Direktlänk till inlägg 25 juli 2016

Sommar, they say...

Av Catten - 25 juli 2016 14:16


Ja, det är sommar - tack och lov! Och ledigt. Jag vet inte om jag har nämnt det, men det här är min första betalda ledighet sedan -06. Det är tio år, och enligt en del fullständigt osannolikt. Jag har förstått att "i min ålder" så "bör" en ha en trygg, fast anställning sedan flera år tillbaka, en "bör" ha pengar på banken, ett tryggt hem och gärna en (ny?) fast relation.


Ptja...vad kan jag säga - kul för er som har det - om ni själva tycker att det är kul alltså? Inte sällan träffar jag på unga människor, i ålder med mina barn (dvs i spannet 23- 30) som tycker att de "inte kommit nånstans i livet" för att de inte har ett fast jobb, äger sitt hem, har en fast och stabil relation och (minst) ett barn på väg. När jag berättar för dem om hur mitt liv ser ut, som är dubbelt så gammal som dem, vet jag inte alltid om de blir tröstade eller mer uppgivna  


Men iallafall, nu har jag en betald semester, i hela sex långa veckor (även om jag blir lite rädd när jag tänker på att hälften av de veckorna redan har passerat) och det är meningen att jag ska vila. Vilar gör jag, och njuter av vardagens stillsamhet. Ägnar mig åt katt, ungar och barnbarn (!). Medelklassliv i småstad, och helt okej just i det här skedet av livet. Lyssnar på Sommar i P1, dricker kopiösa mängder kaffe, strosar runt med Ängelen i stan på jakt efter Pokémons, fikar på ungdomens välbekanta fik, tittar ut över innerstadssjöns glittrande yta och tycker att jag har det bra.


Trots (eller kanske tack vare?) att jag inte åkt utomlands, inte har pengar på banken, bor i en hyresrätt i det inte allra "finaste" området i SmåStaden och har en relation som är på "här och nu" - basis. Jag vill inte påstå att jag är till 100% tillfreds med livet - men det beror mer på alla händelser i omvärlden, terrordåd och våldtäkter, än på skeenden i mitt eget liv.


Kanske är jag så nära den där hyllade mindfulnessen som jag personligen kan komma? 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Catten - 12 januari 2021 20:59

vad svårt det är ibland att komma till skott med att skriva, trots att det finns massor som jag behöver skriva av mig? Den 4:e fick jag besked om att jag har ny chef till 100% som ska ge mig uppdrag på 60% och att min fd chef har 40% av min tid. ...

Av Catten - 1 januari 2021 20:18

med komplett fullt upp. Nytt uppdrag samt därmed sammanhängande utbildning på jobbet, flytt till en betydligt bättre lägenhet men även besiktningar och extraaktiviteter, jul- och nyårsfirande med restriktioner, pappa som utsatts för bedrägeriförs...

Av Catten - 23 november 2020 13:52

om man precis kan kalla det för "bostadskarriär" när man flyttar från hyrestvåa till hyrestvåa? Men för mig personligen känns det ändå så, främst för att jag flyttar från tredje våningen med dyr utomhusparkering "i mån av plats" till marklägenhet med...

Av Catten - 19 november 2020 16:13

aldrig gjort anspråk på att vara ofelbar. Tvärtom är jag ofta medveten om att jag "borde" gjort annorlunda, bättre, mer, högre osv nästan av födsel och ohejdad vana. Därför blir jag nog lite extra stött när en person som jag en gång stod mycket n...

Av Catten - 8 november 2020 17:25


så innerligt tråkigt och oerhört opraktiskt att vara i isolering i väntan på provsvar. Mest opraktiskt var onekligen att jag hade typ ingen mat hemma, så igår satt jag och funderade ut att om jag åkte till affären strax innan den stängde vid 22, ...

Presentation


Fortfarande lurvig - och rund igen:)

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30 31
<<< Juli 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards