Direktlänk till inlägg 20 januari 2012

Frusen hjärna?

Av Catten - 20 januari 2012 16:09


Allvarligt talat - kan jag få skylla bristen av blogginlägg på att min hjärna varit frusen?


Jodå, pannan var totalkaputt - dess egen vattentank hade spruckit rakt av. Så illa var det inte att behöva ringa till värden för rörmokaren hade tydligen förvarnat honom redan när tanken installerades att det inte var säkert att en så gammal panna skulle palla för trycket (!).


Men sen började turerna och de var så många att jag knappt - eventuellt alltså på grund av frusen hjärna - kommer ihåg dem. Men på måndagen var värden, värdens fru, värdens barn, värdens bror och rörmokaren här och tittade. Ängelen var hemma, men ingen av dem bemödade sig om att tala om för henne vad de kommit fram till så när jag skakande av köld ringde till värden för att fråga berättade han att "pannan kommer imorgon, rörmokaren kommer på onsdag".


Bra det tänkte jag och frågade "men tills dess då, vad gör jag då?". Inga tips fick jag, inget elelement fick jag låna men erbjudande om övernattning hos bästa A fick jag :) Onsdagen kom och rörmokaren kom, installationen påbörjades men avslutades strax före tre eftersom elektriken lovat hämta sina barnbarn på dagis? Hmmm...barnbarn är ju livets efterrrätt har jag hört men det smakar banne mig inte marängsviss att bo i ett hus med en inomhustemp på 12 grader. En övernattning till hos bästa A.


Torsdagkväll kommer jag (äntligen och tack och lov) hem till en bostad som håller en dräglig värme. Klang och jubellåda! Tyvärr funkar det inte så bra att elda, så fort det tagit fyr ska jag - enligt instruktionsboken - stänga spjället...men då falnar lågorna och veden bara pyr. = ingen högre värme i hemmet och ingen värme alls i ackumulatortanken :(


Måndag ringer jag åter till rörmokaren och godsint som han är åker han en sväng till mitt hem igen, tänder i pannan och kontrollerar om/vad som är fel. När jag ringer tillbaka framemot eftermiddagen får jag nya tips om hur jag ska elda och han håller med - det ÄR lite småtjurigt. Förmodligen är främsta orsaken till det (håll i er nu) att skorstenen är för KORT för den nya pannan. Hipp hurra liksom, murarkludddar hade jag ju på plats redan INNAN tanken installerades, sannolikheten för att värden vill ta hit dem igen för att höja skorstenen lär vara minimal - iallafall innan sotaren givit ett utlåtande....


Men anyhoo, nu funkar det hjälpligt att elda utan att vi varken blir som inrökta böcklingar eller att elden falnar, någon värme till tanken har jag dock icke ännu lyckats få över trots att jag eldat som en tok - förhoppningsvis lär jag mig så småningom hur jag ska göra för att det ska bli så bra som möjligt.


Åter till inledningen nu, efter en hel skrälldus med svammel. Fast mitt liv består av svammel för tillfället eftersom man från ledningshåll tagit beslut på att vi dels ska få ett nytt schema och dels nedskärningar på antal lärartimmar trots att både elevantalet och behovet av "mantimmar" kvarstår. På det läggs alltså värmebrist och ett och annat annat bekymmer/fundering och VIPS så har man (jag): En frusen hjärna!


Men nu är det åtminstone helg. Den ska jag ägna åt att göra små, men ändock punktinsatser i min närmiljö och utöver det ska det vilas, vilas, vilas!


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Catten - 12 januari 2021 20:59

vad svårt det är ibland att komma till skott med att skriva, trots att det finns massor som jag behöver skriva av mig? Den 4:e fick jag besked om att jag har ny chef till 100% som ska ge mig uppdrag på 60% och att min fd chef har 40% av min tid. ...

Av Catten - 1 januari 2021 20:18

med komplett fullt upp. Nytt uppdrag samt därmed sammanhängande utbildning på jobbet, flytt till en betydligt bättre lägenhet men även besiktningar och extraaktiviteter, jul- och nyårsfirande med restriktioner, pappa som utsatts för bedrägeriförs...

Av Catten - 23 november 2020 13:52

om man precis kan kalla det för "bostadskarriär" när man flyttar från hyrestvåa till hyrestvåa? Men för mig personligen känns det ändå så, främst för att jag flyttar från tredje våningen med dyr utomhusparkering "i mån av plats" till marklägenhet med...

Av Catten - 19 november 2020 16:13

aldrig gjort anspråk på att vara ofelbar. Tvärtom är jag ofta medveten om att jag "borde" gjort annorlunda, bättre, mer, högre osv nästan av födsel och ohejdad vana. Därför blir jag nog lite extra stött när en person som jag en gång stod mycket n...

Av Catten - 8 november 2020 17:25


så innerligt tråkigt och oerhört opraktiskt att vara i isolering i väntan på provsvar. Mest opraktiskt var onekligen att jag hade typ ingen mat hemma, så igår satt jag och funderade ut att om jag åkte till affären strax innan den stängde vid 22, ...

Presentation


Fortfarande lurvig - och rund igen:)

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20 21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards