traktorsläp med fartvinden ruskande i mina otvättade hårtestar åkte flera kilometer rakt ut i vildmarken. 30 km/h kändes som 120 MINST!


Det var väl inte helt lagenligt att varken åka så där, och inte speciellt intelligent att fara ut i älgjägarskog just denna veckan, but a woman's gotta do what a woman's gotta do. Vi samlar granris förstår ni - Allhelgona närmar sig med stormsteg och då ska alla  ~300 gravar vara täckta med vackra gröna grangrenar och inte kommer de snyggt buntade och levererade på ett lastbilsflak inte. Nä, vaktmästarna får ta vacker sekatör i handen och ge sig ut för att "skörda". Herr R muttrade över bristen på vackra, täta grenar och jag blev lite bakåtsträvande och började klippa toppar i stil med dem jag använde när jag tillbringade timme efter timme i min källare för att tillverka Allhelgonadekorationer.


Those were the days, nu är det annat stuk som behövs på grenarna och ska jag vara riktigt ärlig så har jag - trots sammanlagt fem timmar i skogen - fortfarande inte fattat riktigt vad vi är ute efter, för så fort jag nyfiket kikat på hurudana grenar Herr R klippt så tyckas han byta sort...alltså, det är fortfarande gran, men storleken. Säga vad man vill, storleken HAR betydelse! Åtminstone när det gäller grangrenar att täcka gravrabatter med......


Helg är det - IGEN! Hassegu vad veckorna går fort nu, det känns som om det var i morse jag plågade mig ur sängen hmmmmmmmmm vänta nu, det var det ju också! Fast jag menar måndagsmorgonen, hur det är så är den alltid snäppet lite värre än tex torsdagens? Imorgon lär det också bli plågsamt, ikväll ska jag på en "all ladies party" och imorgon ska jag eskortera Ängelen till "Öppet Hus" på gymnasieskolorna i trakten. Tack och lov har hon börjat tänka om på det där med att flytta för att gå i skolan. Hade det varit P19 på sin tid hade jag sagt "njaaaa, okej då" och till P17 "visst, självklart" baserat på deras olika personligheter men lilla Ängelen - det är en helt annan sak det se!


Dels för att hon är hon men också för att det är mammas minsting. En kluven känsla det där: ibland vill jag knyta fast henne i förkläsnibben och ibland vill jag sparka ut henne. Det kanske är just exakt så det ska vara så man inte döööööööööööööör den dagen de slutligen flyttar hemifrån?

Av Catten - 16 oktober 2008 19:39

Fick just ett sms från underbara Å:


"Om det gick att spinna tråd av en mans tankar skulle den räcka precis lagom för att väva ett par stringtrosor åt en undulat"


Say no more!

Av Catten - 16 oktober 2008 18:53

all the people - living life in peace! Den gode John hade allt en tanke där....


Nåväl: Jag anade inte att en ynkans liten text på en msnpresentation (eller vad det heter) skulle kunna ställa till med ett sådant rabalder? En väninna lovade mig en överraskning till helgen som var, överraskningen visade sig vara en gemensam (manlig) bekant och i min heliga enfald skrev jag en text på min msn som har tolkats, övertolkats, stötts och blötts. Jag har gjort förklaringar, dementier och utläggningar långa som mina båda ben tillsammans.Både personliga, privata och officiella och här kommer den allra sista - förhoppningsvis också det sista som någonsin behöver sägas i ämnet:


 Mannen/grabben/gossen/pågen/killen är inte inte inte varken "pojkvän" eller potentiell sådan, bara en väldigt god vän - om nu stora massan kan ha förståelse för att man och kvinna kan vara just vänner utan att blanda in nåt annat.


Detta innebär att han alltså inte heller är den specifike man jag åsyftar när jag säger mig skulla vilja kunna förstå vad män tänker. Faktum är att det inte är NÅGON specifik man om åsyftas - det finns nämligen ingen specifik man i mitt liv. Nöjda nu?


*smått irriterad och jävligt trött idag*

Av Catten - 15 oktober 2008 20:16

Att bära på virus kan få märkliga följder. Tack och lov är det inte lika allvarligt här i lilla byhålan som i SydAfrika där man tydligen uppfunnit(?)  nån ny sorts jättefarlig feber. Det är inte den jag har. Det har jag bestämt!


Dessutom har jag inte riktigt rätt symptom. Inte för att jag minns vilka det var men det var  ialla fall inte att ha hela tungan full med blåsor som jag har =( Min smålblekingska har väl alltid betraktats som en underlig dialekt (NEJ, det låter INTE som skånska!!!) och inte låter den varken vackrare eller är mer lättförstådd för tillfället när jag vid varje ord försöker undvika att nudda med tungan vid vare sig tänder eller gomtak. Nåt positivt är det dock med blåsorna - de innebär vanligtvis att den hotande förkylning jag burit på, men som inte velat bryta ut på ett par veckor, snart är över. Vad är väl ett par dagars tystnad mot att slippa snyta näsan röd?


Jaaaa....för mig är det förstås rätt jobbigt, babbelnarkoman som jag är men det kan kanske vara nyttigt att lära sig att behärska sig också? Käka wienerbröd funkade dock, om än med viss möda. Herr R och jag maskade nämligen i eftermiddags, han är typ sju resor värre förkyld än vad jag är och eftersom hans sambo är ledig denna veckan är det mer vila för honom att vara på jobbet än hemma *L* Det var rätt trivsamt att sitta i vårt ohyggligt snuskiga personalrum (läs: kyffe) och snaska fika medan ett ihållande smått och tätt regn föll i takt med skymningen utanför fönstret. Ingen av oss lider av något dåligt samvete för att vi pausar lite, det enda som händer är att vi får slita hårdare en annan dag - jobbet måste ändå göras liksom......


Imorgon ska vi ge oss ut i skogen igen, modiga älgjägartrotsare som vi är *L* för det måste plockas en hiskelig mängd granris för att täcka gravrabatterna med så här till Allhelgona och let's face it folks - så här års bara rinner veckorna iväg! Om jag hade orkat räkna efter tror jag att jag kommit fram till att jag har ungefär 25 arbetsdagar kvar innan min säsongsanställning går ut och jag blir pank och fågelfrö igen. Sen ska jag leva på er - kära ordningsamma skattebetalare!  Moahahahahahahahahahaha.....


Nä, så himla jävla jättekul tycker jag faktiskt inte att det är. Smått intressant och fullständigt i enlighet med lagen om alltings jävlighet fortsätter varslen att trilla in på olika företag i mina trakter, till och med det stora världskända möbelföretaget har varslat, ungefär samtidigt som jag blir arbetslös. Ingen konkurrens alls om jobben då alltså.......Någon försökte trösta mig med att jag ändå har min utbildning att falla tillbaka på om jag inte hittar nåt annat - men det känns ju inte så extremt positivt att hoppas på att fler (andra) ska behöva hjälp och stöd från kommunala instanser så att de ska behöva anställa flera, dvs mig.


Jaja, den som lever får se - nu ska jag trotsa blåsorna på tungan och ringa min systeryster som jag till min förskräckelse insåg att jag inte pratat med sedan jag hälsade på i Sandstugan nån gång i slutet av augusti. Det där med att "håla kontakten" är jag bedrövligt lusdålig på......*skäms*

Av Catten - 14 oktober 2008 22:10

en enda dag skulle kunna få ha en egenskap man inte redan tidigare besitter så tror jag...ja, jag tror att jag skulle vilja veta hur män tänker.


OM de tänker, that is, och inte enbart handlar på impulser och reptilhjärne"tänkande"? Nu generaliserar jag naturligtvis - lika lite som man kan klumpa ihop tyskar, schäfrar eller blå färger inom sin egen kategori kan man naturligtvis inte klumpa ihop alla män. Bara de jag träffar på.


I "Comedy Ink." hade de en praktisk person, nämligen "Answer Man" - han hade det ärliga svaret på exakt alla frågor man skulle kunna vilja, eller inte vilja få svar på, jag kanske skulle försöka få tag på honom? Tänk att få ställa ett begränsat antal frågor, som primärt berör mig och få enkla, uppriktiga svar på dem. Det vore trevligt som omväxling mot det rätt kryptiska beteende jag (tyvärr) vant mig vid.


Det sägs ju att kvinnor inte vill få ärliga svar på frågor som tex "Ser jag tjock ut i den här?" men då är jag väl inte kvinna förmodar jag....


*mer förvirrad än vanligt idag*

Av Catten - 13 oktober 2008 16:49

Dvs "I vinet sanningen"....eller stämmer trots allt det gamla ordstävet "Där vinet går in, går vettet ut" bättre?


De kanske är smått kompatibla för mig som idag fick veta att jag i lördags skickade ett mindre genomtänkt sms - och lyckades skicka det till fel person! *skakar på huvudet* Eller, ja - egentligen till rätt telefon som innehades av fel person.....Vad jag skrev? Det vet jag fortfarande inte, men något som "gjorde hela helgen" tydligen så förmodligen var det på ett eller annat sätt humoristiskt. Hmmmm...jag har sett nånstans att det diskuterats "fyllespärr" på mobiltelefoner och det vore kanske inte så dumt? En liten pip där man fick blåsa och klarar man inte laglig promillenivå så är smsfunktionen avstängd? Helt klart något för seriösa tillverkare att fundera över.


Alternativet till detta skulle väl kunna vara att jag håller mig borta från alkohol, och det kanske också är något att fundera över. Som Herr R sa idag: "Det inte bara fetmar, man dödar ju hjärnceller också". Nog så tänkvärt!

Av Catten - 12 oktober 2008 21:42

Förmodligen är bloggagratis inte riktigt rätt forum att söka en hushållerska på? Trots att det gått flera timmar sedan jag efterlyste en dylik har absolut ingen liten nätt varelse i volangförkläde och vältrimmat skägg anmält sitt intresse....hur göra?


Hushållsarbete är ju sånt där som blir "ogjort" rätt så per omgående; först handar du och fyller (om du har ekonomi för det) skåpen med mat, så lagar du maten ,vilket innebär att handlingen är delvis ogjord och äter den vilket innebär att den disk du diskat blir ogjord, likadant när du tvättar och städar - varför kan det liksom inte VARA ett tag? Man kan ju iofs äta ute, eller på papperstallrikar men det där med tvätt är ju som förgjort, speciellt när man är en sån slabbemaja som jag, som inte kan vara ren mer än tio minuter!


Så sett så gillar jag mitt jobb stenhårt, men behöver inte vara ren! Jag är lycklig som en gris i en lerpöl- ju skitigare jag blir, desto bättre *S* Det är liksom mer "legitimt" att vara det på det här jobbet än på mitt förra, där jag ändå kunde råka ut för en hel del mindre trevliga incidenter som ledde till klädtvätt. Men nu är min jobbekläder också rena, fräscha strumpor ligger i lådan och bara väntar på morgondagens slit och nu har jag en vecka minst på mig som jag kan sunka ner mig ordentligt på!*nöffar*


Hmmmmm....hoppas ingen potentiell hushållerska läser det här, då lär jag inte få några ansökningar alls!

Av Catten - 12 oktober 2008 17:10

Hur gör man för att hinna med? Jo, man skaffar sig såklart en hushållerska som kan ta hand om alla de där "måstena" som skjuts och skjuts på.....


Den här helgen har jag roat mig hejdlöst nämligen, både allvarligt och ironiskt menat; i fredags susade jag hem i Escrutten efter jobbet - duschade, tog en mikropaus i nya sängen *älskar* och svidade sen om inför höstfesten. Där var stoj, stim och gamman precis som vanligt, massa sång och musik, trevliga människor och maten....ja den där maten! K är en alldeles ypperlig kalaskokerska och allt hon gör, gör hon med ett leende på läpparna så den kvällen blev ganska lång, betydligt längre än vad jag tänkt mig när jag väldigt darrhänt av trötthet stod hemma i badrummet och försökte lägga inte allt för svajjiga linjer med kajalen.


Sovmorgon på lördagen, kan det bli bättre? Tänk att få fisa omkring hemma i bara mys och ta det luuuuungt. Trodde jag! Telefonen ringde och mina tjänster som "minfältsröjare" efterfrågades. Packapackapacka och så in i Escrutten igen och ut på de nästintill vådliga krokvägarna i skogen mellan byhåla och V-sång där ett helt kompani plastbackar samt en nymonterad bokhylla och MASSOR av papper, pruttilutter och fissedurer väntade på mig. En överraskning väntade också och det var med viss tveksamhet jag funderade på vad denna överraskning kunde innebära....Men SI, den var betydligt trevligare än vad jag var rädd för - det var en viss Arbogabo som satt där! =) Vänner är bra trevligt att ha, och det gör livet ännu lite roligare när de dyker upp irl!


Så vidtog ett sorterande utan dess like. Faktum är att jag funderar på att göra det där till en proffession - kanske åka land och rike kring och hjälpa vissa utvalda att få styr på sina ägodelar som ligger utspridda både högt och lågt, användbart blandat med skrot. Jag vet ett och annant ställe som skulle må bra av en rensning ;-) När vi var hyfsat nöjda med sorteringen, trots "fel" färg på plastbackarna insåg vi att det var dags att duscha. Dags för logistik alltså: tre personer,varav två långduschare, en dusch och en begränsad mängd varmvatten. Upplagt för problem, men oegoistisk *hmmmmpf* som jag är erbjöd jag mig att duscha först (och förmodligen också varmast) och sen HOPPSAN var det dags att vandra mot Björkeborg för Thaiafton!


Ja, nu hoppade jag visst över intag av diverse alkoholhaltiga drycker, men eftersom merparten av er inte är några dunungar förstår ni ju själva......Vad finns då att säga om denna afton? Massor, men för att hålla det kort: fantastisk mat (åt jag för mycket eller åt jag för mycket? OBS: retorisk fråga), en hel del trevliga människor, en och annan otrevlig, dansdansdansdans!!!!!! och ett för mig okänt litet coverband som var helt okej. Fast i och för sig, så länge som det var sen sist så hade jag kunnat dansa till precis vilken sorts musik som helst. Faktum är att jag nog hade kunnat hoppa över en portion av maten för att dansa lite mer? Med benägen hjälp av jägareJ (och även ArbogaJ nästan en hel dans*L*) gick det alldeles ypperligt att skaka rumpa på dansgolvet och skråla med i texten tills jag var hesare än Bonnie Tyler. Och tack så mycket Å, men kommentaren om att vi "ser söta ut tillsammans" hjälper inte *S*


Eftersom det ändå var lördag passade vi på att avsluta kvällen med en vampyrfilm - faktiskt den enda form av läskig film jag pallar med - och den var riktigt bra! =) För att bota all ogudaktighet jag roat mig med tidigare i helgen for jag direkt från V-sång till kyrkan för att sjunga. Det lät...hest? Sen kvar stod ju det allra roligaste på helgen så nu har jag samlat ihop mig och diskat veckans disk, tvättat tre maskiner tvätt samt skurat ugnen *rullar med ögonen* Det är inte riktigt den sortens röjning jag uppskattar så därför upprepar jag - jag behöver en hushållerska! Någon frivillig till platsen tack?


Uäck, dags att hämta upp sista tvätten - sen kanske jag kan ta helg och viiiiiiila en stund?

Presentation


Fortfarande lurvig - och rund igen:)

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8 9
10
11
12
13 14 15 16 17
18
19
20
21 22 23 24 25 26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards