Direktlänk till inlägg 17 mars 2012

Nu måste det väl ändå vara slut?

Av Catten - 17 mars 2012 18:37


För jag vet inte vilken gång i ordningen har jag varit i Fallfärdiga Rucklet och hjälpt till med en rensning. Den här gången MÅSTE vara den sista, eftersom huset nu är sålt och faktiskt äntligen slutgiltigt tömt. naturligtvis åkte det hem en hel del prylar till mig, trots att jag verkligen varken har plats eller behov av dem.


Men jag är ju nu en gång sådan att jag avskyr att kasta saker som är fullt fungerande. Jag menar, bara för att det är ointressant skräp för mig behöver det ju verkligen inte alls vara det för någon annan? Jag ogillar å det bestämdaste att återvinningscentralen inte har någon plats för fungerande och användbara saker, sådant som egentligen inte är skräp utan bara inte fyller sin plats i just mitt hem.


Det innebar att jag släpade hem ett femtontal gardinstänger med tillhörande ändknoppar och upphängningsanordningar. Bäst vad det är så är det nog någon som behöver sådana...och morsans gamla gjutjärnsgryta som jag lagat så många köttgrytor i! Att vi numera är bara två personer i hushållet, varav den ena inte ens äter kött trängde jag effektivt bort.... En hylla som Muskelsonen gjorde i träslöjden nån gång på mellanstadiet kunde jag inte heller låta skatta åt förgängelsen, så den hänger numera i min trapphall intill en charmig vägglampa. Den där trapphallen där jag inte skulle hänga upp någonting innan jag målat....


Det enda jag egentligen ville ha från Rucklet var ett par resårbottnar, men det verkade bli så många turer kring dem att jag betackade mig. Nu står de trots allt i min hall. Och där lär de få stå ett tag - för det tillhörde inga ben till dem och de ben som är på mina befintliga sängar har Lillefar byggt så de passar inte på de nya bottnarna...


Tavlan av vår lokala och landskända konstnärinna som exet och jag fick i gemensam 30-årspresent kunde jag inte heller med gott samvete låta hamna i en container så trots att jag känner "sådär" för den hänger den på den enda tillgängliga väggen i mitt hem - mittemot toadörren. En positiv sak måste jag också nämna om min fd mans nuvarande hustru: hon har blick för det som är värdefullt! Det enda hon med bestämdhet ville ha från Rucklet var en Hydman-Vallientallrik vi fick av fd svärfar en jul, samt en rikligt utsirad skänk (från min systers man släkt) som redan är såld  till en av hennes släktingar. Min fd svärfar har två av tre delar av min mormors matsalsmöblemang men jag har bestämt mig för att inte opponera mig. jag har ju ändå inte plats eller behov av sakerna.


Nu har jag gjort mitt, för absolut sista gången känner jag. Det ska bli så oerhört skönt att lämna det kapitlet fullständigt bakom mig och jag hoppas och tror att mina barn känner detsamma för det som trots allt är deras barndomshem. Jag fick möjlighet att prata med båda sönerna enskilt och höra mig för hur det kändes för dem att huset nu är sålt och inom ett par månader överlåts till en ny ägare. De sa båda - och jag tror också att det är sant - att de var mer än glada att slippa ha fortsatt ansvar för huset.


Vad gäller huset i sig som jag verkligen älskade när vi köpte det, men som blev mer och mer av ett sorgebarn i takt med att i stort sett inga av de renoveringsprojekt jag ville genomföra utfördes, så har jag känslan av att det nu verkligen kan bli omhändertaget som det förtjänar. Det är ett charmigt 30-talshus som kommer att kräva sin människa att renovera - men görs det omsorgsfullt och med insikt så kommer huset att bli en verklig pärla!


Jag får väl göra som en man som kom vandrande en dag för 10 -12  år sedan medan jag ff bodde där: Han berättade att han hade bott i huset som barn och naturligtvis bjöd jag in honom för en liten nostalgitripp. Jag tror nog att det skulle kunna funka för mig att göra det också om sisådär fem år, när det unga paret som köpt huset kommit en bit på väg i sin renovering :)


Nu kan jag stänga ett kapitel av mitt liv och avsluta det fullständigt, det känns som en lättnad!

 
 
Selma

Selma

20 mars 2012 13:30

Det är skönt att få sätta punkt och du, finns där ingen Erikshjälp eller nåt Kupan som kan ta gardinstängerna? Om du inte vill ha dem alltså.

http://frunatmaken.wordpress.com

Catten

10 april 2012 11:35

Visst är det skönt med avslut och visst finns det både Kupa och Erikshjälp. för tillfället har jag dock så mycket skräp i mitt garage att de inte ligger i vägen. Vilket osökt får mig att tänka på din sammanboende ;-)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Catten - 12 januari 2021 20:59

vad svårt det är ibland att komma till skott med att skriva, trots att det finns massor som jag behöver skriva av mig? Den 4:e fick jag besked om att jag har ny chef till 100% som ska ge mig uppdrag på 60% och att min fd chef har 40% av min tid. ...

Av Catten - 1 januari 2021 20:18

med komplett fullt upp. Nytt uppdrag samt därmed sammanhängande utbildning på jobbet, flytt till en betydligt bättre lägenhet men även besiktningar och extraaktiviteter, jul- och nyårsfirande med restriktioner, pappa som utsatts för bedrägeriförs...

Av Catten - 23 november 2020 13:52

om man precis kan kalla det för "bostadskarriär" när man flyttar från hyrestvåa till hyrestvåa? Men för mig personligen känns det ändå så, främst för att jag flyttar från tredje våningen med dyr utomhusparkering "i mån av plats" till marklägenhet med...

Av Catten - 19 november 2020 16:13

aldrig gjort anspråk på att vara ofelbar. Tvärtom är jag ofta medveten om att jag "borde" gjort annorlunda, bättre, mer, högre osv nästan av födsel och ohejdad vana. Därför blir jag nog lite extra stött när en person som jag en gång stod mycket n...

Av Catten - 8 november 2020 17:25


så innerligt tråkigt och oerhört opraktiskt att vara i isolering i väntan på provsvar. Mest opraktiskt var onekligen att jag hade typ ingen mat hemma, så igår satt jag och funderade ut att om jag åkte till affären strax innan den stängde vid 22, ...

Presentation


Fortfarande lurvig - och rund igen:)

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15 16 17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards